• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Sci-Fi

Bioscoop

Captain America: Brave New World (2025)

Er ging recentelijk een nare aandoening de aardbol over. En nee, dan hebben we het niet over dát virus, maar over de superhero fatigue die de wereld in z’n greep hield. Na enkele kostbare flops ging DC voor een complete reboot van hun cinematic universe, en nam ook Marvel wijselijk gas terug. Afgelopen jaar was […]
Bioscoop

Megalopolis (2024)

Het gebeurt weleens dat het verhaal achter een film beter is dan die film zelf. Zoals Abed, de filmnerd uit COMMUNITY, zegt: ‘Ever seen HEARTS OF DARKNESS? Way better than APOCALYPSE NOW.’ Menig filmcriticus kan daar met Abed over twisten, maar het lijkt wel de consensus te zijn over MEGALOPOLIS,  de nieuwste film van grootmeester […]
Imagine 2024

Things Will Be Different (2024)

Het sciencefictionconcept van Michael Felkers regiedebuut zou tot een heel ingewikkelde plot kunnen leiden, maar Felker houdt het eenvoudig en daarmee des te effectiever. Criminele broer en zus Joseph (Adam David Thompson) en Sidney (Riley Dandy) duiken na een overval onder in een verlaten boerderij die de ideale schuilplaats blijkt: als je een kast in […]
Bioscoop

Alien: Romulus (2024)

Voorgangers PROMETHEUS en ALIEN: COVENANT impliceerden met hun titels de filosofisch-religieuze subtekst van de films zelf, respectievelijk de schepping en de band tussen mens en de schepper. ALIEN: ROMULUS lijkt met zijn wat mysterieuze titel in eerste instantie hetzelfde te doen,. Totdat je je bedenkt dat Romulus gewoon de helft was van de door wolven […]
Bioscoop

Deadpool & Wolverine (2024)

Het zal kapitein Kevin Feige niet lekker hebben gezeten, maar om zijn peperdure zinkende schip te redden moest hij toch aankloppen bij die huurling met z’n grote bek. Het is 2016. Het humoristische en creatieve DEADPOOL blaast een fris windje door de toen al redelijk uitgebluste superheldenwereld. Het is immers het jaar dat DC keutels […]
Bioscoop

Furiosa: A Mad Max Saga (2024)

Het is alweer bijna tien jaar geleden dat George Miller terugkeerde naar zijn geliefde MAD MAX-reeks en zomaar een meesterwerk op ons losliet. MAD MAX: FURY ROAD wordt inmiddels vaak genoemd als een van de beste actiefilms ooit gemaakt, dus toen Miller aankondigde dat hij aan een prequel zat te sleutelen werd er sceptisch gereageerd. […]
Bioscoop

Kingdom of the Planet of the Apes (2024)

Sciencefictionklassieker PLANET OF THE APES (1968) kreeg vier vervolgfilms en een remake van Tim Burton, maar nooit een waardige opvolger – tot in 2011 Rupert Wyatts RISE OF THE PLANET OF THE APES een uitstekende blockbuster bleek. De twee vervolgen van Matt Reeves, DAWN OF (2014) en WAR FOR THE PLANET OF THE APES (2017), […]
Bioscoop

The Beast (2023)

Sciencefiction heet het genre van de ideeën te zijn, op papier althans. Geldt dat ook voor sciencefictionfilms? Een paar maanden geleden merkte een Amerikaanse filmjournalist over Jean-Luc Godards heruitgegeven klassieker ALPHAVILLE (1965) op (in mijn vertaling): ‘zoals veel geweldige sciencefictionfilms is het meer een ervaring of een gevoel dan een coherente verzameling van filosofische of […]
Bioscoop

Godzilla x Kong: The New Empire (2024)

Godzilla heeft het maar druk op z’n oude dag. Net terug van de Oscaruitreiking voor GODZILLA MINUS ONE, en het gevierde monster mag alweer aan de slag in GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE. Hoewel het hier natuurlijk gaat om twee aparte franchises, is het wel tekenend dat we binnen een half jaar twee Godzillafilms […]
VPRO

Memory Dealers (2024)

Vanavond om 22:00 op NPO3 is de nieuwe aflevering van Koolhoven presenteert te zien op NPO3. In de reeks krijgen zes diverse en veelbelovende filmmakers, begeleid door Martin Koolhoven, de kans om een middellange genrefilm te maken. Het einde van de reeks is nu in zicht met de vijfde aflevering, de dystopische film MEMORY DEALERS […]
VPRO

