• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Thriller

Als je durft.

Bioscoop

Locked (2024)

Na het vorige maand verschenen DROP kunnen we ook in mei naar zo’n ouderwetse film in de bioscoop: een effectieve negentigminutenthriller met stilistisch een eigen smoel, die zich grotendeels beperkt tot één locatie. Een bijna anachronistisch verschijnsel, wat in LOCKED benadrukt wordt door de korrel van het celluloid waar de film op is geschoten. Of […]
Bioscoop

Novocaine (2025)

De smaak van de Amerikanen staat er blijkbaar niet meer naar, maar zo af en toe zie je er nog eentje: een ouderwetse actiekomedie, met een sterk concept, prima stuntwerk, een paar goede grappen en charmante hoofdrollen. Nathan Caine (Jack Quaid) is een wat ingetogen bankmedewerker met een genetische afwijking waardoor hij geen pijn kan […]
IFFR

Dead Talents Society (2024)

Heel wat films hebben gespeculeerd over het leven na de dood. In BEETLEJUICE kom je terecht in een bureaucratisch labyrint van wachtkamers, in A MATTER OF LIFE AND DEATH beland je misschien voor het gerecht. Maar hoe zit het in Taiwan, waar de meerderheid van de bevolking offers brengt aan hun overleden familieleden? Betekent dit […]
IFFR

Twilight of the Warriors: Walled in (2024)

TWILIGHT OF THE WARRIORS: WALLED IN is een fantastische ode aan een vergaan Hongkong. Soi Cheangs nieuwste actiefilm combineert de stijl van de Hongkongse jaren-tachtig-cinema – de glorietijd – met die van de noughties in een van begin tot eind enerverende mix. Wie kan er beter dan Soi Cheang anno 2025 een ode te brengen […]
Bioscoop

Companion (2025)

COMPANION is een knotsgekke genremix die bol staat van de plottwists en ingenieuze grapjes. Het spreekt dus voor zich dat de film zich het best laat genieten zonder enige voorkennis. Inclusief de inhoud van deze spoilervrije recensie.  De premisse van COMPANION, het regiedebuut van televisiescenarist Drew Hancock, belooft een film zoals we die al talloze […]
Nederlands Silent Film Festival

A Page of Madness (1926)

Een zwijgende film kijken met live begeleiding is altijd een ervaring. En als het zo’n vreemde (en vervreemdende) trip is als Teinosuke Kinugasa’s nachtmerrieachtige A PAGE OF MADNESS / KURUTTA ICHIPÊJI (1926) al helemaal. Als je niet weet hoe je een recensie moet beginnen, is een korte samenvatting meestal een handige terugvalpositie. Bij deze film […]
Bioscoop

Heretic (2024)

Toen ik een jaar of achttien was ben ik eens in discussie gegaan met twee Jehova’s getuigen aan de deur. Ik moet bekennen dat ik tijdens de eerste helft van HERETIC veel herkende van mezelf destijds in Hugh Grants personage, Mr. Reed. Hij praat twee jonge mormoonse zendelingen die bij hem thuis langskomen de oren […]
Bioscoop

A Different Man (2024)

Wie is de schilder van ons zelfbeeld? Zijn dat de mensen om ons heen, die terug reflecteren wat ze over ons denken, of hebben we daar toch zelf wat over te zeggen? Deze vraag staat centraal in Aaron Schimbergs zwarte komedie over acteurs, gezichten en transformatie.  Edward is een aspirant-acteur, en het is best begrijpelijk […]
Imagine 2024

The Rule of Jenny Pen (2024)

Wanneer bejaarden in genrefilms opduiken, spelen ze meestal de schurk. Denk aan opa Sawyer uit THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE, of aan de samenzwerende heksen in HEREDITARY en SUSPIRIA. In X en THE VISIT hebben de oudere echtparen net zo veel last van moordlust als artritis. Ze staan in ieder geval bijna altijd in contrast […]
Imagine 2024

In a Violent Nature (2024)

Een existentiĂ«le slasher, bestaat er zoiets? Nu wel. IN A VIOLENT NATURE van Chris Nash, te zien op Imagine Fantastic Film Festival, zet het subgenre op zijn kop zonder de klassieke conventies uit het oog te verliezen. Het levert een merkwaardige, fascinerende en gelukkig ook bloederige film op. Net als de western wordt de slasher […]
Imagine 2024

Oddity (2024)

