The Conjuring: The Devil Made Me Do It(2021)

We mogen weer naar de bioscoop! Wat is dat een heerlijk vertrouwd gevoel; lekker wegzakken in een rode stoel met een grote bak popcorn. Leve het oude normaal. En hee, daar heb je Ed en Lorraine Warren ook weer.

Het spokenjagende echtpaar wordt wederom vertolkt door Vera Farmiga en Patrick Wilson. In 2013 kropen zij voor het eerst in de huid van de Warrens, in James Wans megasuccesvolle THE CONJURING. Een vervolg kon niet uitblijven. Niet alleen verscheen in 2016 THE CONJURING 2, wederom onder regie van James Wan, een heel ‘cinematic universe’ zag het licht! Tot nu toe verschenen maar liefst drie films rond Annabelle, de creepy pop uit de proloog van THE CONJURING, en ook THE NUN en THE CURSE OF LA LLORONA zijn CONJURING-spin-offs. Een televisieserie en een pretpark kunnen niet ver weg meer zijn. Maar eerst is het de hoogste tijd voor THE CONJURING 3, om de boel een beetje gaande te houden. Voor de regie werd Michael Chaves gevraagd, die ook THE CURSE OF LA LLORONA onder zijn hoede had.

De film neemt ons mee naar 1981. De Warrens zijn in het huis van de familie Glatzel. Zoontje David is bezeten door een demon en samen met een inderhaast opgetrommelde priester proberen de Warrens een exorcisme uit te voeren. Dat wil niet bepaald lukken en de aanwezigen zijn de wanhoop nabij. In het heetst van de strijd nodigt Arne Johnson, de vriend van Davids zus, de demon uit hém over te nemen in plaats van zijn schoonbroertje. Dat kun je natuurlijk maar beter niet doen. David is van de demon verlost, maar voor Arne begint het allemaal pas. Binnen de kortste keren steekt hij in een vlaag van razernij zijn huisbaas dood. In de daaropvolgende rechtszaak bepleit hij zijn onschuld met de woorden: “The devil made me do it,” tevens de ondertitel van de film.

Net als eerdere delen is THE CONJURING 3 gebaseerd op werkelijke gebeurtenissen. De familie Glatzel en Arne Johnson bestaan echt. De Warrens hebben inderdaad geassisteerd bij een exorcisme van zoon David en Arne Johnson heeft inderdaad zijn huisbaas doodgestoken. Zijn zaak staat bekend als de ‘Devil made me do it’-case. Als kijker raak je erg nieuwsgierig naar de rechtsgang, maar daarvan zien we helaas vrijwel niets. Waarschijnlijk omdat, zo leert ons Wikipedia, de rechter het verweer onmiddellijk van de hand wees en het bovennatuurlijke aspect in de rechtszaal geen grote rol meer speelde. In plaats daarvan gaat de film in op de zoektocht van de Warrens naar de oorsprong van de vloek die de Glatzels heeft getroffen. Wie heeft de demon over hen afgeroepen en vooral: hoe komen ze er weer vanaf? Met de werkelijkheid heeft de film dan allang niets meer te maken.

Misschien neem ik het allemaal iets te serieus, maar ik krijg onderhand een beetje een ongemakkelijk gevoel bij dit spel met fictie en realiteit. De film neemt knotsgekke afslagen waarbij de Warrens, op de keper beschouwd toch gewoon een stel handige bedriegers, oneindige heldendom en schier onbegrensde bovennatuurlijke gaven toegedicht krijgen. En passant leiden ze de politie nog even naar een lijk in een andere vermissingszaak. In de aftiteling krijgen we dan opeens weer wat echte geluidsopnames van het oorspronkelijke exorcisme van David te horen. Enerzijds denk je dat iedereen wel zal snappen dat de middelste anderhalf uur van de film pure nonsens zijn, maar anderzijds ben ik er in deze tijden van QAnon en Pizzagate niet helemáál gerust op.

Rest de vraag: is de film goed? Nee, niet echt. Michael Chaves heeft geen al te vaste hand in het opbouwen van spanning. Met THE CONJURING 3 wilden de makers niet wéér een haunted house verhaal vertellen, maar daardoor ontbreekt een van de belangrijkste ingrediënten van het succesrecept. Er wordt amper meer tergend langzaam door donkere gangen geschuifeld. In THE CONJURING 3 rennen de lijken door het mortuarium. Onderhoudend is het nog wel, maar eng niet meer. Alle vertakkingen hebben de hoofdader wellicht doen opdrogen. Een deel 4 zit er vast nog wel wel aan te komen, maar deze franchise begint wel op zijn achterste benen te lopen.

Distributie: Warner Bros. Release: 10 juni 2021. Copyright: Ype Driessen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 9 juni 2021.

© Ype Driessen
9 juni 2021