Binary (2024)

Vanavond om 22:00 op NPO3 is de nieuwe aflevering van Koolhoven presenteert te zien op NPO3. In de reeks krijgen zes diverse en veelbelovende filmmakers, begeleid door Martin Koolhoven, de kans om een middellange genrefilm te maken. De derde is BINARY, een naargeestige bodyhorrorfilm van David Jan Bronsgeest. De Pakistaanse trans vrouw Nisha (Inaya Zarakhel) […]
IFFR 2024

Aire: Just Breathe (2024)

Als er dan toch films over de isolatie en angst tijdens de lockdowns gemaakt moeten worden, dan liefst zoals AIRE: JUST BREATHE. Een effectieve lowbudget-sciencefictionfilm waarin andere mensen en zelfs de lucht om in te ademen niet te vertrouwen zijn. AIRE: JUST BREATHE is de vijfde film van de Dominicaanse regisseur, producent en schrijver Leticia […]
Imagine 2023

River (2023)

Regisseur Junta Yamaguchi, die in 2020 debuteerde met de inventieve tijdreis-onetaker BEYOND THE INFINITE TWO MINUTES, maakt met RIVER opnieuw een film waarin tijd een belangrijke rol speelt. Valt hij in herhaling? Een groep dorpsbewoners naast een rivier krijgt te maken met een tijdslus: ze zitten vast in dezelfde tien minuten. Erachter komen hoe de […]
Imagine 2023

Kids vs. Aliens (2022)

KIDS VS. ALIENS is de speelfilmversie van een van de leukere segmenten uit V/H/S 2, gemaakt door regisseur Jason Eisener (HOBO WITH A SHOTGUN). KIDS VS. ALIENS heeft meer gemeen met de kleurrijke kolder van die titel, dan met de found footage van de V/H/S-franchise. Het beste wat je over KIDS VS. ALIENS kunt zeggen […]
Disney+

No One Will Save You (2023)

Na het succes van PREY vorig jaar zullen ze bij Disney+ gedacht hebben: laten we er nog eens een film op zetten over een jonge vrouw die het aan de stok krijgt met een alien. Goed idee, want ook NO ONE WILL SAVE YOU is enorm vermakelijk. En eng. Meteen maar het meest originele aspect […]
RECENSIE

Cade: The Tortured Crossing (2023)

Wanneer het predikaat ‘so bad it’s good’ genoemd wordt, denken filmliefhebbers aan TROLL 2, THE ROOM en BIRDEMIC. Maar voor de ingewijden torent er één man boven alle anderen, een icoon dat de grenzen tussen incompetentie en genialiteit doet vervagen. Neil Breen, de beste slechtste regisseur aller tijden.  Na een relatief succesvolle loopbaan als architect […]
RECENSIE

Blind Willow, Sleeping Woman (2022)

Op het KABOOM Animation Festival draait nu een Franse film, gebaseerd op de verhalen van de Japanse schrijver Haruki Murakami. Eindeloos gemijmer en gedroom over het leven, leent zich dat voor interessante animatie? De Japanse schrijver Haruki Murakami mag zich verheugen in een grote internationale groep van fans. De man wordt ieder jaar weer getipt […]
RECENSIE

M3GAN (2022)

Zou een superslimme filmrobot zich toch eens een keertje niet tegen de mensen keren? Tuurlijk wel. Ook in M3GAN, maar gelukkig spelen de filmmakers in op onze verwachting. Elke horrorfilmkijker weet: wat levenloos is, zou levenloos moeten blijven. Raar genoeg willen de wetenschappers die in de 21e eeuw ons favoriete filmgenre bevolken deze les nog […]
RECENSIE

Decision to Leave (2022)

Na zijn meesterwerk THE HANDMAIDEN nam Park Chan-wook wat ‘gas terug’ om op sublieme wijze John Le Carré’s spionageroman The Little Drummer Girl te bewerken tot een meer dan geslaagde TV-serie. Maar met zijn nieuwste film DECISION TO LEAVE stijgt de Koreaanse regisseur fluitend weer tot grote hoogte. Omdat het me een paar dagen kostte […]
RECENSIE

Nope (2022)

Er werd reikhalzend uitgekeken naar Jordan Peeles derde film, want met welk originele meesterwerk zou de maestro nu weer op de proppen komen? Het antwoord: hij doet gewoon doodleuk een Spielbergje. En die Jordanburger met Stevensaus smaakt verdomde lekker. Na het zien van NOPE fantaseerde ik één kleine nanoseconde dat Jordan Peele mijn recensie van […]
RECENSIE

