netflix

Oxygen(2021)

Een vrouw ontwaakt in een benauwende, cryogene ruimte, niet wetend wie ze is en hoe ze hier terecht is gekomen. Regisseur Alexandre Aja (HORNSCRAWL) houdt het gedurende de gehele film bij deze ene ruimte, die de kijker meetrekt in een claustrofobische nachtmerrie.

De beginscene zet meteen de toon. Onder het geluid van kloppende harten en het aanzicht van laboratoriumratten zien we de protagonist ontwaken uit iets dat veel weg heeft van een cocon. Langzaamaan wordt de spanning opgevoerd, kruipen haar vingers eruit en verraadt haar gezichtsexpressie het nodige onheil, zeker met de bijna dierlijke geluiden die uit haar komen. Het is het begin van wat een mysterieuze ervaring belooft te worden.

Mélanie Laurent (Shosanna in INGLOURIOUS BASTERDS) draagt een grote verantwoordelijkheid in OXYGEN, aangezien de aandacht vrijwel constant op haar gevestigd is en alle gewichtige momenten bij haar liggen, met slechts een computer genaamd MILO (Medical Interface Liaison Operator) om haar bij te staan. De levensbedreigende situatie brengt pijn, desoriëntatie en paniek teweeg. Dat in combinatie met een vastberaden overlevingsdrang en een eenzijdig perspectief vergt een actrice die overtuigt, en dat is exact wat Laurent doet. De prikkels die niet geboden kunnen worden door een breed scala aan locaties, biedt de Franse actrice zelf. Bovendien filmen cinematograaf Maxime Alexandre en Aja de cryogene ruimte uit voldoende hoeken om het onderhoudend te houden en Laurent te laten excelleren.

Haar herinneringen zijn vaag, vermengd en geschud. Aangezien haar zuurstof in rap tempo verdwijnt moet de vrouw, die ontdekt dat haar naam Liz is, uit zien te vinden hoe ze in leven moet blijven en hoe ze in deze nijpende situatie verzeild is geraakt. Een vage flashback naar een ziekenhuis roept de vraag op of ze om medische redenen in deze kamer is geplaatst. Maar zoals we snel zullen ontdekken, kunnen deze hints bedrieglijk zijn, zoals vaker het geval is bij herinneringen. De vraag is namelijk of de fragmenten die we uit het leven van Liz zien daadwerkelijke herinneringen zijn, of de reactie van haar brein op de traumatische omstandigheden. Dat het verhaal die kwestie zal verklaren, is zonde te noemen.

Aja en schrijver Christie LeBlanc bouwen stevig op de wendingen die zich na de eerste onthulling blijven opstapelen. Bijna slagen ze erin om het publiek tot het einde te laten gissen, maar eenieder die Liz en haar flashbacks nauw genoeg in de gaten houdt, ontrafelt het overkoepelende mysterie voordat Liz dit zelf doet. Hierdoor zwakt de intensiteit die de film sterk maakt enigszins af en is het einde, los van het narratief, niet geheel bevredigend. De periode hiervoor, gesterkt door het sublieme acteerwerk van Laurent, zorgt echter voor een thriller die intrigeert en claustrofobie tot een legitieme vrees doet lijken.

Distributie: Netflix. Release: 12 mei 2021. Copyright: Bob van Gilst. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 22 mei 2021.

© Bob van Gilst
22 mei 2021