The Nun II(2023)

Fans van SISTER ACT 2: BACK IN THE HABIT kunnen na dertig jaar opgelucht ademhalen: iemand heeft eindelijk een nog slechter vervolg gemaakt over een non die een school op stelten zet.

Oorspronkelijk was de non uit de titel niets meer dan een van de spoken in THE CONJURING 2 (2016), maar omdat de CONJURING-films geldautomaten bleken te zijn werden meerdere spin-offs aangekondigd. THE NUN (2018) moest diepgang geven aan het personage van de demonische non die Ed en Lorraine Warren teisterde, en natuurlijk het fenomenale succes van de serie in stand houden. De financiële verwachtingen werden overtroffen: THE NUN heeft wereldwijd het meeste geld van alle CONJURING-films binnengesleept. Dus het was slechts een kwestie van tijd totdat de duivel in het habijt weer op het grote scherm te zien was.

Voor hen die zich niet veel meer kunnen herinneren van THE NUN: wees gerust. Het vervolg blikt terug naar wat voorafging. Zo zien we dat de kwaadaardige non wist te ontsnappen aan haar uitdrijving door bezit te nemen van Frenchie. Je weet wel, Frenchie, die leuke grapjas die zoveel luchtigheid en plezier naar de eerste film bracht. Nee, dat doet geen belletje rinkelen? Nou, pech gehad, hij is de focus van het vervolg. Acteur Jonas Bloquet keert terug als een tragische held in plaats van het komische bijpersonage, en in beide films bakt hij er weinig van. Normaal klaag ik zelden over accenten in films, maar hij zorgde er eigenhandig voor dat ik niet zeker wist of het verhaal zich nou in Frankrijk of in Ierland moest afspelen.

Frenchie werkt als een klusjesman in een Franse kostschool, en natuurlijk duurt het niet lang voordat de studenten een griezelige non zien rondspoken. Het Vaticaan is erachter gekomen dat de demon Valek in de gedaante van de non door Europa aan het reizen was, met een  spoor van dode geestelijken achter zich. En dus schakelen ze zuster Irene (Taissa Farmiga) in, omdat zij de demon wist te verslaan. Samen met de Amerikaanse zuster Debra (Storm Reid) gaan ze op een Dan Brown-achtige speurtocht om erachter te komen wat Valek wil.

Als een horrorfanaat die in Limburg opgroeide heb ik altijd een fascinatie met het katholicisme gehad. De theatrale en gotische esthetiek leent zich uitstekend voor film, denk bijvoorbeeld aan Martin Scorsese. Goede religieuze horror trapt op de tenen en provoceert, om de kijker aan te zetten tot reflectie het geloof. In THE EXORCIST wordt Regan MacNeil bezeten door Pazuzu omdat het gruwelijker is om een onschuldig meisje te laten lijden. Zoals Father Merrin zegt, het doel van de demon is om de mensen rondom Regan te laten vergeten dat God van hen houdt. De hoofdzonde die beide NUN-films begaan is ironisch genoeg de afwezigheid van heiligschennis. Tijdens het aardappels schillen verhaalt een van de oudere nonnen de gebeurtenissen van de eerste film aan haar zusters. Ze vertelt hoe Valek een heel klooster uitmoordde, en dit kon doen omdat de demon de meest goddeloze, de meest walgelijke deceptie had volbracht. Ze had zich verkleed als non. Grutjes, verkleed als non. Pazuzu liet zwarte tentakels uit de borsten en het kruis van een Mariabeeld groeien. THE DEVILS is nog steeds niet in volle glorie op dvd of blu-ray verkrijgbaar omdat Warner Bros. de beruchte ‘rape of Christ’-scène te smakeloos vindt om aan het publiek te tonen. Vergeleken met haar voorgangers is THE NUN II zo tam als een kinderbijbel; deze film gaat niet verboden worden in Mexico of de Filipijnen. Heb het lef om te beledigen!

De film gelooft niet in zichzelf, en al helemaal niet in het publiek. Er wordt constant teruggeknipt naar eerdere scènes zodat het publiek de draad niet kwijtraakt, en elk schrikmoment kun je van tien kilometer afstand zien aankomen. De aanzet van het verhaal is ook dommer dan de eerste film: waarom zou het Vaticaan een krachtige demon die zeker een paar dozijn moorden heeft gepleegd bestrijden met maar twee nonnen? Stuur de Zwitserse Garde erachteraan!  Dit alles is niet te wijten aan Bonnie Aarons, die Valek speelt. De grime in combinatie met haar gezichtsuitdrukkingen werkte prima in het betereTHE CONJURING 2. Hier is haar aanwezigheid gewoon niet genoeg om de film te redden. Desondanks zal het me niks verbazen als over een paar maanden THE NUN III wordt aangekondigd. Godverdomme.

Distributie Warner Bros. Vanaf 7 september in de bioscoop

© Jons Klaessens
7 september 2023