Shazam! Fury of the Gods(2023)

Het filmuniversum van DC gaat op de schop, geen enkel project is meer veilig. Het vervolg op de beste film uit het DCEU heeft de eindstreep in ieder geval wel gehaald.

Een van de charmantste aspecten van SHAZAM! (2019) is de jeugdige cast. Maar jonge acteurs worden snel oud, wat een nog groter probleem veroorzaakt als een pandemie het filmproces met een paar jaar vertraagt. Gelukkig koos regisseur David F. Sandberg niet voor de methode die Andy Muschietti gebruikte in IT: CHAPTER TWO (2019) om zijn cast met lelijke CGI te verjongen. Hoofdrolspelers Asher Angel en Jack Dylan Grazer zijn inmiddels begin twintig en kunnen bijna zelf hun volwassen alter ego spelen. Sterker nog: Grace Fulton, die oudere zus Mary speelt, speelt ditmaal ook zelf haar superheldenversie, terwijl die rol in de eerste film nog werd vertolkt door Michelle Borth.

Want hoe zat het ook alweer? In SHAZAM! kreeg de jonge Billy Batson (Angel) de gave te veranderen in superheld Shazam (Zachary Levi). Tijdens het eindgevecht met schurk Mark Strong gaf Billy soortgelijke superkrachten aan zijn pleegbroers en -zussen. En daarom begint SHAZAM! FURY OF THE GODS met deze jongeren die moeten leren om te gaan met hun krachten. De volwassen acteurs uit de eindscène van SHAZAM! hadden ongetwijfeld zin in dit vervolg, in de hoop dat ze flink aan het werk gezet zouden worden, nu die verplichte introductie achter de rug is. Helaas voor hen duikt er in FURY OF THE GODS een superschurk op die hun krachten kan afnemen door met een toverstaf naar ze te zwaaien. En zo moet ook in deze film vooral Zachary Levi het meeste werk verrichten.

Althans, als het om knokken en grappen maken gaat. Het hart van de film ligt, net als in de eerste, vooral bij Billy Batson, die er maar niet aan kan wennen dat hij een familie heeft die hem niet in de steek zal laten. Maar de echte ster van FURY OF THE GODS is Jack Dylan Grazer als zijn pleegbroer Freddy Freeman, die bijzonder geestig is, maar ook enorm ontroert. Tegelijkertijd benadrukken die paar sterke momenten met Grazer dat dit vervolg niet heeft wat SHAZAM! zo sterk maakte: de vele overheerlijke scènes waarin Freddy en Billy de krachten van Shazam gingen ontdekken.

In plaats daarvan draait de tweede akte van dit vervolg vooral om het ontdekken hoe onze nieuwe schurken in elkaar zitten. In de scène tijdens de aftiteling van SHAZAM! werd een een kwaadaardige rups aangekondigd, maar David F. Sandberg zag van dit idee af en kwam voor FURY OF THE GODS met de dochters van Atlas, vertolkt door Helen Mirren, Lucy Liu en Rachel Zegler. We reizen naar verschillende werelden en onze helden spenderen wat tijd in een magische bibliotheek om achtergrondinformatie over deze nieuwe tegenstanders te verzamelen. Helaas zijn de schurken enorm saai en inwisselbaar, dus voelt al die tekst en uitleg als verspilde tijd. FURY OF THE GODS lijkt het allemaal ook net iets te serieus te nemen. De humor is er nog wel, maar is sporadischer en minder scherp. Slechts op een paar momenten – waaronder Helen Mirren die een brief voorleest – wordt de film echt grappig.

Wat dat betreft is SHAZAM! FURY OF THE GODS eigenlijk een typisch middelmatige superheldenfilm, zoals we de afgelopen jaren veel zien van Marvel of DC. Maar gelukkig staat hier David F. Sandberg achter het roer en kunnen we in ieder geval wat vleugjes horror verwachten. Niet alleen met kleine verwijzingen zoals een dokter die Dario Bava heet, maar ook met lekker groteske en lompe monsters. Net als in de eerste film komen mooie CGI-creaties voorbij, met ditmaal fabeldieren als houten draken en moordlustige minotaurussen, griffioenen en cyclopen. De gevechtsscènes die daaruit voortkomen zijn erg aardig geschoten en overzichtelijk gemonteerd, maar het blijft een climax waarin iemand met superkrachten tegen CGI knokt. Het maakt SHAZAM! FURY OF THE GODS generiek en een flinke achteruitgang ten opzichte van de eerste film. Maar, om toch positief af te sluiten: alsnog een van de betere films in het DCEU.

Distributie: Warner Bros. (16 maart) Copyright Jasper ten Hoor. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 17 maart 2023

17 maart 2023
    Shazam! Fury of the Gods