netflix

The Midnight Sky(2020)

De post-apocalyptische thriller THE MIDNIGHT SKY is het meest ambitieuze regiewerk van George Clooney tot nu toe. Het concept van deze verfilming van Good Morning, Midnight is veelbelovend, maar de film weet niet geheel te overtuigen.

Het verhaal speelt zich af in het jaar 2049. De planeet is geëvacueerd en Augustine (Clooney zelf) blijft als wetenschapper achter op de Poolcirkel, waar hij een observatorium bemant. Wetende dat hij wegens ziekte niet lang meer te leven heeft, offert hij zich op door de rol van laatste persoon op aarde te bekleden.

Augustine ontdekt dat er mensen op weg zijn naar de inmiddels onbewoonbare aarde. Een ruimtenamelijk onder leiding van de zwangere Sully Rembshire (Felicity Jones) is namelijk bezig met een terugreis naar de aarde, zonder kennis van het feit dat deze inmiddels onbewoonbaar is. Een origineel idee dat in zekere zin tegengesteld is aan eerdere ruimtefilms, middels de ‘terugreis’.

Augustine maakt er zijn missie van de ruimtevaarders te waarschuwen en ze te laten terugkeren naar een planeet waar zij wel kunnen overleven. Zijn signaal is echter niet sterk genoeg en dus moet hij midden in een ijsstorm de Noordpool doorkruisen om een sterkere verbinding te verkrijgen. Dit doet hij niet alleen, want hij blijkt toch niet de laatste mens op aarde. Augustine treft een jong meisje genaamd Iris (Caoilinn Springall) aan in zijn station. Pogingen om collega’s in te lichten mislukken, waarna hij het meisje meeneemt op zijn missie.

De band die ontstaat tussen Augustine en Iris vormt de melancholie die het verhaal kleur geeft. Augustine draagt immers een groot schuldgevoel tegenover zijn voormalige vrouw en zijn dochter, die hij in de verste verte niet zoveel aandacht schonk als zijn carrière. Dat Iris een ‘mute’ is, sorteert een sterk effect. Niet alleen draagt haar stilte bij aan de sombere sfeer, ook biedt het Augustine des te meer ruimte om zijn verleden te reflecteren.

Waar er hierdoor op aarde enige emotie voelbaar is, weten de gebeurtenissen in de ruimte weinig gevoel op te wekken. Het gegeven dat Sully zwanger is en zij met haar geliefde in het ruimteschip zit, zou in dit kader een goed antwoord moeten zijn op het steriele dat de ambiance van een ruimteschip met zich meebrengt. Behoudens een scène waarin de bemanning zowel bemoedigend als aanstekelijk Sweet Caroline begint te zingen, blijft de situatie echter koud en klinisch.

Het grote budget dat Clooney ter beschikking kreeg voor THE MIDNIGHT SKY laat zich op visueel gebied sterk gelden, met meerdere prachtige shots. Toch weet dit het gebrek aan prikkels niet te compenseren. Het is in de ruimte waar de film op deze manier zijn tempo verliest, maar dit werkt door naar de aarde, waar de meer boeiende verhaallijn van Augustine verstomt.

Distributie: Netflix. Release: 23 december 2020. Copyright: Bob van Gilst. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 26 december 2020.

© Bob van Gilst
26 december 2020