• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Recensies

Pathé Thuis

Polite Society (2023)

Het speelfilmdebuut van Nida Manzoor is een familiedrama dat gekaapt wordt door slapstick, martial arts en spionage. Afgelopen weekend werd de film lovend ontvangen tijdens het Internationaal Filmfestival Assen (mede-georganiseerd door onze eigen Henriëtte Poelman), nu kan hij bekeken worden via Pathé Thuis.  POLITE SOCIETY speelt zich af in de Brits-Pakistaanse gemeenschap in Londen en […]
VPRO

Memory Dealers (2024)

Vanavond om 22:00 op NPO3 is de nieuwe aflevering van Koolhoven presenteert te zien op NPO3. In de reeks krijgen zes diverse en veelbelovende filmmakers, begeleid door Martin Koolhoven, de kans om een middellange genrefilm te maken. Het einde van de reeks is nu in zicht met de vijfde aflevering, de dystopische film MEMORY DEALERS […]
Bioscoop

Imaginary (2024)

Is Blumhouse Productions bezig een soort cinematic universe met horrorpoppen en creepy knuffels te bouwen? Met M3GAN, FIVE NIGHTS AT FREDDY’S en nu IMAGINARY begint het er aardig op te lijken. Als kinderboekenillustrator Jessica (DeWanda Wise) met haar kersverse man en twee stiefdochters terug verhuist naar haar ouderlijk huis, lijkt dit het begin van een […]
VPRO

Trauma Porn Club (2024)

Vanavond om 22:00 op NPO3 is de nieuwe aflevering van Koolhoven presenteert te zien op NPO3. In de reeks krijgen zes diverse en veelbelovende filmmakers, begeleid door Martin Koolhoven, de kans om een middellange genrefilm te maken. In de vierde aflevering duiken we de kunstwereld in met Michael Middelkoops TRAUMA PORN CLUB. ‘Je moet lijden […]
Bioscoop

Dune: Part Two (2024)

Tweeënhalf jaar na het eerste deel vervolgt Denis Villeneuve zijn verfilming van het meest gelauwerde boek uit de sciencefictioncanon, Dune. De actiescènes zijn indrukwekkend, de kostumering origineel en de rolverdeling vol steracteurs. Een artistieke triomf. DUNE: PART TWO is met twee uur en drie kwartier – tien minuten meer dan DUNE – een lange zit. […]
VPRO

Binary (2024)

Vanavond om 22:00 op NPO3 is de nieuwe aflevering van Koolhoven presenteert te zien op NPO3. In de reeks krijgen zes diverse en veelbelovende filmmakers, begeleid door Martin Koolhoven, de kans om een middellange genrefilm te maken. De derde is BINARY, een naargeestige bodyhorrorfilm van David Jan Bronsgeest. De Pakistaanse trans vrouw Nisha (Inaya Zarakhel) […]
Bioscoop

Poor Things (2023)

Een meisje wordt geïsoleerd opgevoed. Een buitenstaander komt op bezoek. Het meisje ontdekt seks en ontsnapt. Dat is (grosso modo) de samenvatting van DOGTOOTH, de film waarmee Yorgos Lanthimos in 2009 doorbrak. Het is ook het uitgangspunt van zijn nieuwste film, POOR THINGS. Deze bespreking bevat milde spoilers. Het meisje hier heet Bella Baxter. We […]
VPRO

NL-Alert (2024)

Voor de reeks Koolhoven presenteert maakten zes veelbelovende filmmakers, begeleid door Martin Koolhoven, een middellange genrefilm. In de tweede aflevering is Loïs Dols de Jong aan de beurt met haar Amsterdamse rampenfilm NL-ALERT. Het gebeurt de beste wel eens. Je brengt even snel het glaswerk naar buiten voor de bak, en dan valt de deur […]
IFFR 2024

Krazy House (2024)

Geslaagde genrefilms zijn nog altijd zeldzaam in het Nederlandse filmlandschap, dus als er een wordt gemaakt mag dat gevierd worden. KRAZY HOUSE is een gestoorde, bloederige horrorkomedie van Steffen Haars en Flip van der Kuil, bekend van NEW KIDS. Heel knap laten ze hun film steeds meer ontsporen, zonder dat de voortdurende escalatie gaat storen […]
IFFR 2024

Jigarthanda Double X (2023)

Kan cinema een wapen zijn tegen onrecht? En tegelijk ook nog eens populair entertainment, dat een brug slaat tussen Clint Eastwood en de jungle van Tamil Nadu? Jazeker, bewijst de spectaculaire, kleurrijke actiethriller JIGARTHANDA DOUBLE X. Voorkennis van voorganger JIGARTHANDA (2014) is niet nodig. Officieel is JIGARTHANDA DOUBLE X een prequel van JIGARTHANDA, maar is […]
IFFR 2024

Blue Giant (2023)

Jazz heeft onder velen het imago van oubollige muziek voor oude(re) mensen, maar de animefilm BLUE GIANT laat zien hoe intens en aangrijpend deze muziekvorm kan zijn in de handen van een stel tieners. BLUE GIANT is een bewerking van de gelijknamige manga, maar film is een vanzelfsprekender medium om de passie voor jazz over […]
IFFR 2024

Blackout (2023)

BLACKOUT van Larry Fessenden is een soms spannende, maar vooral tragische variant op de weerwolffilm, met focus op de traumatische ervaring van de man achter de weerwolf en zijn dramatische impact op de gemeenschap om hem heen. An sich is dat niets nieuws onder de volle maan. Fessenden, die regisseert, schrijft, monteert en produceert, haalt […]
IFFR 2024

Aire: Just Breathe (2024)

Als er dan toch films over de isolatie en angst tijdens de lockdowns gemaakt moeten worden, dan liefst zoals AIRE: JUST BREATHE. Een effectieve lowbudget-sciencefictionfilm waarin andere mensen en zelfs de lucht om in te ademen niet te vertrouwen zijn. AIRE: JUST BREATHE is de vijfde film van de Dominicaanse regisseur, producent en schrijver Leticia […]
IFFR 2024

One More Shot (2024)

ONE MORE SHOT gaat direct verder waar ONE SHOT ophield, en levert wat een vervolg met zo’n titel belooft: meer actie en meer spanning. Voor liefhebbers van goed gemaakte DTV-actiethrillers een buitenkansje om tijdens het IFFR in de bios mee te pakken. ONE SHOT was, zoals ook die titel beloofde, zogenaamd in één shot opgenomen, […]
IFFR 2024

The Cursed Land (2024)

Djinns komen nog weinig voor in horrorfilms, behalve het soort dat uit een flesje komt en wensen vervult. De djinns in de half geslaagde Thaise horrorfilm THE CURSED LAND zijn echter van een hele andere orde. Dat een Thaise horrorfilm over djinns gaat wordt door de makers zo bijzonder geacht, dat er halverwege een hele […]
IFFR 2024

Minore (2023)

Griekse traditie en moderne monsters komen hilarisch en bloederig samen in MINORE, een knotsgekke komedie waarin het spelen van de bouzouki de enige echt bescherming is tegen vliegende tentakelwezens die zo uit een verhaal van H.P. Lovecraft komen zweven. MINORE begint echter als een heel ander soort film. In een rustig tempo worden allerlei markante […]
Nederlands Silent Film Festival 2023

Frau im Mond (1929)

FRAU IM MOND van Fritz Lang is ondertussen 95 jaar oud. Toch voelt er weinig ouderwets aan. Nou ja, behalve dan misschien het gemak waarmee een jongetje cognac toegereikt krijgt ter aansterking. Veel stille films zijn ondertussen in het publieke domein, en gratis (in al dan niet acceptabele kwaliteit) online te bekijken. Maar juist voor […]
Bioscoop

Godzilla Minus One (2023)

Godzilla is bijna zeventig jaar en dat moet gevierd worden! GODZILLA MINUS ONE is een respectvolle update van de originele kaijukraker uit 1954, en een van de betere delen in de reeks van inmiddels een dikke dertig films. De klassieker GODZILLA / GOJIRA van Ishiro Honda staat tegenwoordig te boek als de genrebepalende kaijufilm, maar […]
Bioscoop

Thanksgiving (2023)

Eli Roth maakte een avondvullende speelfilm van zijn fake-trailer THANKSGIVING, die in 2007 werd vertoond tijdens de pauze van het GRINDHOUSE-project van Quentin Tarantino en Robert Rodriguez. En gelukkig… Het is een lekker ouderwetse slasher geworden. Wie die trailer (en Roths eerdere werk) kent, weet: hier gaat bloed vloeien. En ja, dat gebeurt met vele liters. […]
Bioscoop

The Animal Kingdom (2023)

Met zijn tweede speelfilm THE ANIMAL KINGDOM bracht regisseur Thomas Cailley een beestenbende aan prachtige make-up naar Cannes. Na een half jaar wachten is deze eenvoudige maar effectieve sciencefictionfilm eindelijk in de Nederlandse bioscopen te zien.  In de novella The Island of Doctor Moreau van H. G. Wells probeert de gestoorde wetenschapper Moreau dieren te […]
Imagine 2023

Satan Wants You (2023)

De ‘Satanic Panic’ wordt vaak beschouwd als een lachwekkend fenomeen gedreven door bezorgde moeders, maar het was ook een opeenvolging van gerechtelijke dwalingen met vreselijke consequenties. SATAN WANTS YOU onderzoekt het sensationalistische boek Michelle Remembers en onthult de bizarre oorsprong van de duivelse mania die door Noord-Amerika liep. Voor Schokkend Nieuws-lezers zal de term ‘Satanic […]
Imagine 2023

Perpetrator (2023)

Indieregisseur en feministische kunstenares Jennifer Reeder maakt al sinds de jaren negentig goed ontvangen korte films. Haar speelfilms worden minder gewaardeerd door critici en publiek. PERPETRATOR lijkt daar helaas geen uitzondering op te zijn. Reeder is naast regisseur ook een van de oprichters van Tracers Book Club, een organisatie die zich inzet voor vrouwenrechten en sociale […]
Imagine 2023

The Sweet East (2023)

De Verenigde Staten begonnen ooit als dertien staten die verlangden naar onafhankelijkheid. Van Massachusetts in het noorden tot Georgia in het zuiden. Deze strook land is het onderwerp van de bizarre road movie THE SWEET EAST. THE SWEET EAST is het speelfilmdebuut van Sean Price Williams, een cinematograaf die al jaren werkt met een paar […]
Imagine 2023

The Boy and the Heron (2023)

In 2013 kondigde legendarische animator Hayao Miyazaki aan dat zijn nieuwste film THE WIND RISES ook meteen zijn laatste zou worden. ‘Als ik nu ga zeggen dat ik nog een film wil maken, dan klink ik als een domme oude man,’ zei hij destijds. Inmiddels zijn we tien jaar verder, en heeft die domme oude […]
Bioscoop

The Killer (2023)

Na een dubieuze poging om zijn vaders droom te verwezenlijken, is David Fincher teruggekeerd naar zijn wortels. THE KILLER volgt een sociopatische huurmoordenaar die in uitgebreid detail zijn werkwijze aan het publiek uitlegt. Dit resulteert in een film die even nauwkeurig en koel is als het onderwerp. Het is alweer bijna tien jaar geleden sinds […]
Bioscoop

Five Nights at Freddy’s (2023)

De combinatie ‘griezelgameverfilming’ en ‘tien jaar production hell’ doet in de regel het ergste vrezen voor het eindproduct. Het langverwachte FIVE NIGHTS AT FREDDY’S valt wat dat betreft best mee. Echt eng durft de film alleen niet te worden. Er zijn al talloze artikelen volgeschreven over verfilmingen van populaire computergames, ook door ondergetekende. Waarom lukt […]
Imagine 2023

Humanist Vampire Seeks Consenting Suicidal Person (2023)

Best lastig om na WHAT WE DO IN THE SHADOWS nog een komische noot toe te voegen aan de dagelijkse strubbelingen van het vampierbestaab, maar de eerste lange film van de Canadese regisseur Ariane Louise-Seize doet een geslaagde poging. HUMANIST VAMPIRE SEEKING CONSENTING SUICIDAL PERSON is een tragikomisch opgroeidrama over de puberende vampier Sasha (slechts […]
Imagine 2023

Robot Dreams (2023)

ROBOT DREAMS kan, met zijn bonte dierencast (met een handvol robots voor de afwisseling), ogenschijnlijk simpele verhaallijn en de afwezigheid van gesproken dialoog een film voor de jongste kijkertjes lijken. En hoewel de film inderdaad wat mild zal zijn voor de gemiddelde Schokkend Nieuws-lezer zou het zonde zijn hem aan je voorbij te laten gaan. […]
Imagine 2023

River (2023)

Regisseur Junta Yamaguchi, die in 2020 debuteerde met de inventieve tijdreis-onetaker BEYOND THE INFINITE TWO MINUTES, maakt met RIVER opnieuw een film waarin tijd een belangrijke rol speelt. Valt hij in herhaling? Een groep dorpsbewoners naast een rivier krijgt te maken met een tijdslus: ze zitten vast in dezelfde tien minuten. Erachter komen hoe de […]
Imagine 2023

Kids vs. Aliens (2022)

KIDS VS. ALIENS is de speelfilmversie van een van de leukere segmenten uit V/H/S 2, gemaakt door regisseur Jason Eisener (HOBO WITH A SHOTGUN). KIDS VS. ALIENS heeft meer gemeen met de kleurrijke kolder van die titel, dan met de found footage van de V/H/S-franchise. Het beste wat je over KIDS VS. ALIENS kunt zeggen […]
Imagine 2023

She Is Conann (2023)

SHE IS CONANN, de nieuwste film van Bertrand Mandico, lijkt op papier misschien wat toegankelijker dan zijn THE WILD BOYS (2017) en AFTER BLUE (2021). Niets is minder waar.  SHE IS CONANN is, meer nog dan de twee eerste speelfilms van Mandico, schatplichtig aan zijn inspiratiebronnen. Waar THE WILD BOYS een genderfucktwist gaf aan Jules […]
Netflix

The Fall of the House of Usher (2023)

Mike Flanagan en Edgar Allen Poe. Match made in heaven, of match made in hell? Beide, zo bewijst Flanagan met zijn Poe-eerbetoon THE FALL OF THE HOUSE OF USHER, waarin de horrorregisseur afwijkt van het thema rouw, dat hij zo poëtisch wist te verbeelden in eerdere series als THE HAUNTING OF HILL HOUSE en MIDNIGHT […]
RECENSIE

Saw X (2023)

Zelfs verstokte fans van de filmreeks SAW zullen even vermoeid gefronsd hebben na de aankondiging van een tiende deel. Maar wat blijkt? Het is een van de betere delen in de reeks geworden! Eerst een wellicht al bekend triviafeitje. Toen het personage Fonzie ergens eind jaren zeventig in een aflevering van de tv-serie HAPPY DAYS […]
RECENSIE

The Creator (2023)

Een Amerikaanse soldaat wordt op missie gestuurd om een wapen van de vijand te vernietigen, maar stiekem probeert hij zijn vrouw terug te vinden die hij in vijandelijk gebied achter moest laten. Is dit Vietnam? Nee, maar het lijkt er wel erg op. Eenmaal terug bij de vijand begint hij zich het lot van de […]
RECENSIE

The Exorcist: Believer (2023)

Vijftig jaar oud is William Friedkins THE EXORCIST dit jaar, en nog altijd heeft die film de kracht om te verontrusten. Dat zal van David Gordon Greens THE EXORCIST: BELIEVER over vijftig jaar niet gezegd worden, en nu ook niet. Natuurlijk, we verwachten geen scène waarin een prepuberaal meisje masturbeert met een crucifix. Het zijn […]
Camera Japan 2023

Mondays: See You ‘This’ Week! (2022)

‘Sounds like a case of the Mondays!’ is de gevleugelde uitspraak waar iedereen bij zinnen zich kapot aan ergert in het teringgrappige OFFICE SPACE. Mix de setting van die film met het tijdlusconcept van GROUNDHOG DAY, en je hebt de Japanse scifi-comedy MONDAYS: SEE YOU ‘THIS’ WEEK! Inderdaad voelt de filmbeschrijving ‘Groundhog Day, maar dan […]
Camera Japan 2023

#Manhole (2023)

Je loopt na je vrijgezellenfeest dronken door een onbewoonde buitenwijk en dondert prompt met je bezopen harses in een openstaande rioolput. Hoe kom je er dan uit? Simpel: je zorgt er voor dat je een internetsensatie wordt!   Dit vreemde lot krijgt Shunsuke, een succesvolle verkoper bij een grote firma, die op het punt staat te […]
Disney+

No One Will Save You (2023)

Na het succes van PREY vorig jaar zullen ze bij Disney+ gedacht hebben: laten we er nog eens een film op zetten over een jonge vrouw die het aan de stok krijgt met een alien. Goed idee, want ook NO ONE WILL SAVE YOU is enorm vermakelijk. En eng. Meteen maar het meest originele aspect […]
Camera Japan 2023

Baby Assassins 2 Babies (2023)

De ‘baby’s’ uit culthit BABY ASSASSINS (2021) zijn inmiddels volwassen, en daar komen allerhande nieuwe grotemensenproblemen bij kijken. Openstaande rekeningen, vakbondsregels, én hongerige jonge collega’s voor wie Mahiro (Saori Izawa) en Chisato (Akari Takaishi) slechts obstakels op de carriereladder zijn. De jonge honden in kwestie zijn Makoto (Atomo Mizuishi) en Yuri (Joey Iwanaga), twee beginnende […]
Camera Japan 2023

Ninja vs Shark (2023)

Fans van Taika Waititi’s EAGLE VS SHARK kunnen teleurgesteld weer wegklikken. Het gaat hier namelijk niet om een verlaat vervolg op de sociaal onhandige romcom uit 2007, maar om een lowbudget ninjasploitation film, nu te zien op Camera Japan. Met een ladingdekkende steekwoordentitel als NINJA VS SHARK weet je wat je als genreliefhebber kan verwachten. […]
Camera Japan 2023

The Oldest Profession (1974)

Op zaterdag 23 september is THE OLDEST PROFESSION / (MARUHI) SHIKIJÔ MESU ICHIBA te zien in Rotterdam tijdens het festival Camera Japan. Een uitgelezen kans om een op 4K gerestaureerde roman porno-klassieker op het grote doek te zien. Wees wel gewaarschuwd, regisseur Noboru Tanaka doorbreekt aardig wat taboes. De Japanse filmstudio Nikkatsu opende haar deuren […]
Netflix

El Conde (2023)

Het is niet ongehoord dat historische figuren de inspiratie vormen voor fictieve monsters. Denk aan Vlad III Dracula, die zijn naam verleende aan de beroemdste creatie van Bram Stoker. Het is zeldzamer dat een fictief figuur een grote schaduw werpt over biografisch werk. Toch is Graaf Dracula overduidelijk aanwezig in de versie van Augusto Pinochet […]
RECENSIE

A Haunting in Venice (2023)

Agatha Christie’s boeken over de Belgische detective Hercule Poirot zijn misschien de beste moordmysteries ooit geschreven, maar daaraan had Kenneth Branagh niet genoeg. Met A HAUNTING IN VENICE maakt hij zijn derde Christie-bewerking, met opnieuw aanpassingen om de plot van meer diepgang te voorzien. Branaghs vorige twee Christie-films, beide met een scenario van Michael Green, […]
RECENSIE

The Nun II (2023)

Fans van SISTER ACT 2: BACK IN THE HABIT kunnen na dertig jaar opgelucht ademhalen: iemand heeft eindelijk een nog slechter vervolg gemaakt over een non die een school op stelten zet.  Oorspronkelijk was de non uit de titel niets meer dan een van de spoken in THE CONJURING 2 (2016), maar omdat de CONJURING-films […]
RECENSIE

Sisu (2022)

Met SISU flikt Jalmari Helander het opnieuw om een clichématig genrefilmconcept te overgieten met een dikke Finse saus en er zo iets compleet unieks van te maken. Ditmaal zorgt een eenmansleger à la John Rambo voor een bloedige voltreffer. SISU is een typisch Fins begrip en betekent zoiets als ‘de ijzeren wil bezitten om door […]
RECENSIE

Cobweb (2023)

Samuel Bodins regiedebuut COBWEB is gedurende het eerste uur een uitstekende creepy horrorfilm waarbij het lang gissen is naar het hoe en waarom van de griezeligheid. De derde akte vol conventioneel gooi- en smijtwerk valt helaas een beetje tegen. Het zit de jonge Peter (Woody Norman) niet mee. Niet alleen wordt hij gepest op school, […]
RECENSIE

Talk to Me (2022)

Na een spraakmakende première op Sundance kocht A24 de distributierechten voor TALK TO ME, de debuutfilm van regiebroers Danny en Michael Philippou. Die distributeur en de plotbeschrijving doen misschien een trage, ‘elevated’ uiteenzetting over rouw verwachten, maar niets is minder waar. De eerste scène van TALK TO ME doet denken aan een ander opwindend debuut, […]
RECENSIE

Cade: The Tortured Crossing (2023)

Wanneer het predikaat ‘so bad it’s good’ genoemd wordt, denken filmliefhebbers aan TROLL 2, THE ROOM en BIRDEMIC. Maar voor de ingewijden torent er één man boven alle anderen, een icoon dat de grenzen tussen incompetentie en genialiteit doet vervagen. Neil Breen, de beste slechtste regisseur aller tijden.  Na een relatief succesvolle loopbaan als architect […]
RECENSIE

The Last Voyage of the Demeter (2023)

Kan Dracula nog eng zijn? Met THE LAST VOYAGE OF THE DEMETER doet André Øvredal een poging. Toen Bela Lugosi zichzelf met verve parodieerde in ABBOTT AND COSTELLO MEET FRANKENSTEIN (1948) was definitief bevestigd dat zijn vampierrol niemand meer de stuipen op het lijf joeg. Christopher Lee lukte het tien jaar later nog in de […]
RECENSIE

The Lure (2015)

Zin in een campy horror musical, een coming of age-verhaal, jaren-tachtig-kitsch of een duister sprookje met zeemeerminnen? Zoek niet verder: THE LURE heeft het allemaal. In een ‘alternate eighties Poland’, maakt bassist Mietek (Jakub Gierszal) muziek aan de oever van een rivier met zijn twee dronken bandleden. Een blond hoofd duikt op uit het water, […]
RECENSIE

Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023)

Het lijkt erop dat het publiek nog steeds geen genoeg krijgt van nostalgie in de bioscoopzalen, dus het was ook maar een kwestie van tijd totdat Indiana Jones weer moest komen opdraven. Maar kan een inmiddels al vijftien jaar officieel bejaarde Harrison Ford nog steeds een actieheld spelen? Soort van, zo blijkt. Je kan bijna […]
RECENSIE

Asteroid City (2023)

Wes Anderson, je moet ervan houden. De idiosyncratische regisseur met de corduroypakken is al jaren het oogappeltje van de filmhuiswereld, maar met ASTEROID CITY heeft hij eindelijk een film gemaakt die door Schokkend Nieuws besproken kan worden. In geen van zijn eerdere projecten kon je namelijk een ufo zien landen.
RECENSIE

The Flash (2023)

Met DC's klassieke Flashpoint mini-serie als uitgangspunt introduceert Andy Musschietti's THE FLASH na een lang, getroebleerd productieproces dan eindelijk het multiversum in DC's extended universe.
RECENSIE

Beau Is Afraid (2023)

“Het is heel duidelijk dat er een diepere betekenis in zit, maar ik weet niet wat,” zegt een jongen achter me na de voorpremière van BEAU IS AFRAID. Zijn vriend heeft een idee: “Was-ie niet gewoon de hele tijd dood ofzo?”
RECENSIE

Evil Dead Rise (2023)

Tien jaar na Fede Alvarez’ heerlijk sadistische remake van THE EVIL DEAD worden de fans van de franchise opnieuw gezegend door de horrorgoden, ditmaal met Lee Cronins EVIL DEAD RISE.
RECENSIE

The Kingdom Exodus (1994–2022)

Niemand had het ooit nog verwacht, maar eindelijk is THE KINGDOM / RIGET, Lars Von Triers satirische ziekenhuishorrorserie (als je deze waanzin sowieso al in een hokje kon stoppen), terug op het kleine scherm.  De draad wordt weer opgepikt, en de krankzinnige artsen, bovennatuurlijke verschijnselen, idiote humor én Udo Kier worden na een kwart eeuw […]
RECENSIE

Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves (2023)

Nu Hollywood zich in een tijdperk bevindt waar films gebaseerd op IP (intellectual property) het meeste geld binnen harken, was het een kwestie van tijd totdat iemand weer een poging zou wagen om het populaire rollenspel Dungeons & Dragons te verfilmen. Is het resultaat succesvoller dan de geflopte ramp uit 2000? Dat sowieso. Voor de […]
RECENSIE

Mona Lisa and the Blood Moon (2021)

Het thema van het aankomende nummer van Schokkend Nieuws is DE GROTE BOZE STAD. Denk aan alle monsters en moordenaars die zich verschuilen in steden als New York of Amsterdam. Deze uitgave gaat perfect samen met de nieuwe film van Ana Lily Amirpour, die zich afspeelt in een Amerikaanse stad met een behoorlijke horrorreputatie: New […]
RECENSIE

65 (2023)

Worden filmscenario’s tegenwoordig daadwerkelijk door een A.I. geschreven? In 65 wordt de ultrakorte elevator pitch ‘Adam Driver versus dino’s’ zo middelmatig uitgewerkt dat je niet ontkomt aan die verdrietige gedachte. Er is nog even hoop. Scenario en regie schijnen in handen te zijn geweest van het duo Scott Beck en Bryan Woods. Dat kunnen net […]
RECENSIE

Blind Willow, Sleeping Woman (2022)

Op het KABOOM Animation Festival draait nu een Franse film, gebaseerd op de verhalen van de Japanse schrijver Haruki Murakami. Eindeloos gemijmer en gedroom over het leven, leent zich dat voor interessante animatie? De Japanse schrijver Haruki Murakami mag zich verheugen in een grote internationale groep van fans. De man wordt ieder jaar weer getipt […]
RECENSIE

John Wick: Chapter 4 (2023)

Na een gedwongen pauze van vier jaar is Keanu Reeves eindelijk terug als de boeman van de onderwereld, John Wick. In JOHN WICK: CHAPTER 4 zijn de stunts groter, het verhaal absurder, en duurt het allemaal veel langer. Maar die drie uur zitten wel vol met keigoede actie. Allereerst moeten we even stilstaan bij Lance […]
RECENSIE

Shazam! Fury of the Gods (2023)

Het filmuniversum van DC gaat op de schop, geen enkel project is meer veilig. Het vervolg op de beste film uit het DCEU heeft de eindstreep in ieder geval wel gehaald. Een van de charmantste aspecten van SHAZAM! (2019) is de jeugdige cast. Maar jonge acteurs worden snel oud, wat een nog groter probleem veroorzaakt […]
RECENSIE

Scream VI (2023)

Na het succes van de prima ‘legacyquel’ SCREAM (2022) hoefden we niet lang te wachten op SCREAM VI. Het enige SCREAM-vervolg dat sneller verscheen was SCREAM 2 (eind 1997, nét geen jaar na de eerste). Deel 6 blijkt ook spiritueel meer verbonden met deel 2 dan met ieder ander deel uit de reeks. SCREAM 5 […]
RECENSIE

We Have A Ghost (2023)

Er zou best wel eens een sympathieke 90-minuten film in WE HAVE A GHOST kunnen zitten. Voor ruim twee uur heeft dit spook alleen toch wat weinig ectoplasma op de botten. Soms vraag je je af of Netflix-films bedacht zijn als film, of als verzameling scènes die op allerlei manieren kunnen worden gecombineerd om verschillende […]
RECENSIE

Cocaine Bear (2023)

Soms kun je aan een titel meteen zien of een film iets voor jou is of niet. Dit is een horrorkomedie over een zwarte beer die cocaïne genomen heeft. Je hebt ofwel al een stoel gereserveerd, of je gaat niet. Op 11 september 1985 vlogen twee drugshandelaren boven het Chattahoochee-Oconee-bos in Georgia met een vliegtuig […]
RECENSIE

Ant-Man and the Wasp: Quantumania (2023)

Peyton Reeds ANT-MAN (2015) en ANT-MAN AND THE WASP (2018) zijn nog steeds de twee ‘kleine’ films binnen het immer uitdijende MCU. Deel drie QUANTUMANIA gaat groot. Te groot? Ant-Mans derde solofilm mag Marvels Fase 5 openen. Fase 5 alweer? Had er niet nog wat climactisch moeten gebeuren om Fase 4 af te sluiten? Blijkbaar […]
RECENSIE

Knock at the Cabin (2023)

‘Kun je een geliefde doden als je daarmee de hele wereld redt?’ is een interessant uitgangspunt voor een thriller. Maar we weten het: beoordeel nooit een Shyamalan op z’n premisse! Stel je voor: je zit gezellig met je partner en dochtertje in een vakantiehuisje als er plotseling een volgetatoëerde spierbundel samen met twee zwaarbewapende dames […]
RECENSIE

Terrifier 2 (2022)

In horrorminnende kringen werd sceptisch gereageerd op het bericht dat mensen zouden zijn flauwgevallen bij vertoningen van TERRIFIER 2. Maar dat ‘nieuws’ zou weleens de belangrijkste reden kunnen zijn dat de film ook in Nederland gaat draaien – en dat is een goede zaak. Eens is de zoveel tijd hoor je weer dat er een […]
RECENSIE

The Pale Blue Eye (2022)

Het fijne aan genrefilms is dat je weet hoe je ze moet kijken: elk (sub)genre heeft zijn eigen stijl, een zekere toon, een bepaald niveau realisme. Maar wat als een film, zoals THE PALE BLUE EYE, steeds van genre verandert? De simpelste samenvatting van de plot is dat het een detectiveverhaal is waarin Edgar Allan […]
RECENSIE

Flux Gourmet (2022)

Was zijn vorige film, IN FABRIC uit 2018, de film waarmee regisseur Peter Strickland volledig zelfbewust werd, dan is FLUX GOURMET de opvolger waarmee hij de nieuwe grenzen van zijn kunnen opzoekt. Maar welk genre heeft hij hiermee te pakken? Twee seconden eerder wist kunstenares Elle di Elle (Fatma Mohamed) niet eens wat een flanger […]
RECENSIE

M3GAN (2022)

Zou een superslimme filmrobot zich toch eens een keertje niet tegen de mensen keren? Tuurlijk wel. Ook in M3GAN, maar gelukkig spelen de filmmakers in op onze verwachting. Elke horrorfilmkijker weet: wat levenloos is, zou levenloos moeten blijven. Raar genoeg willen de wetenschappers die in de 21e eeuw ons favoriete filmgenre bevolken deze les nog […]
RECENSIE

Freaks Out (2021)

De Italiaanse regisseur Gabriele Mainetti won vorig jaar op het Internationaal Film Festival Rotterdam de publieksprijs, maar de critici waren verdeeld. Sommigen noemden zijn film spottend “Holocaust Avengers In Italy” en eerlijk is eerlijk, je kan een slechtere synopsis bedenken. Superhelden, onze bioscopen zitten er sinds IRON MAN (Jon Favreau, 2008) vol mee. In 2016 […]
RECENSIE

Avatar: The Way of Water (2022)

Vrijwel direct na de premiere van megahit AVATAR in 2009 kondigde regisseur James Cameron een tweede deel aan. Kan iets na dertien jaar nog aan verwachtingen voldoen? En zit er überhaupt nog wel iemand te wachten op een vervolg? Dat zijn issues waar Cameron zich duidelijk niet mee bezig gehouden heeft tijdens het maken van […]
RECENSIE

The Offering (2022)

THE OFFERING heeft weliswaar een sprankje potentie, maar is uiteindelijk net zo generiek als de titel.   In de film keert een inmiddels ongelovige zoon terug uit Londen om zijn vader te bezoeken in zijn orthodoxe gemeenschap in Brooklyn, met zijn niet-Joodse zwangere vrouw aan zijn zijde. Zonder dat het paar het weet, herbergt een lijk […]
RECENSIE

Violent Night (2022)

DIE HARD (John McTiernan, 1988) meets BAD SANTA (Terry Swigoff, 2003), een combinatie zo voordehandliggend dat het een wonder mag heten dat VIOLENT NIGHT niet al veel eerder gemaakt is. Een lompe, uitgebluste kerstman die onverhoops in een Die Hard-scenario terecht komt? Da’s koren op de subversieve hi-concept molen van Tommy Wirkola. Na zijn doorbraak […]
RECENSIE

Piggy (2022)

In Spanje weten ze wat ze te doen staat om een solide horrorfilm te maken. Er zijn voorbeelden genoeg en aan dat mooie lijstje mag je gerust PIGGY toevoegen.  Deze film ging in de Benelux onlangs in première op het Vlaamse Razor Reel Festival (internationaal was dat op het Sundance Festival) en wist er de […]
RECENSIE

Bones and All (2022)

Het is al een tijdje geleden dat de straten versierd werden met filmaffiches van een horrorfilm, maar met BONES AND ALL is dat in heel wat steden dus het geval. Veel daarvan heeft te maken met wonderboy Timothée Chalamet die hierin de hoofdrol speelt, maar vooral gaat het om regisseur Luca Guadagnino. Deze Italiaanse regisseur […]
RECENSIE

The Menu (2022)

THE MENU gaat over een restaurant voor de elite, waar de chef-kok iets heel speciaals voor zijn gasten in petto heeft. Is dit allemaal een groot toneelstuk in de trant van een murder mystery diner, of dat er iets luguberder aan de gang? En gaat het mij lukken om deze recensie door te komen zonder […]
RECENSIE

Prey For The Devil (2022)

Daniel Stamm zette zichzelf in 2010 enigszins op de horrorkaart met THE LAST EXORCISM, een aardige variant op het priester versus demon thema. Met PREY FOR THE DEVIL keert hij terug naar dat bekende terrein, met wisselend succes. Is er nog eer te behalen aan een exorcismefilm? Want geef toe, THE EXORCIST (William Friedkin, 1973) […]
RECENSIE

Three Thousand Years of Longing (2022)

Zeven jaar geleden blies George Miller ons allemaal uit onze stoel in de bioscoop met zijn meesterwerk MAD MAX: FURY ROAD, een van de beste actiefilms aller tijden. Momenteel zit hij weer in de woestijn om de prequel FURIOSA op te nemen, maar in de tussentijd kunnen we dit nieuwe romantische sprookje van hem kijken. […]

Oudere reviews
Nieuwere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden