Demon Slayer: Mugen Train(1997)

Animenieuwsmedia schreven onophoudelijk over het nationale kassucces van Haruo Sotozaki’s DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA THE MOVIE: MUGEN TRAIN, die in 2020 in Japan draaide en zelfs Hayao Miyazaki’s SPIRITED AWAY van de troon der animatiefilms stootte. Nu kunnen we ook in Nederland zien of hij de kroon verdient.

Een Japanse tabloid vroeg Miyazaki vorig jaar om een reactie op de kaskraker, hopend op een smeuïg antwoord, terwijl de regisseur afval aan het oprapen was rondom zijn huis. Het succes baarde hem geen zorgen, zei hij. Ook had hij de film niet gezien: “Ik kijk geen televisie of films. Ik ben simpelweg een gepensioneerde man die afval opruimt.”

Miyazaki’s reactie staat haaks op die van vele animekijkers wereldwijd. Demonenjager Tanjiro en zijn demonenzusje Nezuko beten zich in hen vast. De twee werden immens populair door het 26-delige DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA (Haruo Sotozaki, 2019), gebaseerd op de gelijknamige manga van schrijver Koyoharu Gotouge. De film is hierop het directe vervolg. In zowel de serie als de film teistert bloeddorstig duivelsgebroed de mensheid. Aan het begin van de serie verorberen deze wezens Tanjiro’s familie. Zijn zusje Nezuko overleeft, maar wordt door de aanval ook zelf een monster dat verlangt naar mensenvlees. Om zijn familie te wreken, sluit Tanjiro zich aan bij een korps van demonenjagers met zijn door hem getemde zusje aan zijn zijde.

Lustig borduurt Sotozaki in de film voort op wat de serie visueel zo sterk maakt. In dynamische gevechtsscènes brengen de jagers met hun zwaard bovennatuurlijke, felgekleurde schokgolven teweeg. Als het korps Tanjiro en een aantal andere excentrieke jagers op een missie stuurt om mysterieuze verdwijningen in een trein te onderzoeken, trappen ze zelf in de val en sluiten demonische krachten ze op in een droomwereld. Elke droomwereld speelt in op de verlangens en de herinneringen van de jagers, waarmee de makers wederom emotie vooropstellen. Toch is het sentiment van focus veranderd. In de serie zien we hoe de kwaadwilligheid van enkele demonen geboren lijkt te zijn uit verdriet en eenzaamheid, en zoekt de goedhartige Tanjiro naar balans tussen wraak en vergiffenis. Nu staat Tanjiro’s verleden volledig in de schijnwerpers, en worden de beweegredenen van zijn vijanden slechts oppervlakkig en tussen neus en lippen door benoemd.

Naarmate het verhaal vordert, nemen de gevechtsscènes de overhand en verdwijnt het emotionele aspect grotendeels naar de achtergrond. De film vervalt op dat moment in een samenspel van clichés en hoogmoed. Zo wordt een bijna verslagen personage uit het niets veel sterker en is de tegenstander daar flink van onder de indruk. Dit soort riedeltjes zijn kenmerkend voor het shounen-animegenre. De animatie is en blijft wel prachtig, zowel in de droomwerelden als tijdens de gevechten. DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA THE MOVIE: MUGEN TRAIN bevat ontwikkelingen die invloed hebben op de rest van het verhaal, en is dus onmisbaar voor de seriekijkers. Maar voor wie nog niet bij die groep hoort, is dit vooral een goed moment om aan de serie te beginnen.

Distributie: Toho/Aniplex. Release NL/BE: 10 juni 2021. Copyright: Tess Wiskerke. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 10 juni 2021

© Tess Wiskerke
10 juni 2021