Jurassic World Dominion (2022)

JURASSIC WORLD DOMINION heeft veel raakvlakken met STAR WARS: THE RISE OF SKYWALKER: beide films zijn afsluiters van een nieuwe trilogie door een terugkerende regisseur. En beide het slechtste deel van hun reeks. Als JURASSIC WORLD van Colin Trevorrow iets bewees, dan is het dat het publiek nog niet klaar was met dinosaurussen. Veertien jaar […]
RECENSIE

Firestarter (2022)

Een nieuwe FIRESTARTER, moest dat nou echt? De vraag stellen is hem beantwoorden, maar een briljante soundtrack van John Carpenter maakt bijna alles goed. Midden in het interview dat ik in 2018 met Fatih Akin had, ging plots zijn telefoon. Na een kort gesprek hing de Duitse regisseur verbolgen op: hij was zojuist zonder opgaaf […]
RECENSIE

Crimes of the Future (2022)

‘Time for the human evolution to sync up with human technology.’ CRIMES OF THE FUTURE is veel, maar vooral vintage David Cronenberg. Zelf is de 79-jarige Canadese regisseur ondertussen verre van ‘new flesh’, maar je kunt niet anders dan bewondering koesteren voor de overmoedige compromisloosheid van zijn jongste film. De thema’s van CRIMES OF THE […]
RECENSIE

The Matrix Resurrections (2021)

Ooit was het een meme dat Keanu Reeves onsterfelijk was, omdat hij niet ouder leek te worden. Maar juist de nu toch duidelijk oudere, vermoeidere trekken van Reeves dragen in THE MATRIX: RESURRECTIONS bij aan een prettig doorleefde textuur. Het is een beetje alsof je een oude vriend tegen het lijf loopt. Je kan het […]
RECENSIE

Mother/Android (2021)

Met de Netflixfilm PROJECT POWER, zijn debuut als scenarist, bleef rijzende ster Mattson Tomlin in de middenmoot steken. Kan een film die hij zowel geschreven als geregisseerd heeft het verder schoppen? Een van de vele titels waar momenteel volop naar uitgekeken wordt is THE BATMAN. Of Robert Pattinson erin gaat slagen om Christian Bale te […]
RECENSIE

Venom: Let There Be Carnage (2021)

In 2018 kregen we een fenomenale film over een man die door een stem in zijn hoofd kon worden overgenomen om gewelddadige dingen te doen. Helaas praten we drie jaar later echter niet over UPGRADE 2, maar moeten we het doen met het vervolg op de matige superheldenfilm VENOM. Om maar met het goede nieuws […]
RECENSIE

Titane (2021)

Met TITANE overtreft Julia Ducournau haar grote voorbeeld David Cronenberg. De winnaar van de Gouden Palm graaft diep in filosofische vraagstukken over lichaam en geest en heeft een woeste energie die je werkelijk alle hoeken van de bioscoop laat zien. Hoe film je een rijdende auto? Low angle-shotje vanaf het wegdek, dan maar? Interieurshot? Drone? […]
RECENSIE

Lapsis (2020)

Noah Huttons LAPSIS is een slimme, kleine sciencefictionfilm met een terloopse politieke boodschap.  In de nabije toekomst gaat alle automatisering via quantumcomputers, grote zilveren kubussen die her en der verspreid in het landschap staan. Draadloze communicatie tussen deze supermachines is te traag: ze moeten met kabels aan elkaar vastgemaakt worden, hoe meer, hoe beter. In […]
RECENSIE

Black Widow (2021)

Een volle twee jaar na SPIDER-MAN: FAR FROM HOME (Jon Watts, 2019), een jaartje later dan gepland, is het aan BLACK WIDOW om de vierde fase van het Marvel Cinematic Universe in te luiden. Ondertussen hebben Disney+ succes-series WANDAVISION, THE FALCON & THE WINTER SOLDIER en LOKI het MCU vooral stilistisch een verfrissende draai gegeven. […]
RECENSIE

A Quiet Place Part II (2020)

Eigenlijk is A QUIET PLACE PART II de ideale film om de heropening van de bioscopen te beleven voor wie het geluid van ritselende zakjes chips, sissende frisdrankflesjes en kuchend publiek node heeft gemist. Zowel John Krasinski als Emily Blunt stonden niet te springen om een vervolg op A QUIET PLACE (2018) te maken. Wellicht […]
RECENSIE

Godzilla vs Kong (2021)

De grote aap gaat eindelijk op de vuist met de grote hagedis. Toch blijkt deze langverwachte titanenstrijd geen epische conclusie, maar eerder een vluchtig tussendoortje. Marvel heeft alles veranderd. Waar je vroeger gewoon eerst een goede film (of in ieder geval een succesvolle) moest maken om er vervolgens een franchise uit te wringen, wordt tegenwoordig […]
RECENSIE

Oxygen (2021)

Een vrouw ontwaakt in een benauwende, cryogene ruimte, niet wetend wie ze is en hoe ze hier terecht is gekomen. Regisseur Alexandre Aja (HORNS, CRAWL) houdt het gedurende de gehele film bij deze ene ruimte, die de kijker meetrekt in een claustrofobische nachtmerrie. De beginscene zet meteen de toon. Onder het geluid van kloppende harten en […]
RECENSIE

Possessor (2020)

Eén identiteitsverwarring blijft in de meeste aankondigingen en recensies van POSSESSOR meestal onweersproken: Brandon Cronenberg ís zijn beroemde vader niet. Los van het woord ‘bodyhorror’ (inmiddels een cliché van jewelste) laat zijn nieuwe film een hoop kansen liggen. Toch is de openingsscène van POSSESSOR nagenoeg perfect. Een jonge vrouw in blauw trainingspak steekt een lange […]
RECENSIE

Come True (2020)

Als dromen een deur zijn naar het onderbewuste, dan is het openingsbeeld van COME TRUE goed gekozen. De tweede langspeler van regisseur Anthony Scott Burns (OUR HOUSE, 2018) opent die deur en daalt diep af in de droomwereld van een getroebleerde tiener. De film is prachtig vormgegeven, maar als kijker dreig je in dit Escheriaanse […]
RECENSIE

New Order (2020)

Het Imagine Film Festival opent in deze vreemde tijden gepast met Michel Franco’s dystopische thriller NEW ORDER: radeloze demonstranten leggen het leven in Mexicostad stil, maar dan slaat het leger genadeloos hard terug. Soms kondigt de sociale revolutie zich op een vreemde manier aan. In NEW ORDER is het een groene waterstraal die uit de […]
RECENSIE

The Midnight Sky (2020)

De post-apocalyptische thriller THE MIDNIGHT SKY is het meest ambitieuze regiewerk van George Clooney tot nu toe. Het concept van deze verfilming van Good Morning, Midnight is veelbelovend, maar de film weet niet geheel te overtuigen. Het verhaal speelt zich af in het jaar 2049. De planeet is geëvacueerd en Augustine (Clooney zelf) blijft als wetenschapper achter […]
RECENSIE

Jiu Jitsu (2020)

PREDATOR als martial arts-film. Dat zal de pitch geweest zijn voor JIU JITSU. Een inwisselbaar stel vechtersbazen neemt het in de jungle op tegen de alien die de vechtsport uit de titel heeft bedacht. Dat wezen, Brax (Ryan Tarran), kwam duizenden jaren geleden voor het eerst naar de aarde en leerde de mensen jiujitsu (in […]
RECENSIE

Total Recall – 30th anniversary (1990)

Eigenlijk is Arnold Schwarzenegger verkeerd gecast in TOTAL RECALL. Toch was de film zonder hem – en zijn suggestie om Paul Verhoeven in te huren als regisseur – niet zo memorabel geweest. En waarschijnlijk niet dertig jaar later opnieuw in de bioscoop. Het probleem met Schwarzenegger is vooral dat hij voor geen meter door kan […]
RECENSIE

Black Box (2020)

Nolan lijdt aan zwaar geheugenverlies na een auto-ongeluk waarbij zijn vrouw overleed. Als hij deelneemt aan een baanbrekend experiment om zijn herinneringen terug te krijgen, blijkt dat alleen maar meer vragen op te roepen. De grootste vraag is echter: hoe memorabel is BLACK BOX zelf? Over het auto-ongeluk krijgen we net zo weinig te weten […]
RECENSIE

Cargo (2019)

De Indiase regisseur Arati Kadav steekt het idee van reïncarnatie in een nieuw, hip jasje. In haar debuutfilm CARGO zorgen ruimtedemonen er met een recyclingproces voor dat de mens kan genieten van een welverdiend hiernamaals. De world-building gebeurt razendsnel: als de wekker van demon Parashta gaat, schakelt hij de radio in en kunnen we meegenieten […]
RECENSIE

Superman: Man Of Tomorrow (2020)

Terwijl DC’s live-action producties steevast geplaagd lijken te worden door allerhande tegenslagen en vertragingen, pompt de studio er gestaag de een na de andere animatiefilm uit. MAN OF TOMORROW is alweer nummer negenendertig in het DC Universe Animated Original Movies-universum, en is losjes gebaseerd op de stripserie Superman: American Alien van scenarist Max Landis. “When […]
RECENSIE

Tenet (2020)

Met TENET brengt Christopher Nolan wat we verwachten. Denderend spektakel en een complex verhaal dat uiteindelijk over weinig meer gaat dan z’n eigen complexiteit. Een naamloze geheim agent (John David Washington) moet de wereld redden van de ondergang. De dreiging heeft te maken met ‘inversie’, een technologie waarmee objecten terug in de tijd gestuurd kunnen […]
RECENSIE

Project Power (2020)

De drug van de toekomst heet Power. Het geeft je voor een paar minuten een willekeurige superkracht, maar in plaats van heldendaden veroorzaakt het eigenlijk alleen maar meer misdaad. Joseph-Gordon Levitt en Jamie Foxx spelen in deze even vermakelijke als ambachtelijke Netflix Original respectievelijk een rechercheur en een voormalig soldaat wiens paden kruizen op zoek […]
RECENSIE

Only (2019)

Een dodelijke pandemie die alleen vrouwen treft, waardoor de alleen achterblijvende mannen steeds wanhopiger worden; dat klinkt wel erg bekend… Zou schrijver-regisseur Takashi Doscher ooit hebben geborreld met Casey Affleck? Het lijkt aannemelijk dat toekomstige films over pandemieën anders zullen zijn dan degene die gemaakt werden voordat Covid-19 de wereld op slot gooide. Min of […]
RECENSIE

Superman: Red Son (2020)

Elseworlds is het zijspoortje van DC Comics waarop de stripuitgever non-canon ‘wat als?’-verhalen publiceert. Red Son van Mark Millar is het alternatieve oorsprongsverhaal van Superman, waarin de kleine Kal-El eind jaren dertig niet in de VS neerstort, maar in de Sovjet Unie. Een fascinerend uitgangspunt, dat door Millar uitgewerkt werd tot een prijzenwinnend epiek. De […]
RECENSIE

The Vast of Night (2019)

Autodidact Andrew Patterson maakte ver van het Hollywood-systeem zijn debuut met een puntgave genrefilm die de komst van buitenaardse wezens op zeer intieme schaal bekijkt – en aanhoort. In een sterrenrestaurant at ik ooit een hemelse bereiding van witlof en sinaasappel. Dat is een geijkte combinatie – kookdatabase Allerhande spuugt zo twintig vrijwel identieke recepten […]
RECENSIE

Color Out of Space (2019)

BIOSCOOP | Hoe verbeeld je het onverbeeldbare? Dat moet iedereen die zich waagt aan een Lovecraftverfilming zich afvragen. Bij een bewerking van The Colour Out of Space misschien nog het meest. Clive Barker zei eens over H. P. Lovecraft: ‘There’s only so many occasions in a book when the author can tell me that the monster […]
RECENSIE

Underwater (2020)

“This better not be some Twenty Thousand Leagues Under the Sea shit,” zegt een van de personages wanneer het erop lijkt dat ze te maken hebben met een onalledaagse levensvorm. Toch was een reuzeninktvis preferabel geweest met wat ze daadwerkelijk te wachten staat. UNDERWATER verspilt nauwelijks tijd aan het opzetten van zijn premisse. In de […]
RECENSIE

El hoyo (2019)

Deze verticale variant van SNOWPIERCER hakt er lekker in. Eet smakelijk. In misschien wel de meest treffende scène van PARASITE zien we het arme gezin het hooggelegen huis waarin het zich heeft binnengewerkt in alle haast verlaten en afdalen naar het laagste punt in de stad, waar hun eigen huis zich bevindt. Door hevige regenval […]
RECENSIE

Sweetheart (2019)

Wanneer een film opent met enkele mensen die aanspoelen op een eiland, dringt zich direct de vraag op: krijgen we CAST AWAY of LOST? Het alleraardigste SWEETHEART vindt een goed werkbare tussenweg, met een eenzame overlever die het moet opnemen tegen een mysterieus monster. De jonge Jenn is weliswaar niet de enige die na een […]
RECENSIE

Bloodshot (2020)

Vin Diesel. De spiermassa met het gouden hart. De man met de ruige stem en ferme schouders. Wat is hij toch weer zichzelf in BLOODSHOT, een onderhoudende cliché-diesel van regisseur Dave Wilson, gebaseerd op de gelijknamige comics. Deze keer is zijn naam Ray Garrison, een Amerikaanse soldaat die na zijn dood herboren wordt met superkrachten. […]
RECENSIE

Freaks (2018)

Als iemand het heeft over een film genaamd FREAKS, denk je aan die van Tod Browning uit 1932. De gelijknamige nieuwe film heeft daar echter niets mee te maken en dat is maar goed ook: juist het onvoorspelbare maakt het zo leuk. De nieuwe FREAKS gaat uit van een even simpel als effectief gegeven: ouders […]
RECENSIE

Terminator: Dark Fate (2019)

Alsof al het getijdreis in de TERMINATOR-franchise al niet ingewikkeld genoeg was, doet dit zesde deel er nog een schepje bovenop door doodleuk de laatste drie films te degraderen tot een alternatieve tijdlijn. Na de de plank misslaande meta-vertelling TERMINATOR GENISYS (Alan Taylor, 2015), waarin al het voorgaande op zijn kop werd gezet, had de […]
RECENSIE

Light of My Life (2019)

Een door Casey Affleck geschreven en geregisseerde film waarin wereldwijd bijna alle vrouwen zijn gestorven, klinkt na de beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag aan zijn adres als een tamelijk onhandig egoproject. Gelukkig draait de film vooral om vaderschap in moeilijke tijden. In plaats van de kijker met de bijna geheel vrouwvrije wereld te laten kennismaken middels […]
RECENSIE

Ready or Not (2019)

Radio Silence is een collectief van lowbudget horrorfilmmakers dat debuteerde met een segment in de anthologie V/H/S (2012) en wat later een bescheiden hit scoorde met DEVIL’S DUE (2014). Ze ambiëren een soort Blumhouse-lite te zijn en READY OR NOT is hun poging mee te liften op de golf van sociaal-geëngageerde horror die GET OUT […]
RECENSIE

Little Monsters (2019)

Oscarwinnares Lupita Nyong’o blijkt na US opnieuw niet te beroerd voor het betere hak- en zaagwerk. Deze keer bestrijdt ze het kwaad in LITTLE MONSTERS, een Australische horrorkomedie die zich het best laat omschrijven als een kruising tussen KINDERGARTEN COP en THE WALKING DEAD. Na het stranden van zijn relatie belandt Dave, een verlopen hardrocker […]
RECENSIE

Gemini Man (2019)

Een wereldberoemde actiester die het moet opnemen tegen…zichzelf! Dat klinkt als een typische high-concept premisse uit de nadagen van het Stallone-Schwarzenegger tijdperk. Het zal dan ook geen verrassing zijn dat GEMINI MAN inderdaad al sinds de jaren negentig in development hell heeft liggen sudderen. Een verhaal over een huurmoordenaar op leeftijd die geconfronteerd wordt met […]
RECENSIE

In the Tall Grass (2019)

In de boeken van Stephen King dolen personages vaak rond in lange gangen, dichte bossen of eindeloze maisvelden. Psychologische labyrinten waar ze oog in oog komen te staan met geheimen, verlangens of zichzelf. IN THE TALL GRASS van regisseur Vincenzo Natali bewijst hoe moeilijk dat idee te vertalen is naar film. Dat IN THE TALL […]
RECENSIE

The Matrix (20th Anniversary) (1999)

Twintig jaar na dato is het moeilijk om THE MATRIX – vanaf nu weer even kort in de bioscoop te bewonderen – los te zien van context, invloeden, en andere nevenfactoren. Toch is het de moeite waard om dat te proberen. Dat betekent proberen te vergeten wat een cultsucces THE MATRIX was: een film van […]
RECENSIE

Child’s Play (2019)

‘Zijn alle horrorfilms zo?’ vraagt de dertienjarige Andy (Gabriel Bateman) lachend aan zijn vrienden bij het kijken van THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE 2. ‘Zo ongeloofwaardig,’ is zijn oordeel. Hij zou CHILD’S PLAY eens moeten zien. Dat weten regisseur Lars Klevberg en scenarist Tyler Burton Smith zelf ook wel. Anders zou de boosaardige pop Chucky (stem […]
RECENSIE

I Am Mother (2019)

NETFLIX| De band tussen mens en robot krijgt een heel bijzondere lading in I AM MOTHER. Een machine neemt in de film de rol over van een ouder en voedt een meisje op. Maar de drijfveren achter die schijnbaar onbaatzuchtige daad blijven gehuld in nevelen.  Afgaande op de kwaliteit van bepaalde Netflixproducties lijkt de streamingdienst […]
RECENSIE

Dark Phoenix (2019)

In de X-Menstrips is de Phoenix/Dark Phoenix-sage een van de meer essentiële en geliefde verhaallijnen. THE LAST STAND (Brett Ratner, 2006) reduceerde de wederopstanding van opper-telepaat Jean Grey oneerbiedig tot subplot in een al overvolle film. De tijdlijnbreuk in DAYS OF FUTURE PAST (Brian Singer, 2014) creëerde echter de mogelijkheid tot een herkansing. Met de […]
RECENSIE

Replicas (2018)

Na veel geschuif met releasedata – een veeg teken – was REPLICAS begin dit jaar kortstondig in de bioscoop te zien. Maar deze film moet je thuis op de bank kijken – zodat je met je partner of vrienden lekker kunt bespreken wat er allemaal niet klopt aan het flinterdunne verhaal. En dat is nogal […]
RECENSIE

Captive State (2019)

Normaal gesproken komen buitenaardse wezens in films op visite om de boel hier overhoop te knallen, maar in CAPTIVE STATE verdwijnt na hun komst alle werkloosheid, armoede en misdaad in de wereld. Toch was het waarschijnlijk prettiger geweest als ze ons gewoon overhoop hadden geknald. Het uitgangspunt van CAPTIVE STATE van scenarist/regisseur Rupert Wyatt (RISE […]
RECENSIE

Upgrade (2018)

Leigh Whannell beleefde zijn doorbraak in de schaduw van zijn vriend James Wan, met wie hij samen de hit SAW bedacht. Met zijn nieuwe film UPGRADE laat hij zien ook uitstekend op eigen benen te kunnen staan. Wan en Whannell werkten ook samen aan DEAD SILENCE en INSIDIOUS 1 en 2. Voor het derde deel […]
RECENSIE

Beyond the Sky (2018)

Door de opkomst van foundfootagefilms zien we de laatste jaren een stuk meer (amateur)documentairemakers als hoofdpersonen. Dat geldt ook voor BEYOND THE SKY, al blijkt hierin de stijl niet bepaald doorslaggevend voor deze narratieve keuze. BEYOND THE SKY gaat weer eens over het lekker uitgekauwde onderwerp van ontvoering door buitenaardse wezens en trekt daarvoor naar […]
RECENSIE

Captain Marvel (2019)

Na Thanos’ omineuze vingerknip aan het eind van AVENGERS: INFINITY WAR kan een al half versnipperde Nick Fury nog net een ouderwetse beeper activeren. Wie zou hij te elfder ure nog om hulp kunnen vragen, nu zojuist het voltallige Avengers-team in de pan gehakt is? Enter Carol Danvers, oftewel Captain Marvel (Brie Larson). Zal zij […]
RECENSIE

Alita: Battle Angel (2019)

Na haar debuut in 1990 was Battle Angel Alita al snel een van de succesvolste manga series ooit. Enkele jaren later kreeg James Cameron de strip onder ogen en was dusdanig onder de indruk dat hij gelijk de rechten kocht. Toch duurde het nog twintig jaar voordat de film er kwam. Cameron bewerkte de zesdelige […]
RECENSIE

Glass (2019)

Zo erg als in het geval van James McAvoys personage is het gelukkig niet, maar M. Night Shyamalans langverwachte vervolg GLASS bezorgde ondergetekende wel een gespleten gevoel. McAvoy speelde in SPLIT (2016) de krankzinnige Kevin Wendell Crumb, die over maar liefst 24 verschillende persoonlijkheden beschikt. Ook in GLASS voeren zij weer de boventoon. Het mag […]
RECENSIE

Bird Box (2018)

Het is maar goed dat BIRD BOX gebaseerd is op een boek en dat de verfilming al een paar jaar geleden in productie ging, anders zou je haast gaan vermoeden dat-ie is gemaakt om in te haken op het succes van A QUIET PLACE. Deze Netflix-original heeft namelijk wel wat raakvlakken met de horrorfilm die […]
RECENSIE

Bumblebee (2018)

Na vervolgdelen die steeds protseriger en bombastischer werden, neemt de TRANSFORMERS-franchise na vijf films met BUMBLEBEE wijselijk gas terug in de vorm van een kleine prequel die het ontstaansverhaal van de populaire Autobot vertelt. Met een prijzenwinnende arthouseregisseur aan het roer (KUBO AND THE TWO STRINGS’ Travis Knight vervangt Michael Bay), een bescheiden budget van […]
RECENSIE

Overlord (2018)

Een nazizombiefilm onder toeziend oog van J.J. Abrams? Dat belooft wat, want de man heeft in het verleden al vaker bewezen sleetse formules weer tot leven te kunnen brengen. Aan zombiefilms en -series geen gebrek natuurlijk, maar solide oorlogsfilms en geslaagde crossover-projecten zijn tegenwoordig dun gezaaid in Hollywood. Het is aan OVERLORD die leegte te […]
RECENSIE

Future World (2018)

James Franco was fantastisch als de slechtste filmmaker ooit in THE DISASTER ARTIST, maar zo’n rol brengt ook een risico met zich mee. Voor je het weet blijkt je volgende film een onbedoelde ramp. Franco is een productieve acteur (150 credits op IMDb), producent (67) en regisseur (39), en de verleiding een lekker smerige slechterik […]
RECENSIE

Venom (2018)

Na zijn introductie in de comics als naamloos ”buitenaards kostuum” voor Spider-Man in de vroege jaren tachtig, werd het symbiotische organisme Venom al snel een van Marvels meest geliefde personages. Nu, elf jaar na zijn grootschermdebuut in Sam Raimi’s gemankeerde SPIDER-MAN 3, heeft de fan-favoriet eindelijk zijn eigen film. Midden jaren negentig waren er al […]
RECENSIE

Kin (2018)

KIN, de debuutfilm van regisseursduo Jonathan en Josh Baker, is een schot in de roos. En niet alleen omdat kleine Eli een enorme, futuristische spacegun gevonden heeft. ‘Van de producenten van STRANGER THINGS’, lezen we op de poster. Die sfeer heeft KIN zeker, met een hoofdrol voor de veertienjarige Eli (Myles Truitt) en een sciencefictionverhaal […]
RECENSIE

Marjorie Prime (2017)

Voor eenieder die niet warmloopt voor alieninvasies, tijdreisparadoxen en robotapocalypsen, maar toch enige interesse koestert voor sciencefictionthema’s, bevat dit genre een onbekend hoekje: alledaagse sciencefiction. Hier kun je terecht voor films als ROBOT & FRANK, HER en MARJORIE PRIME. Films in dit subgenre draaien doorgaans niet om ingrijpende ontwikkelingen of revolutionaire ontdekkingen, maar vertellen vooral […]
RECENSIE

The Meg (2018)

Echt goede haaienfilms zijn zeldzaam, maar de strijd tussen mens en vis levert af en toe vermakelijke zomerpulp op. THE MEG mikt heel bewust op die categorie. Het scenario van Jon en Erich Hoeber en Dean Georgaris gaat volgens het boekje: in de openingsscène zien we Jonas Taylor (Jason Statham) middenin een reddingsmissie in een […]
RECENSIE

The First Purge (2018)

Met THE PURGE: ELECTION YEAR (2016) werd de trilogie die begon met THE PURGE (2013) netjes afgerond. Alles wat te zeggen viel over een fascistisch Amerika dat een dag per jaar gebruikt om de onderste laag van de bevolking uit te dunnen, was gezegd. Toch is er nu een origin story met THE FIRST PURGE. […]
RECENSIE

Tau (2018)

Hoe zou het zijn om vast te zitten in het huis van de toekomst waar een supercomputer de dienst uitmaakt? TAU neemt het als futuristisch uitgangspunt, maar haalt het niet bij een aflevering van BLACK MIRROR. Julia (Maika Monroe uit IT FOLLOWS en THE GUEST) is een sjacheraar die haar charmes gebruikt om te overleven. […]
RECENSIE

Jurassic World: Fallen Kingdom (2018)

JURASSIC WORLD, het vierde deel in de Jurassic Park-franchise, staat momenteel op plek vijf van de box office-ranglijst aller tijden. Blijkbaar reden genoeg om weer een horde dino’s los te laten in de bioscoop. Vraag is alleen: zitten we op die beesten te wachten? Drie jaar na het sluiten van het Jurassic World-themapark keren Owen […]

Berichten navigatie

Oudere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden