“The bitch is real!” Debuterend regisseur David F. Sandberg zal toch beter zijn best moeten doen om de onverklaarbare gebeurtenissen in LIGHTS OUT geloofwaardig en spannend te maken.
Niet alles wat James Wan aanraakt verandert in goud. Als regisseur van SAW en INSIDIOUS bewees hij zijn meesterschap; als producent van zeven SAW-sequels en spin-off ANNABELLE kon hij niet altijd garant staan voor kwaliteit. Die constatering geldt helaas ook voor LIGHTS OUT. Dat Wan met David F. Sandberg in zee ging, is overigens nog wel te verklaren: het korte filmpje waarop LIGHTS OUT gebaseerd is en dat uit 2013 stamt, is eenvoudig, effectief en (mildly) scary. Tip: hou het bij deze versie van drie minuten.
“Everytime I turn out the lights, there’s this… woman, waiting in the shadows.” De angsten van haar kleine broertje Martin (Gabriel Bateman, ANNABELLE), komen Rebecca (Teresa Palmer, WARM BODIES) akelig bekend voor. Beiden komen uit een nogal zorgwekkende gezinssituatie: vader verdween jaren geleden, moeder Sophie (Maria Bello) is verre van stabiel. Rebecca dacht, nu ze op zichzelf is gaan wonen, haar kinderangsten achter zich gelaten te hebben. Helaas. Rebecca’s verzonnen hardrockposters (‘Slächt’), haar flat character van een boyfriend en haar clichématige bindingsangst – het wordt allemaal een stuk minder belangrijk wanneer het licht uitgaat en de enge Diana weer verschijnt.
De jump scare is een vast en ook belangrijk onderdeel van menige horrorfilm. Een tragedie, allesomvattende duisternis en een gevoel van naderend onheil zorgen ervoor dat de angst onder je huid kruipt; een goede jump scare op het juiste moment zorgt ervoor dat je echt uit je stoel springt. Omgekeerd werkt het niet: LIGHTS OUT probeert steeds dezelfde jump scare – en bij iedere poging neemt bij de toeschouwer de onverschilligheid toe. “She’s dead! How can she be doing this to us?” Geen idee, LIGHTS OUT is buitengewoon vaag over zijn mythologie (Hint: Mulberry Hill Psychiatric Hospital) maar er is ook bar weinig aanleiding om er moeite voor te doen. Kijk, daar is Diana weer. Boe.
Soms werkt het even – vooral in de openingsscène die vrijwel exact de korte film kopieert – maar uiteindelijk is LIGHTS OUT niet meer dan een compendium van clichés: het spiegelkastje dat open en dichtgaat, de schaduw achter het douchegordijn, de elektriciteitproblemen die het huis in duisternis hullen. Het is allemaal vooral: saai.
Een ding leert de film ons wel. Aangezien David F. Sandberg op dit moment ANNABELLE 2 aan het opnemen is, wederom geproduceerd door Wan, weten we nu dat we eventuele verwachtingen daarover maar beter kunnen bijstellen.
Distributie Warner. Release NL 21 juli, BE 17 augustus. Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 20 juli 2016.