M3GAN(2022)

Zou een superslimme filmrobot zich toch eens een keertje niet tegen de mensen keren? Tuurlijk wel. Ook in M3GAN, maar gelukkig spelen de filmmakers in op onze verwachting.

Elke horrorfilmkijker weet: wat levenloos is, zou levenloos moeten blijven. Raar genoeg willen de wetenschappers die in de 21e eeuw ons favoriete filmgenre bevolken deze les nog steeds niet leren. Meestal hebben ze het dan ook te druk om films te kijken of boeken als Frankenstein te lezen. Zo ook Gemma (Allison Williams), een briljante robotontwerpster en workaholic die voor speelgoedfabriek Funki het hitproduct Purrpetzual Petz heeft gemaakt, een serie uit de kluiten gewassen Furby’s 2.0 die waarschuwende scheten laten als je de nephuisdieren te veel eten voert.

In haar tweede soloscenario maakt Akela Cooper, in tegenstelling tot eersteling MALIGNANT, al in de eerste paar scènes van M3GAN duidelijk dat het allemaal een stuk minder serieus gaat worden. Vrij haastig krijgen we een eerste akte op ons bord waarin Gemma door omstandigheden plots moet gaan zorgen voor haar nichtje Cady. Monomane wetenschappers zijn geen oudermateriaal dus al snel verzint Gemma een win-winsituatie: ze creëert een robotvriendin voor Cady, M3GAN, een superslimme AI met het uiterlijk van een ultracreepy helft van de Olsen-tweeling. Cady blij, speelgoedfabriek blij, Gemma blij. Want tja, wat kan er misgaan?

Cooper weet dat wij weten dat M3GAN geen braaf robotje gaat zijn en serveert ons precies wat we verwachten. Een beetje lui misschien, maar ze houdt binnen de PG-13-grenzen wel een lekkere nasty toon aan, ook al zijn de kills niet spectaculair, op een memorabele oorscène na. Er is een handjevol inventieve vondsten (met name M3GANs Terminatoreske emotiescan), maar verder voegt de film weinig toe aan het welbekende robots-op-hol concept qua verhaal, zeker voor wie de reboot van CHILD’S PLAY (Lars Klevberg, 2019) nog vers in het geheugen ligt. Of Wes Cravens DEADLY FRIEND (1986) desnoods.

Maar ondanks de overbekende elementen scoort M3GAN toch een nette voldoende dankzij de vernuftige mix van CGI en actrice (Arnie Donald) die de robot gestalte geven, aangevuld met het lekker enge stemwerk van Jenna Davis. En als Cooper ons net als in MALIGNANT een campy over de top finale serveert, laat je eenvoudig elk punt van kritiek grijnzend achter in de bioscoopzaal.

Distributie: Universal. Release: 5 januari 2023. Copyright: Vincent Hoberg. Overname uitsluitend na goedkeurig van rechthebbende. Online gepubliceerd op 7 januari 2023.

© Vincent Hoberg
7 januari 2023