Drie personages, een donker huis en een pop. Voor zijn debuutfilm CAVEAT had de Ierse regisseur Damian McCarthy niet meer nodig om zijn publiek zeven kleuren bagger te laten schijten, en voor zijn tweede, ODDITY, ook niet. In de openingsscĂšne van ODDITY zit Dani (Carolyn Bracken) ‘s nachts in haar uppie in een donker Iers […]
Imagine 2024

Things Will Be Different (2024)

Het sciencefictionconcept van Michael Felkers regiedebuut zou tot een heel ingewikkelde plot kunnen leiden, maar Felker houdt het eenvoudig en daarmee des te effectiever. Criminele broer en zus Joseph (Adam David Thompson) en Sidney (Riley Dandy) duiken na een overval onder in een verlaten boerderij die de ideale schuilplaats blijkt: als je een kast in […]
LIFF 2024

Tummy Monster (2024)

Schotse genrefilms staan vooral bekend om hun gebruik van het landschap. Die nevelige heuvels zijn fenomenale sfeermakers. Daarom is het zo bijzonder dat regisseur Ciaran Lyons zijn psychologische thriller van eigen bodem volledig binnenshuis laat afspelen. TUMMY MONSTER was te zien tijdens het Leiden International Film Festival.  Midden in de nacht wordt Tales in zijn […]
Bioscoop

Speak No Evil (2024)

Leeswaarschuwing: plotdetails worden vermeden, maar deze recensie bevat milde spoilers Christian Tafdrups Deens-Nederlandse SPEAK NO EVIL (2022) doet om meerdere redenen denken aan George Sluizers meesterwerk SPOORLOOS: beide Nederlandse coproducties zijn beklemmende thrillers die subtiel opbouwen naar een ijskoude finale, en die een paar jaar later een Amerikaanse remake kregen waarin dat einde veranderd werd. […]
Bioscoop

Blink Twice (2024)

Elk paradijs heeft een slang, zo ook het prachtige eiland waar de rijken feesten in BLINK TWICE. Een letterlijke slang, in dit geval, en net als in de Bijbel verlost hij je van je onwetendheid. Veel meer verklappen over wat er precies aan de hand is in ZoĂ« Kravitz’ regiedebuut zou zonde zijn. Dit is […]
Bioscoop

The Crow (2024)

Nostalgie en liefde zijn de aartsvijanden van het kritisch vermogen. Op het moment dat bekend werd dat Anne Rice’ roman Interview with the Vampire verfilmd zou worden, had ik al besloten om die film hartgrondig te gaan haten. Zeker toen bekend werd dat Tom Cruise vampier Lestat zou gaan spelen. Ugh! Miscast van het millennium. […]
Bioscoop

Alien: Romulus (2024)

Voorgangers PROMETHEUS en ALIEN: COVENANT impliceerden met hun titels de filosofisch-religieuze subtekst van de films zelf, respectievelijk de schepping en de band tussen mens en de schepper. ALIEN: ROMULUS lijkt met zijn wat mysterieuze titel in eerste instantie hetzelfde te doen,. Totdat je je bedenkt dat Romulus gewoon de helft was van de door wolven […]
Bioscoop

The Exorcism (2024)

Lange tijd is Joshua John Millers THE EXORCISM een meeslepend drama over een getroebleerde acteur die kampt met diverse onverwerkte trauma’s. Het is ironisch, en werkelijk doodzonde, dat Miller het toch niet kan laten zijn film de kant op te sturen van de generieke exorcismehorror. Want dan zakt alles met donderend geraas door het ijs. […]
Bioscoop

Nightwatch: Demons Are Forever (2023)

Wellicht geĂŻnspireerd door de vrij recente reboots/requels van HALLOWEEN en SCREAM vond Ole Bornedal het nodig een vervolg te maken op zijn ijzingwekkende culthit NIGHTWATCH/NATTEVAGTEN uit 1994. Echt ijzingwekkend wil NIGHTWATCH: DEMONS ARE FOREVER niet worden; het zijn vooral de veteranen uit het origineel die deze bloederige scandithriller drijvend houden. Zou er ergens in een […]
Bioscoop

Something in the Water (2024)

Nou, driemaal raden: wat zou dat ‘iets’ in het water toch kunnen zijn? Misschien iets wat we elke zomer al op het grote doek zien rondzwemmen? Net zo frustrerend als een slechte uitvoering van een interessant concept, is een mooie titel die ten grabbel wordt gegooid aan een ondermaatse film. Neem SOMETHING IN THE WATER. […]
Bioscoop

Longlegs (2024)

Oz Perkins’ nieuwste film is zijn meest conventionele tot nu toe, maar de bekende conventies die hij gebruikt voelen in zijn handen weer volledig authentiek, alsof dĂ­t verhaal hun eigenlijke oorsprong is. Met de beeldschone, nachtmerrieachtige horrorfilms FEBRUARY (ook bekend als THE BLACKCOAT’S DAUGHTER), I AM THE PRETTY THING THAT LIVES IN THE HOUSE en […]
Bioscoop

Boy Kills World (2023)

BOY KILLS WORLD is kandidaat voor de titel ‘Meest Knotsgekke Film van het Jaar’. De plot laat zich het best omschrijven als een geflipte parodie op THE HUNGER GAMES, met een geweldige Bill SkarsgĂ„rd die voor die andere titel gaat: Koning van de 21e-eeuwse Genrefilm. Want zeg nou zelf: is er tegenwoordig nog een acteur […]
Bioscoop

Mothers’ Instinct (2024)

MOTHERS’ INSTINCT wil een ouderwetse film zijn: een suspense-melodrama met klassieke sterrenrollen. Alice (Jessica Chastain) en CĂ©line (Anne Hathaway) zijn buren en hartsvriendinnen in de Amerikaanse suburbs. Het is 1960, dus midden in de jaren vijftig. We kennen de clichĂ©s van de keurig aangeharkte tuintjes, pastelkleurige jurken en het ‘perfecte’ gezinsleven.  Alice en CĂ©line hebben […]
Bioscoop

Sting (2024)

Een creature feature over een buitenaards spinnetje dat na zijn crash op aarde een appartementencomplex in Brooklyn op bloederige stelten zet. In principe valt met zo’n premisse een prima horrorfilm te kneden, maar in STING slaat de motor vaker af dan aan. Het is best opmerkelijk dat STING een behoorlijke internationale release heeft gekregen, als […]
Bioscoop

Abigail (2024)

Eigenlijk is het zonde om ook maar iets over ABIGAIL te weten voordat je de film ziet; de poster verklapt misschien al te veel. De film is namelijk al even op gang als misdaadthriller, voordat het ijzersterke horrorgegeven onthuld wordt. Maar goed, dat concept is de reden dat mensen ĂŒberhaupt een kaartje kopen voor ABIGAIL, […]
Bioscoop

Monkey Man (2024)

‘You like John Wick?’ vraagt een wapenhandelaar grijnzend terwijl hij zijn koopwaar presenteert. De verwijzing lijkt vooral bedoeld om MONKEY MAN te onderscheiden van die populaire actiereeks; we zijn hier niet in een luxe hotel, maar in een goor pand ergens in een steegje in Mumbai. Dit is de echte wereld. Regisseur en hoofdrolspeler Dev […]
VPRO

Memory Dealers (2024)

Vanavond om 22:00 op NPO3 is de nieuwe aflevering van Koolhoven presenteert te zien op NPO3. In de reeks krijgen zes diverse en veelbelovende filmmakers, begeleid door Martin Koolhoven, de kans om een middellange genrefilm te maken. Het einde van de reeks is nu in zicht met de vijfde aflevering, de dystopische film MEMORY DEALERS […]
VPRO

Binary (2024)

Vanavond om 22:00 op NPO3 is de nieuwe aflevering van Koolhoven presenteert te zien op NPO3. In de reeks krijgen zes diverse en veelbelovende filmmakers, begeleid door Martin Koolhoven, de kans om een middellange genrefilm te maken. De derde is BINARY, een naargeestige bodyhorrorfilm van David Jan Bronsgeest. De Pakistaanse trans vrouw Nisha (Inaya Zarakhel) […]
IFFR 2024

One More Shot (2024)

ONE MORE SHOT gaat direct verder waar ONE SHOT ophield, en levert wat een vervolg met zo’n titel belooft: meer actie en meer spanning. Voor liefhebbers van goed gemaakte DTV-actiethrillers een buitenkansje om tijdens het IFFR in de bios mee te pakken. ONE SHOT was, zoals ook die titel beloofde, zogenaamd in één shot opgenomen, […]
IFFR 2024

The Cursed Land (2024)

Djinns komen nog weinig voor in horrorfilms, behalve het soort dat uit een flesje komt en wensen vervult. De djinns in de half geslaagde Thaise horrorfilm THE CURSED LAND zijn echter van een hele andere orde. Dat een Thaise horrorfilm over djinns gaat wordt door de makers zo bijzonder geacht, dat er halverwege een hele […]
Bioscoop

Thanksgiving (2023)

Eli Roth maakte een avondvullende speelfilm van zijn fake-trailer THANKSGIVING, die in 2007 werd vertoond tijdens de pauze van het GRINDHOUSE-project van Quentin Tarantino en Robert Rodriguez. En gelukkig
 Het is een lekker ouderwetse slasher geworden. Wie die trailer (en Roths eerdere werk) kent, weet: hier gaat bloed vloeien. En ja, dat gebeurt met vele liters. […]
RECENSIE

Saw X (2023)

Zelfs verstokte fans van de filmreeks SAW zullen even vermoeid gefronsd hebben na de aankondiging van een tiende deel. Maar wat blijkt? Het is een van de betere delen in de reeks geworden! Eerst een wellicht al bekend triviafeitje. Toen het personage Fonzie ergens eind jaren zeventig in een aflevering van de tv-serie HAPPY DAYS […]
Camera Japan 2023

#Manhole (2023)

Je loopt na je vrijgezellenfeest dronken door een onbewoonde buitenwijk en dondert prompt met je bezopen harses in een openstaande rioolput. Hoe kom je er dan uit? Simpel: je zorgt er voor dat je een internetsensatie wordt!   Dit vreemde lot krijgt Shunsuke, een succesvolle verkoper bij een grote firma, die op het punt staat te […]
Disney+

No One Will Save You (2023)

Na het succes van PREY vorig jaar zullen ze bij Disney+ gedacht hebben: laten we er nog eens een film op zetten over een jonge vrouw die het aan de stok krijgt met een alien. Goed idee, want ook NO ONE WILL SAVE YOU is enorm vermakelijk. En eng. Meteen maar het meest originele aspect […]
RECENSIE

The Nun II (2023)

Fans van SISTER ACT 2: BACK IN THE HABIT kunnen na dertig jaar opgelucht ademhalen: iemand heeft eindelijk een nog slechter vervolg gemaakt over een non die een school op stelten zet.  Oorspronkelijk was de non uit de titel niets meer dan een van de spoken in THE CONJURING 2 (2016), maar omdat de CONJURING-films […]
RECENSIE

Cobweb (2023)

Samuel Bodins regiedebuut COBWEB is gedurende het eerste uur een uitstekende creepy horrorfilm waarbij het lang gissen is naar het hoe en waarom van de griezeligheid. De derde akte vol conventioneel gooi- en smijtwerk valt helaas een beetje tegen. Het zit de jonge Peter (Woody Norman) niet mee. Niet alleen wordt hij gepest op school, […]
RECENSIE

Talk to Me (2022)

Na een spraakmakende premiĂšre op Sundance kocht A24 de distributierechten voor TALK TO ME, de debuutfilm van regiebroers Danny en Michael Philippou. Die distributeur en de plotbeschrijving doen misschien een trage, ‘elevated’ uiteenzetting over rouw verwachten, maar niets is minder waar. De eerste scĂšne van TALK TO ME doet denken aan een ander opwindend debuut, […]
RECENSIE

Cade: The Tortured Crossing (2023)

Wanneer het predikaat ‘so bad it’s good’ genoemd wordt, denken filmliefhebbers aan TROLL 2, THE ROOM en BIRDEMIC. Maar voor de ingewijden torent er één man boven alle anderen, een icoon dat de grenzen tussen incompetentie en genialiteit doet vervagen. Neil Breen, de beste slechtste regisseur aller tijden.  Na een relatief succesvolle loopbaan als architect […]
RECENSIE

Mona Lisa and the Blood Moon (2021)

Het thema van het aankomende nummer van Schokkend Nieuws is DE GROTE BOZE STAD. Denk aan alle monsters en moordenaars die zich verschuilen in steden als New York of Amsterdam. Deze uitgave gaat perfect samen met de nieuwe film van Ana Lily Amirpour, die zich afspeelt in een Amerikaanse stad met een behoorlijke horrorreputatie: New […]
RECENSIE

65 (2023)

Worden filmscenario’s tegenwoordig daadwerkelijk door een A.I. geschreven? In 65 wordt de ultrakorte elevator pitch ‘Adam Driver versus dino’s’ zo middelmatig uitgewerkt dat je niet ontkomt aan die verdrietige gedachte. Er is nog even hoop. Scenario en regie schijnen in handen te zijn geweest van het duo Scott Beck en Bryan Woods. Dat kunnen net […]
RECENSIE

John Wick: Chapter 4 (2023)

Na een gedwongen pauze van vier jaar is Keanu Reeves eindelijk terug als de boeman van de onderwereld, John Wick. In JOHN WICK: CHAPTER 4 zijn de stunts groter, het verhaal absurder, en duurt het allemaal veel langer. Maar die drie uur zitten wel vol met keigoede actie. Allereerst moeten we even stilstaan bij Lance […]
RECENSIE

Scream VI (2023)

Na het succes van de prima ‘legacyquel’ SCREAM (2022) hoefden we niet lang te wachten op SCREAM VI. Het enige SCREAM-vervolg dat sneller verscheen was SCREAM 2 (eind 1997, nĂ©t geen jaar na de eerste). Deel 6 blijkt ook spiritueel meer verbonden met deel 2 dan met ieder ander deel uit de reeks. SCREAM 5 […]
RECENSIE

Cocaine Bear (2023)

Soms kun je aan een titel meteen zien of een film iets voor jou is of niet. Dit is een horrorkomedie over een zwarte beer die cocaĂŻne genomen heeft. Je hebt ofwel al een stoel gereserveerd, of je gaat niet. Op 11 september 1985 vlogen twee drugshandelaren boven het Chattahoochee-Oconee-bos in Georgia met een vliegtuig […]
RECENSIE

Knock at the Cabin (2023)

‘Kun je een geliefde doden als je daarmee de hele wereld redt?’ is een interessant uitgangspunt voor een thriller. Maar we weten het: beoordeel nooit een Shyamalan op z’n premisse! Stel je voor: je zit gezellig met je partner en dochtertje in een vakantiehuisje als er plotseling een volgetatoĂ«erde spierbundel samen met twee zwaarbewapende dames […]
RECENSIE

M3GAN (2022)

Zou een superslimme filmrobot zich toch eens een keertje niet tegen de mensen keren? Tuurlijk wel. Ook in M3GAN, maar gelukkig spelen de filmmakers in op onze verwachting. Elke horrorfilmkijker weet: wat levenloos is, zou levenloos moeten blijven. Raar genoeg willen de wetenschappers die in de 21e eeuw ons favoriete filmgenre bevolken deze les nog […]
RECENSIE

Piggy (2022)

In Spanje weten ze wat ze te doen staat om een solide horrorfilm te maken. Er zijn voorbeelden genoeg en aan dat mooie lijstje mag je gerust PIGGY toevoegen.  Deze film ging in de Benelux onlangs in premiĂšre op het Vlaamse Razor Reel Festival (internationaal was dat op het Sundance Festival) en wist er de […]
RECENSIE

The Menu (2022)

THE MENU gaat over een restaurant voor de elite, waar de chef-kok iets heel speciaals voor zijn gasten in petto heeft. Is dit allemaal een groot toneelstuk in de trant van een murder mystery diner, of dat er iets luguberder aan de gang? En gaat het mij lukken om deze recensie door te komen zonder […]
RECENSIE

Prey For The Devil (2022)

Daniel Stamm zette zichzelf in 2010 enigszins op de horrorkaart met THE LAST EXORCISM, een aardige variant op het priester versus demon thema. Met PREY FOR THE DEVIL keert hij terug naar dat bekende terrein, met wisselend succes. Is er nog eer te behalen aan een exorcismefilm? Want geef toe, THE EXORCIST (William Friedkin, 1973) […]
RECENSIE

Barbarian (2022)

Twee mensen huren per ongeluk hetzelfde huis in een vervallen wijk van Detroit. Vanuit deze simpele premisse ontvouwt Zach Creggers BARBARIAN zich als de verrassingshorrorhit van dit jaar. Hoe recenseer je een film die je het allerbeste kunt gaan zien zonder wat voor voorkennis dan ook? De zin ‘Echt mensen, ik zeg verder niets, maar […]
RECENSIE

The Invitation (2022)

Stel, je gooit het commentaar over discriminatie van GET OUT (Jordan Peel, 2017) en de klassenstrijd-thema’s van READY OR NOT (Tyler Gillett, 2019) samen in een pan. Vervolgens vergeet je het vuur aan te zetten, gooi je de inhoud uit het raam en trek je maar een zak chips open. Zo voelt THE INVITATION aan, […]
RECENSIE

Halloween Ends (2022)

Vier maanden geleden gaf ik de RISE OF SKYWALKER-trofee aan JURASSIC WORLD: DOMINION (Colin Trevorrow, 2022) als belabberdste slotstuk van een nieuwe trilogie. Vandaag mogen ze die wisselbeker afstaan. Een interessant verschil tussen de nieuwe trilogiĂ«n van STAR WARS en JURASSIC WORLD en de HALLOWEEN trilogie van David Gordon Green is dat de middelste film […]
RECENSIE

My Best Friend’s Exorcism (2022)

Binnen de eerste vijf minuten Tiffany’s ‘I Think We’re Alone Now’ Ă©n Rockwells ‘Somebody’s Watching Me’ op de radio? De toon is gezet, we zitten in een zelfbewuste 80’s- horrorkomedie. Damon Thomas’ MY BEST FRIEND’S EXORCISM is een verfilming van Grady Hendrix’ gelijknamige boek uit 2016, en probeert een mix te zijn van reli-horror en […]
RECENSIE

Smile (2022)

We zijn inmiddels zo gewend aan leven in een deprimerende crisis dat het engste wat we ons nu kunnen voorstellen iemand is die voortdurend lacht. Rose Cotter (Sosie Bacon) heeft een klotedag. De therapeute komt aan het einde van haar werkdag oog in oog met de doodsbange patiĂ«nt Laura (Caitlin Stasey). Laura besluit de praatsessie […]
RECENSIE

Decision to Leave (2022)

Na zijn meesterwerk THE HANDMAIDEN nam Park Chan-wook wat ‘gas terug’ om op sublieme wijze John Le Carré’s spionageroman The Little Drummer Girl te bewerken tot een meer dan geslaagde TV-serie. Maar met zijn nieuwste film DECISION TO LEAVE stijgt de Koreaanse regisseur fluitend weer tot grote hoogte. Omdat het me een paar dagen kostte […]
RECENSIE

Bodies Bodies Bodies (2022)

In Halina Reijns Amerikaanse regiedebuut verzamelt een groep mooie, jonge mensen zich in een landhuis voor een feest. Maar als de avond valt, valt ook de eerste dode. Klinkt bekend? Wie een slasher verwacht, komt heel bedrogen uit. Maar wat voor film is het dan wel? ‘I’ll be right back!’, roept iemand al heel vroeg […]
RECENSIE

Fall (2022)

Een bioscoopzaal geeft prima verkoeling tijdens hete zomerdagen, maar bij een film als FALL zweet je alsnog als een ijsbeer in de tropen.  In een tijd waarin films geregeld rechtstreeks op je televisiescherm worden gekieperd, is het fijn als films die in een bioscoop gezien mĂłeten worden ook daadwerkelijk in de bioscoop verschijnen. Niet voor […]
RECENSIE

Bullet Train (2022)

Herintredende huurmoordenaar Ladybug (Brad Pitt) neemt een ogenschijnlijk makkelijk klusje aan om weer in vorm te raken. Als hij hiervoor in Tokyo aan boord stapt van de Shinkansen naar Kyoto, heeft hij nog geen idee dat het de rit van zijn leven wordt. BULLET TRAIN van David Leitch is een adaptatie van het Kotaro Isaka’s […]
RECENSIE

The Black Phone (2021)

Regisseur Scott Derrickson moest van Marvel ophoepelen als regisseur van DOCTOR STRANGE IN THE MULTIVERSE OF MADNESS, omdat hij iets te veel de horrorkant opwilde. Dus huurden zij Sam Raimi in. Curieus. Maar niet zo curieus als THE BLACK PHONE, Derricksons passieproject dat hij nu kon maken. Een anachronistische plotgatenparade die de naam ‘horrorfilm’ geen […]
RECENSIE

Speak No Evil (2022)

Een angstaanjagende horrorfilm die in feite geen horrorfilm is. Betere woorden konden we niet vinden voor SPEAK NO EVIL, de derde film van de Deense regisseur Christian Tafdrup, die een griezelig ommetje naar Nederland maakt.  Met recente festivalfavorieten zoals het knettergekke LAMB en het Stephen King-achtige THE INNOCENTS  heeft Noord-Europa de laatste tijd weer heel wat […]
RECENSIE

De Openbaring (2022)

Chris W. Mitchells eerste lange film DE POEL bleek een verrassend sterke Nederlandse thriller, met goed uitgewerkte personages waardoor een intrigerend, maar simpel verhaal oprecht spannend werd. Ik keek dus reikhalzend uit naar zijn nieuwe film DE OPENBARING, om te zien of die ook van dat niveau zou zijn. Gelukkig werd ik niet teleurgesteld. Het […]
RECENSIE

X (2022)

BIOSCOOP | â€˜Sheriff, you oughta come take a look at this.’ Kenners van het slasher-genre weten meteen welk antwoord volgt in de eerste scĂšne van X, Ti Wests nieuwste film. Een sheriff wandelt door een viezig huis, ziet iets en murmelt: ‘Oh my God.’ Dat belooft wat! Zeker als de onvolprezen Mia Goth een fikse lijn coke […]
RECENSIE

In The Earth (2021)

Een wereld die even verplicht pas op de plaats moet maken kan verrassingen opleveren. Een regisseur die terugkeert naar zijn roots, bijvoorbeeld. Ben Wheatley trekt met IN THE EARTH weer een flink potje folk horror open. In het midden van een niet nader genoemde pandemie, meldt wetenschapper Martin (Joel Fry) zich bij een wachtpost aan […]
RECENSIE

Texas Chainsaw Massacre (2022)

De TEXAS CHAINSAW MASSACRE-reeks is nog vaker opnieuw opgestart dan een krakkemikkige computer met Windows Vista. Op Netflix holt onze geliefde Texaanse keurslager Leatherface voor de zoveelste keer achter paniekerige tieners aan. De grootste naam achter de negende TEXAS CHAINSAW – die wederom alle vervolgfilms negeert – is Fede Alvarez, regisseur van DON’T BREATHE (2016) […]
RECENSIE

Paranormal Activity: Next of Kin (2021)

Moet een franchisefilm per se heel veel van doen hebben met het origineel? PARANORMAL ACTIVITY: NEXT OF KIN doet vooral een beetje zijn eigen ding. Lekker puh. WĂ©l zoals eerdere delen is NEXT OF KIN van regisseur William Eubank een staaltje mockumentary, zij het gefilmd met de hogeresolutiecamera’s en drones die tegenwoordig voor prille filmmakers […]
RECENSIE

Scream (2022)

Geen zorgen, in SCREAM (2022), het vierde vervolg op SCREAM (1996), zit natuurlijk een grap over het feit dat vervolgen tegenwoordig geen nummer meer hebben maar dezelfde titel als het origineel. Voor de duidelijkheid noem ik de film in de rest van deze recensie toch maar SCREAM 5. Want in tegenstelling tot HALLOWEEN (2018) is […]
RECENSIE

Nightmare Alley (2021)

In NIGHTMARE ALLEY waarschuwen Del Toro en scenarist Kim Morgan over de alsmaar groeiende morele corruptie in onze wereld. “Your past, your present and your future.” In de vroege jaren 90 las de jonge Del Toro het boek NIGHTMARE ALLEY  van William Lindsay Gresham en vond het een geweldige roman die de American Dream daadwerkelijk […]
RECENSIE

The Tragedy of Macbeth (2021)

THE TRAGEDY OF MACBETH is niet alleen de eerste film die Joel Coen zonder zijn broer Ethan maakt, het is ook de eerste Coen-film zonder die karakteristieke Coen-dialogen. Maar de regisseur vindt een goede vervanger in William Shakespeare. De tragedie over de Schotse generaal die zich een weg naar de troon moordt is een van […]
RECENSIE

Mother/Android (2021)

Met de Netflixfilm PROJECT POWER, zijn debuut als scenarist, bleef rijzende ster Mattson Tomlin in de middenmoot steken. Kan een film die hij zowel geschreven als geregisseerd heeft het verder schoppen? Een van de vele titels waar momenteel volop naar uitgekeken wordt is THE BATMAN. Of Robert Pattinson erin gaat slagen om Christian Bale te […]
RECENSIE

Behemoth (2021)

De digitale visuele effecten-maker Peter Szewczyk regisseerde eerder een aantal korte films. BEHEMOTH is zijn eerste lange speelfilm en (spoiler!) hoogstwaarschijnlijk ook zijn laatste. In BEHEMOTH is hoofdpersoon Joshua ervan overtuigd dat het bedrijf waarvoor hij werkte verantwoordelijk is voor de mysterieuze ziekte van zijn dochtertje. In een wanhoopspoging om de waarheid te achterhalen, ontvoert […]
RECENSIE

The Boy Behind the Door (2020)

THE BOY BEHIND THE DOOR begint met twee doodsbange jongetjes. Ik zal niet beweren dat er bij mij thuis na het zien van deze film drie doodsbange jongetjes waren, maar het scheelde niet veel. De twaalfjarige Bobby en Kevin gooien op het ene moment nog een balletje in het bos; het volgende moment liggen ze […]
RECENSIE

Venom: Let There Be Carnage (2021)

In 2018 kregen we een fenomenale film over een man die door een stem in zijn hoofd kon worden overgenomen om gewelddadige dingen te doen. Helaas praten we drie jaar later echter niet over UPGRADE 2, maar moeten we het doen met het vervolg op de matige superheldenfilm VENOM. Om maar met het goede nieuws […]
RECENSIE

Halloween Kills (2021)

Michael Myers houdt Haddonfield nog altijd in zijn greep. Ook als hij er niet is: het is de angst die mensen tot waanzin drijft in deze nostalgische slasher. In HALLOWEEN (2018) zagen we hoe Laurie Strode er veertig jaar na haar eerste ontmoeting met Michael Myers eindelijk in slaagde de boeman te verslaan, door hem […]
RECENSIE

Black as Night (2021)

Het zit de jonge Shawna niet mee: net nu de eeuwige muurbloem besloten heeft het tienerleven te omarmen, duiken er vampiers op in haar woonplaats. Want, verzucht ze aan het begin van BLACK AS NIGHT: “The summer I got breasts, was the same summer I fought vampires.” Met de Welcome To The Blumhouse-serie blazen productiebedrijf […]
RECENSIE

Till Death (2021)

Megan Fox zit in een afgelegen vakantiehuis met handboeien vast aan haar overleden echtgenoot. Je zou verwachten dat Carel Struycken elk moment de kamer binnen komt stappen, maar TILL DEATH blijkt toch iets anders te zijn dan GERALD’S GAME. In de openingsscĂšne van TILL DEATH, het regiedebuut van S.K. Dale, zien we Emma (Megan Fox) […]
RECENSIE

The Night House (2020)

Owen heeft zelfmoord gepleegd en zijn vrouw Beth (Rebecca Hall) weet niet waarom. Dat ze niet weet wat hem kwelde foltert Beth nog meer dan zijn dood. Waarom deed hij dit? Zij was degene met de duistere gedachten, hij haalde haar juist altijd uit de put. In het eerste halfuur van THE NIGHT HOUSE, de […]
RECENSIE

Candyman (2021)

CANDYMAN (1992) krijgt na bijna dertig jaar een waardige sequel. Nia DaCosta’s CANDYMAN gaat voor de aanpak van HALLOWEEN (2018): een direct vervolg op het origineel, waarbij de tussenliggende delen wijselijk genegeerd worden. Want net als Michael Myers was ook de boeman van Cabrini-Green aan eerherstel toe. De twee eerdere sequels, CANDYMAN: FAREWELL TO THE […]
RECENSIE

Don’t Breathe 2 (2021)

Dit onvermijdelijke vervolg is weliswaar spannend, maar stukken minder verrassend dan het origineel. In het succesvolle DON’T BREATHE uit 2016 maakten we kennis met de blinde Vietnam-veteraan Norman Nordstrom (Stephen Lang), oftewel The Blind Man. We zagen hoe een aantal criminelen inbraken bij Norman, maar dat de rollen zich gaandeweg omdraaiden en de drie inbrekers […]
RECENSIE

Wrong Turn (2021)

De zevende WRONG TURN is gearriveerd. Maar voordat je nu volkomen in paniek raakt omdat je WRONG TURN 6: LAST RESORT nog niet hebt gezien: geen zorgen, want op de titel na heeft deze reboot geen hol met de oorspronkelijke reeks te maken. WRONG TURN (2003) van Rob Schmidt was een aardige THE HILLS HAVE […]
RECENSIE

The 8th Night (2021)

Deze Zuid-Koreaanse horrorfilm gaat volledig op in de boeddhistische mythe over een demonisch oog dat bezitneemt van mensen. Soms pakt dat goed uit, maar helaas vaker niet. Het Zuid-Koreaanse THE 8TH NIGHT gaat als een duister sprookje van start. Op vrij conventionele wijze wordt de complexe origine verteld van een demon die de hel op […]
RECENSIE

Godzilla vs Kong (2021)

De grote aap gaat eindelijk op de vuist met de grote hagedis. Toch blijkt deze langverwachte titanenstrijd geen epische conclusie, maar eerder een vluchtig tussendoortje. Marvel heeft alles veranderd. Waar je vroeger gewoon eerst een goede film (of in ieder geval een succesvolle) moest maken om er vervolgens een franchise uit te wringen, wordt tegenwoordig […]

Berichten navigatie

Oudere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden