• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Fantasy

Laat ‘m de vrije loop.

Netflix

El Conde (2023)

Het is niet ongehoord dat historische figuren de inspiratie vormen voor fictieve monsters. Denk aan Vlad III Dracula, die zijn naam verleende aan de beroemdste creatie van Bram Stoker. Het is zeldzamer dat een fictief figuur een grote schaduw werpt over biografisch werk. Toch is Graaf Dracula overduidelijk aanwezig in de versie van Augusto Pinochet […]
RECENSIE

The Lure (2015)

Zin in een campy horror musical, een coming of age-verhaal, jaren-tachtig-kitsch of een duister sprookje met zeemeerminnen? Zoek niet verder: THE LURE heeft het allemaal. In een ‘alternate eighties Poland’, maakt bassist Mietek (Jakub Gierszal) muziek aan de oever van een rivier met zijn twee dronken bandleden. Een blond hoofd duikt op uit het water, […]
RECENSIE

The Flash (2023)

Met DC's klassieke Flashpoint mini-serie als uitgangspunt introduceert Andy Musschietti's THE FLASH na een lang, getroebleerd productieproces dan eindelijk het multiversum in DC's extended universe.
RECENSIE

The Kingdom Exodus (1994–2022)

Niemand had het ooit nog verwacht, maar eindelijk is THE KINGDOM / RIGET, Lars Von Triers satirische ziekenhuishorrorserie (als je deze waanzin sowieso al in een hokje kon stoppen), terug op het kleine scherm.  De draad wordt weer opgepikt, en de krankzinnige artsen, bovennatuurlijke verschijnselen, idiote humor én Udo Kier worden na een kwart eeuw […]
RECENSIE

Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves (2023)

Nu Hollywood zich in een tijdperk bevindt waar films gebaseerd op IP (intellectual property) het meeste geld binnen harken, was het een kwestie van tijd totdat iemand weer een poging zou wagen om het populaire rollenspel Dungeons & Dragons te verfilmen. Is het resultaat succesvoller dan de geflopte ramp uit 2000? Dat sowieso. Voor de […]
RECENSIE

Mona Lisa and the Blood Moon (2021)

Het thema van het aankomende nummer van Schokkend Nieuws is DE GROTE BOZE STAD. Denk aan alle monsters en moordenaars die zich verschuilen in steden als New York of Amsterdam. Deze uitgave gaat perfect samen met de nieuwe film van Ana Lily Amirpour, die zich afspeelt in een Amerikaanse stad met een behoorlijke horrorreputatie: New […]
RECENSIE

65 (2023)

Worden filmscenario’s tegenwoordig daadwerkelijk door een A.I. geschreven? In 65 wordt de ultrakorte elevator pitch ‘Adam Driver versus dino’s’ zo middelmatig uitgewerkt dat je niet ontkomt aan die verdrietige gedachte. Er is nog even hoop. Scenario en regie schijnen in handen te zijn geweest van het duo Scott Beck en Bryan Woods. Dat kunnen net […]
RECENSIE

Freaks Out (2021)

De Italiaanse regisseur Gabriele Mainetti won vorig jaar op het Internationaal Film Festival Rotterdam de publieksprijs, maar de critici waren verdeeld. Sommigen noemden zijn film spottend “Holocaust Avengers In Italy” en eerlijk is eerlijk, je kan een slechtere synopsis bedenken. Superhelden, onze bioscopen zitten er sinds IRON MAN (Jon Favreau, 2008) vol mee. In 2016 […]
RECENSIE

Avatar: The Way of Water (2022)

Vrijwel direct na de premiere van megahit AVATAR in 2009 kondigde regisseur James Cameron een tweede deel aan. Kan iets na dertien jaar nog aan verwachtingen voldoen? En zit er überhaupt nog wel iemand te wachten op een vervolg? Dat zijn issues waar Cameron zich duidelijk niet mee bezig gehouden heeft tijdens het maken van […]
RECENSIE

Three Thousand Years of Longing (2022)

Zeven jaar geleden blies George Miller ons allemaal uit onze stoel in de bioscoop met zijn meesterwerk MAD MAX: FURY ROAD, een van de beste actiefilms aller tijden. Momenteel zit hij weer in de woestijn om de prequel FURIOSA op te nemen, maar in de tussentijd kunnen we dit nieuwe romantische sprookje van hem kijken. […]
RECENSIE

Black Adam (2022)

Vijftien jaar moest Dwayne ‘The Rock’ Johnson wachten tot hij eindelijk zijn droomrol kon spelen. In die tijd is er echter veel gebeurd binnen het superheldengenre. Kan BLACK ADAM nog wat toevoegen? 2007 was een interessante tijd voor het genre: Marvel had zijn kruit enigszins verschoten met tegenvallende derde delen van de studio’s toenmalige stokpaard-series […]
RECENSIE

Hocus Pocus 2 (2022)

Gothic Golden Girls in de reprise! Wie warme gevoelens krijgt bij de gedachte aan HOCUS POCUS (Kenny Ortega, 1993), vermaakt zich waarschijnlijk prima met de kluchtige HOCUS POCUS 2 die nu te zien is op Disney+. De zusjes Sanderson keren wederom terug naar Salem, om wraak te nemen op het dorp en kinderzielen te verzamelen […]
RECENSIE

Samaritan (2022)

 Na JUDGE DREDD, GUARDIANS OF THE GALAXY VOL. 2 en THE SUICIDE SQUAD kruipt de 76-jarige Sylvester Stallone voor SAMARITAN opnieuw in de huid van een superheld. Mooi op tijd voor onze aankomende vigilante-special. Wie de film op het witte doek wil zien (niet dat dit per se nodig is) moeten we teleurstellen want door de covid-pandemie werd de […]
RECENSIE

Day Shift (2022)

Knoflookgranaten en zonnebrandcrème die het mogelijk maakt dat vampiers ook overdag ongeneerd kunnen rondlopen. Het mag duidelijk zijn dat wie pure gore of gruwel wil, DAY SHIFT maar beter laat voor wat het is. Netflix zet dezer dagen alles op alles om films in huis te halen die het grote publiek kunnen aanspreken. Onlangs lukte […]
RECENSIE

The Innocents (2021)

‘Waarom kunnen jonge kinderen soms zo wreed zijn?’ De Noorse Eskil Vogt verpakt zijn zoektocht naar het antwoord op deze vraag in THE INNOCENTS, een briljante horrorfilm die toewerkt naar een welhaast ondraaglijk spannende climax. ‘Er zijn twee soorten mensen in de wereld: klootzakken en niet-klootzakken. Probeer de klootzakken te vermijden.’ Aldus mijn vader, wiens […]
RECENSIE

Men (2022)

In zijn derde speelfilm MEN wikkelt schrijver/regisseur Alex Garland (EX MACHINA, ANNIHILATION) zich andermaal in de feministische vlag en ramt ons met een roestige kolenschop zijn gênant oppervlakkige Boodschap door de strot. Gelukkig presteerde hij het ook om een bij vlagen doodenge folkhorror af te leveren met een finale om de vingers bij af te […]
RECENSIE

Doctor Strange in the Multiverse of Madness (2016)

In 2002 gaf regisseur Sam Raimi met zijn SPIDER-MAN de superheldenfilm een hele nieuwe impuls. Twintig jaar later is hij gedegradeerd tot regisseur van het zoveelste inspiratieloze deel uit een uitgemolken reeks superheldenfilms. Scott Derrickson stond op het punt om zelf het vervolg op zijn DOCTOR STRANGE uit 2016 te maken, maar plotseling was daar […]
RECENSIE

Hatching (2022)

Een echte hoogvlieger is HATCHING niet, maar aan deze fijne creature feature uit Finland zal niemand zich een buil stoten. Moeder houdt de wereld een perfect plaatje voor in haar vlogs, terwijl dochter Tinja een monsterlijk wezen uitbroedt. Alsof we in de Finse versie van BLUE VELVET (David Lynch, 1986) zijn gestapt. Zo voelt de […]
RECENSIE

Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore (2022)

J.K. Rowling is ambitieuzer dan ooit in het derde deel van FANTASTIC BEASTS, haar in de jaren dertig gesitueerde HARRY POTTER-prequelreeks. Maar hoe groter haar ambities, hoe simpeler haar ideeën blijken.  Zullen de anti-transgender-uitlatingen van Rowling invloed hebben op het succes van de FANTASTIC BEASTS-films? Waarschijnlijk niet. In onze online nerd-bubbel willen we nog weleens vergeten […]
RECENSIE

Poupelle of Chimney Town (2020)

Een van de meest tragische dingen die je kan tegenkomen als filmliefhebber is een film met een fascinerende introductie en geweldige ideeën, die deze nooit weet waar te maken. Dat is precies het probleem met POUPELLE OF CHIMNEY TOWN. POUPELLE OF CHIMNEY TOWN / EIGA ENTOTSUMACHI NO PUPERU, te zien op het Kaboom Animatie Festival, […]
RECENSIE

Lamb (2021)

Misschien met het zomersucces van MIDSOMMAR in het achterhoofd gooit A24 het weer op een eigenzinnige folkhorrorfilm die zich afspeelt in een Noord-Europees land. Maar vergis je niet, LAMB is een compleet ander beest, hoewel beide films draaien om rouw en culturele toe-eigening, en beide films geankerd worden door een geweldige hoofdrol. Voor MIDSOMMAR was […]
RECENSIE

Spider-Man: No Way Home (2021)

In een overvol Marvel-jaar (vier films, vier series) mag SPIDER-MAN: NO WAY HOME het hek sluiten, maar tegelijk de deur naar het multiversum wagenwijd openzetten. De implicaties hiervan voor de voortzetting van het MCU (nu MCM?) zijn aanzienlijk. Wat dit concreet betekent voor NO WAY HOME houden we gezien eventuele spoilers nog maar even in […]
RECENSIE

Cryptozoo (2021)

Bijzondere wezens, gehuisvest achter gigantische hekken in een speciale dierentuin in aanbouw waar onvermijdelijk iets op het punt staat fout te gaan. Is dit soms een film uit de JURASSIC PARK-reeks? Nee, het is CRYPTOZOO, regisseur Dash Shaws alternatieve animatiefilm. In de film blijkt dat vrijwel alle mythologische wezens echt bestaan, van het kleinste dwaallichtje […]
RECENSIE

Ghostbusters: Afterlife (2021)

‘If you’re a GHOSTBUSTERS fan, you’re about to go on the biggest Easter egg hunt of your life,’ zegt regisseur Jason Reitman in de introductievideo die voorafgaat aan de persvertoning van GHOSTBUSTERS: AFTERLIFE. Hij belooft een nostalgisch tripje, geen hilarische komedie of spannend avontuur, en dat is terecht. Reitmans vervolg op de klassieker van zijn […]
RECENSIE

Eternals (2021)

De Celestials, een ras van intergalactische opperwezens, stuurden millennia geleden een groep onsterfelijke Eternals naar de Aarde om de ontluikende mensheid te beschermen tegen de Deviants, buitenaardsen met een voorliefde voor ons doorgeëvolueerde apen. Als op een dag, ergens eind middeleeuwen, deze dreiging eindelijk de kop ingedrukt is, zijn de tien Eternals vrij om hun […]
RECENSIE

Midnight Mass (2021)

Met geslaagde verfilmingen GERALD’S GAME en DOCTOR SLEEP toonde Mike Flanagan al aan fan van Stephen King te zijn. Het is dus niet verrassend dat hij na bewerkingen van Shirley Jackson (THE HAUNTING OF HILL HOUSE) en Henry James (THE HAUNTING OF BLY MANOR) met zijn derde Netflixreeks een indirecte ode brengt aan King. Vergeef me […]
RECENSIE

Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings (2021)

Marvels eerste martial arts-uitstapje na
RECENSIE

The Green Knight (2021)

David Lowery’s bewerking van de Arthuriaanse legende Sir Gawain and the Green Knight is een onderneming die van riddermoed getuigt. Het originele 14-eeuwse anonieme gedicht is voor Engelse scholieren namelijk wat Mariken van Nieumeghen voor ons is: een literair meesterwerk uit een tijd die de moderne geest vreemd is. Lowery doet geen poging om het oorspronkelijke verhaal […]
RECENSIE

Strawberry Mansion (2021)

Wie heeft zich niet verveeld bij het aanhoren van een navertelde droom? Als dát saai is, stel je dan eens voor dat het je baan is de dromen van anderen te bekijken. In STRAWBERRY MANSION blijkt dat werk een stuk spannender dan het klinkt. In de nabije toekomst zijn dromen belastbaar: aan alles wat in […]
RECENSIE

Chaos Walking (2021)

Regisseur Doug Liman maakte naam met scherpe komedies en actiefilms als GO (1999) en THE BOURNE IDENTITY (2002). Zijn genre-uitstapjes zijn echter wat minder consequent in kwaliteit. JUMPER (2008) was een gemankeerde zeperd, EDGE OF TOMORROW (2014) weer uitstekend. Met zijn derde sci-fi project CHAOS WALKING lijkt hij helaas weer terug bij af. CHAOS WALKING […]

Berichtnavigatie

Oudere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2023 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden