• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Horror

Voor de thrillseekers onder ons.

Bioscoop

Final Destination: Bloodlines (2025)

De eerste FINAL DESTINATION introduceerde in 2000 een mooie update van de slasherformule: een aantal personages ontsnapt dankzij een visioen ternauwernood aan een dodelijke ramp, waarna de Dood ze een voor een komt halen door middel van bizarre ongelukken. Na het tamelijk serieuze eerste deel van James Wong vond regisseur David R. Ellis precies de […]
Bioscoop

Locked (2024)

Na het vorige maand verschenen DROP kunnen we ook in mei naar zo’n ouderwetse film in de bioscoop: een effectieve negentigminutenthriller met stilistisch een eigen smoel, die zich grotendeels beperkt tot één locatie. Een bijna anachronistisch verschijnsel, wat in LOCKED benadrukt wordt door de korrel van het celluloid waar de film op is geschoten. Of […]
Bioscoop

Until Dawn (2025)

Wie hoopte dat de bewerking van de tien jaar oude moderne gameklassieker Until Dawn trouw zou blijven aan de bron, gaat bedrogen uitkomen. Het scenario van Gary Dauberman en Blair Butler wijkt zelfs zo ver af van het spel dat de vraag rijst wat de film überhaupt met het spel te maken heeft.  De keuze […]
Bioscoop

Sinners (2025)

Wie graag verrast wordt, kan beter van tevoren geen recensies lezen en zeker geen trailers kijken. Dat geldt in het bijzonder voor SINNERS. De openingstitels maken duidelijk dat dit een horrorfilm is over bovennatuurlijk kwaad, maar het specifieke subgenre wordt pas halverwege onthuld. Voor de uiterst spoilergevoeligen is een waarschuwing dus op zijn plaats. Voordat […]
Bioscoop

Drop (2025)

Hoewel in DROP een socialmediafenomeen centraal staat, is de film aangenaam ouderwets: een gelikte, oprechte high-concept-thriller die niet alleen qua plot, maar ook stilistisch herinneringen oproept aan Hitchcock. Alleenstaande moeder Violet (Meghann Fahy) besluit eindelijk weer eens op date te gaan. In een luxueus restaurant ontmoet ze fotograaf Henry (Brandon Sklenar). Ze kijkt regelmatig op […]
Bioscoop

Death of a Unicorn (2025)

In BETWEEN TWO FERNS: THE MOVIE (2019) vraagt Zach Galifianakis aan Paul Rudd: ‘Do you have any advice for aspiring young actors who want to become comedy adjacent?’ Het is een mooie beschrijving van Rudds huidige carrière. De acteur speelt nog af en toe in een komedie, maar is vooral bekend om de Marvel-films waarin […]
Bioscoop

The Monkey (2025)

Het waren even karige tijden voor Stephen King-fans wat betreft behoorlijke verfilmingen van  de boeken van de horrormeester. Maar met THE MONKEY komen ze weer goed aan hun trekken. Zeker liefhebbers van het meer morbide en bloederige werk van King zullen genieten van de nieuwste film van Osgood Perkins. De Nederlandse Michelinchef Robert Kranenborg zei […]
IFFR

Dead Talents Society (2024)

Heel wat films hebben gespeculeerd over het leven na de dood. In BEETLEJUICE kom je terecht in een bureaucratisch labyrint van wachtkamers, in A MATTER OF LIFE AND DEATH beland je misschien voor het gerecht. Maar hoe zit het in Taiwan, waar de meerderheid van de bevolking offers brengt aan hun overleden familieleden? Betekent dit […]
IFFR

Possession Street (2024)

Een oud winkelcentrum in Hongkong wordt dankzij een nog oudere vloek bezet door aparte ‘zombies’. In de handen van debutant Jack Lai zorgt dat voor een vermakelijke, goed opgebouwde horrorkomedie. Die opbouw zit hem vooral in een rustige introductie van alle personages die rondhangen in het winkelcentrum: de winkeliers en hun aanhang (klanten zijn er […]
IFFR

The Death of Dracula (2025)

Dankzij de remake van Robert Eggers was NOSFERATU – EINE SYMPHONIE DES GRAUENS (1922) weer terug in veel bioscopen. F. W. Murnau’s klassieker geldt als de eerste verfilming van Dracula, en daarmee ook als de eerste vampierfilm. Maar er is een andere film die misschien aanspraak maakt op die titel. DRACULA HALÁLA (‘De dood van […]
IFFR

We Are Aliens (2024)

Buitenaardse wezens komen weer eens de mensheid uitroeien. Maar deze kleine, schattige pluizenbollen komen eerst de kat uit de boom kijken. Kunnen wij in de nieuwste krankzinnige komedie van Ugana Kenichi nog genoeg sympathie opwekken om te overleven? WE ARE ALIENS bestaat uit een reeks losjes met elkaar verbonden scènes, waarin de laatste 150 dagen […]
Nederlands Silent Film Festival

A Page of Madness (1926)

Een zwijgende film kijken met live begeleiding is altijd een ervaring. En als het zo’n vreemde (en vervreemdende) trip is als Teinosuke Kinugasa’s nachtmerrieachtige A PAGE OF MADNESS / KURUTTA ICHIPÊJI (1926) al helemaal. Als je niet weet hoe je een recensie moet beginnen, is een korte samenvatting meestal een handige terugvalpositie. Bij deze film […]
Bioscoop

Wolf Man (2025)

Met zijn revisionistische interpretatie van Universalklassieker THE INVISIBLE MAN (1933) leek schrijver/regisseur Leigh Whannell in 2020 te hebben bewezen dat er toch nog modern leven zit in de klassieke filmmonsters. Maar met WOLF MAN slaat hij helaas een hele hoop planken mis. Niemand minder dan Ryan Gosling was de initiator van WOLF MAN, het nieuwe […]
Bioscoop

Nosferatu (2024)

Nosferatu klinkt anders dan Dracula. Dracula, dat is Bela Lugosi en Christopher Lee, maar ook de talloze parodieën op die vertolkingen, en Francis Ford Coppola’s romantische herinterpratie met Gary Oldman. Dracula is een ouderwetse griezel, een clowneske figuur of een antiheld, maar wat hij niet is, is eng. Nosferatu is dat wel. Het woord roept […]
Bioscoop

Heretic (2024)

Toen ik een jaar of achttien was ben ik eens in discussie gegaan met twee Jehova’s getuigen aan de deur. Ik moet bekennen dat ik tijdens de eerste helft van HERETIC veel herkende van mezelf destijds in Hugh Grants personage, Mr. Reed. Hij praat twee jonge mormoonse zendelingen die bij hem thuis langskomen de oren […]
Imagine 2024

In a Violent Nature (2024)

Een existentiële slasher, bestaat er zoiets? Nu wel. IN A VIOLENT NATURE van Chris Nash, te zien op Imagine Fantastic Film Festival, zet het subgenre op zijn kop zonder de klassieke conventies uit het oog te verliezen. Het levert een merkwaardige, fascinerende en gelukkig ook bloederige film op. Net als de western wordt de slasher […]
Imagine 2024

Azrael (2024)

Phil Tippett, eregast op Imagine dit jaar, klaagde in zijn Career Talk dat de kunst van het visueel vertellen na het einde van de zwijgende cinema steeds minder beheerst wordt. Films leunen teveel op dialoog. Als ik Tippett één film op Imagine aan zou moeten raden, zou het dus AZRAEL zijn, een postapocalyptisch horrorspektakel waarin […]
Imagine 2024

Oddity (2024)

Drie personages, een donker huis en een pop. Voor zijn debuutfilm CAVEAT had de Ierse regisseur Damian McCarthy niet meer nodig om zijn publiek zeven kleuren bagger te laten schijten, en voor zijn tweede, ODDITY, ook niet. In de openingsscène van ODDITY zit Dani (Carolyn Bracken) ‘s nachts in haar uppie in een donker Iers […]
Imagine 2024

Things Will Be Different (2024)

Het sciencefictionconcept van Michael Felkers regiedebuut zou tot een heel ingewikkelde plot kunnen leiden, maar Felker houdt het eenvoudig en daarmee des te effectiever. Criminele broer en zus Joseph (Adam David Thompson) en Sidney (Riley Dandy) duiken na een overval onder in een verlaten boerderij die de ideale schuilplaats blijkt: als je een kast in […]
Halloween Horror Show

Terrifier 3 (2024)

De TERRIFIER-films zijn wat alle horrorfilms zijn volgens mensen die niet van horror houden: een verzameling lang uitgesponnen, sadistische moordscènes, aan elkaar geknoopt door een dun plotje. Maar die moordscènes zijn van zo’n hoog niveau, dat het werk van regisseur en scenarist Damien Leone toch bewondering afdwingt. Art the Clown is een van de weinige […]
Bioscoop

Smile 2 (2024)

Met SMILE 2 doet schrijver/regisseur Parker Finn zijn succesvolle debuut uit 2022 gewoon nog eens dunnetjes over. Het is op alle fronten een betere film geworden, maar daar is dan ook wel alles mee gezegd. Nou ja, bijna alles, anders stopte deze recensie natuurlijk al hier. Het is in elk geval prijzenswaardig dat Finn in […]
Bioscoop

Speak No Evil (2024)

Leeswaarschuwing: plotdetails worden vermeden, maar deze recensie bevat milde spoilers Christian Tafdrups Deens-Nederlandse SPEAK NO EVIL (2022) doet om meerdere redenen denken aan George Sluizers meesterwerk SPOORLOOS: beide Nederlandse coproducties zijn beklemmende thrillers die subtiel opbouwen naar een ijskoude finale, en die een paar jaar later een Amerikaanse remake kregen waarin dat einde veranderd werd. […]
Bioscoop

Jimmy (2024)

Bij Schokkend Nieuws kennen we Jimmy al een tijdje. We spraken regisseur David-Jan Bronsgeest en scenarist/producent Tim Koomen in 2018 en 2019, toen het erop leek dat ze in Hollywood een speelfilmversie zouden maken van hun korte film MEET JIMMY (2018). Hoe dat door teleurstellende samenwerkingen en een lockdown in de soep liep lees je […]
Bioscoop

The Substance (2024)

Of het dak eraf ging in Cannes bij de eerste vertoningen van THE SUBSTANCE? Nee, niet per se. De film van Coralie Fargeat, die gerust een grote verrassing binnen de door mannen gedomineerde competitie mag worden genoemd, ging erin als koek bij de liefhebbers van een beetje bloed, een beetje weird en een beetje anders […]
Bioscoop

Alien: Romulus (2024)

Voorgangers PROMETHEUS en ALIEN: COVENANT impliceerden met hun titels de filosofisch-religieuze subtekst van de films zelf, respectievelijk de schepping en de band tussen mens en de schepper. ALIEN: ROMULUS lijkt met zijn wat mysterieuze titel in eerste instantie hetzelfde te doen,. Totdat je je bedenkt dat Romulus gewoon de helft was van de door wolven […]
Bioscoop

The Exorcism (2024)

Lange tijd is Joshua John Millers THE EXORCISM een meeslepend drama over een getroebleerde acteur die kampt met diverse onverwerkte trauma’s. Het is ironisch, en werkelijk doodzonde, dat Miller het toch niet kan laten zijn film de kant op te sturen van de generieke exorcismehorror. Want dan zakt alles met donderend geraas door het ijs. […]
Bioscoop

Trap (2024)

Waar je voorheen nog M. Night Shyamalans Wikipediapagina moest raadplegen om te leren dat de regisseur drie dochters heeft, begint dat de laatste tijd op andere manieren duidelijk te worden. Huize Shyamalan wordt steeds meer een familiebedrijf. Zo maakte dochter Ishana onlangs haar regiedebuut met de horrorfilm THE WATCHERS (geproduceerd door haar vader), nadat ze […]
Bioscoop

Nightwatch: Demons Are Forever (2023)

Wellicht geïnspireerd door de vrij recente reboots/requels van HALLOWEEN en SCREAM vond Ole Bornedal het nodig een vervolg te maken op zijn ijzingwekkende culthit NIGHTWATCH/NATTEVAGTEN uit 1994. Echt ijzingwekkend wil NIGHTWATCH: DEMONS ARE FOREVER niet worden; het zijn vooral de veteranen uit het origineel die deze bloederige scandithriller drijvend houden. Zou er ergens in een […]
Bioscoop

Maxxxine (2024)

Alles is groter, grappiger en gruwelijker in MAXXXINE, na X en PEARL het derde deel van Ti Wests uitstekende horrortrilogie. En wederom is het de grote Mia Goth-show, meer nog dan in de vorige films. Als je de trilogie in één zin zou moeten omschrijven aan een oningewijde, zou je kunnen zeggen: ‘een trio liefdesbrieven […]
Bioscoop

Longlegs (2024)

Oz Perkins’ nieuwste film is zijn meest conventionele tot nu toe, maar de bekende conventies die hij gebruikt voelen in zijn handen weer volledig authentiek, alsof dít verhaal hun eigenlijke oorsprong is. Met de beeldschone, nachtmerrieachtige horrorfilms FEBRUARY (ook bekend als THE BLACKCOAT’S DAUGHTER), I AM THE PRETTY THING THAT LIVES IN THE HOUSE en […]
Club Imagine 2024

I Saw the TV Glow (2024)

Afgelopen zaterdag was Jane Schoenbruns tweede speelfilm I SAW THE TV GLOW te zien tijdens Club Imagine. Het meedogenloze verhaal over isolatie, nostalgie en verloren identiteit is een serieuze kanshebber voor de titel beste film van 2024. Brugklasser Owen (Ian Foreman) is een eenzame, schuchtere jongen die de alternatieve tiener Maddy (Brigette Lundy-Paine) ontmoet. Ze […]
Bioscoop

The Strangers: Chapter 1 (2024)

Hoe te beginnen? Als dit het WK Retorische Vragen Stellen was geweest, zou de standaardopeningszin ‘Zat er iemand te wachten op een reboot van THE STRANGERS uit 2008?’ met vlag en wimpel de gouden plak binnenslepen. Niet dat het origineel zo slecht was, maar dat naargeestige werkje had wel het geluk nog net op tijd […]
Bioscoop

Sting (2024)

Een creature feature over een buitenaards spinnetje dat na zijn crash op aarde een appartementencomplex in Brooklyn op bloederige stelten zet. In principe valt met zo’n premisse een prima horrorfilm te kneden, maar in STING slaat de motor vaker af dan aan. Het is best opmerkelijk dat STING een behoorlijke internationale release heeft gekregen, als […]
Bioscoop

Abigail (2024)

Eigenlijk is het zonde om ook maar iets over ABIGAIL te weten voordat je de film ziet; de poster verklapt misschien al te veel. De film is namelijk al even op gang als misdaadthriller, voordat het ijzersterke horrorgegeven onthuld wordt. Maar goed, dat concept is de reden dat mensen überhaupt een kaartje kopen voor ABIGAIL, […]
Kaboom 2024

The Wolf House (2018)

Zonder twijfel de duisterste film van het Kaboom Animation Festival dit jaar, THE WOLF HOUSE, vertelt een gruwelijk verhaal over een van de zwartste bladzijden in de Chileense geschiedenis in een unieke stop-motionstijl. THE WOLF HOUSE begint met een oud documentairefragment over een Duitse enclave in het zuiden van Chili. We zien beelden van ontzagwekkende […]
Bioscoop

Tiger Stripes (2023)

Het valt niet mee een tienermeisje te zijn. Al die veranderingen in je lichaam, het sociale wespennest op school… en dat is dan nog zonder de bovennatuurlijke complicaties van TIGER STRIPES. We ontmoeten de twaalfjarigen Zaffan, Farah en Mariam als ze in het toiletblok van hun islamitische school een Tik-Tokdansfilmpje aan het opnemen zijn. De […]
Bioscoop

The First Omen (2024)

De hamvraag bij elke prequel op een klassieke film is: wat heeft zo’n film voor nut als je toch al weet hoe het gaat aflopen? Bij THE FIRST OMEN blijven dat soort vragen zich zelfs tijdens het kijken opstapelen. En toch wil je verder kijken… Een knappe prestatie. Wie als verstokte horrorfan de gang naar […]
Bioscoop

Immaculate (2024)

In een relihorrorfilm komt vrijwel altijd de duivel op een gegeven moment om de hoek koekeloeren. Maar in IMMACULATE houdt de Boze zich opvallend koest. Net als de film trouwens… tot het verpletterende einde.  Katholieke lezers zullen bij de titel IMMACULATE nog voor het zien van de film de ogen ten hemel slaan. Het betekent […]
VPRO

Witte Wieven (2024)

Gisteren was Koolhoven presenteert voor het laatst te zien op NPO3. In de reeks krijgen jonge filmmakers, begeleid door Martin Koolhoven, de kans om een middellange genrefilm te maken. Na zes afleveringen komt er met Didier Konings’ WITTE WIEVEN een einde aan de reeks. Van een golf valt nog niet echt te spreken, maar in […]
VPRO

Memory Dealers (2024)

Vanavond om 22:00 op NPO3 is de nieuwe aflevering van Koolhoven presenteert te zien op NPO3. In de reeks krijgen zes diverse en veelbelovende filmmakers, begeleid door Martin Koolhoven, de kans om een middellange genrefilm te maken. Het einde van de reeks is nu in zicht met de vijfde aflevering, de dystopische film MEMORY DEALERS […]
Bioscoop

Imaginary (2024)

Is Blumhouse Productions bezig een soort cinematic universe met horrorpoppen en creepy knuffels te bouwen? Met M3GAN, FIVE NIGHTS AT FREDDY’S en nu IMAGINARY begint het er aardig op te lijken. Als kinderboekenillustrator Jessica (DeWanda Wise) met haar kersverse man en twee stiefdochters terug verhuist naar haar ouderlijk huis, lijkt dit het begin van een […]
VPRO

Trauma Porn Club (2024)

Vanavond om 22:00 op NPO3 is de nieuwe aflevering van Koolhoven presenteert te zien op NPO3. In de reeks krijgen zes diverse en veelbelovende filmmakers, begeleid door Martin Koolhoven, de kans om een middellange genrefilm te maken. In de vierde aflevering duiken we de kunstwereld in met Michael Middelkoops TRAUMA PORN CLUB. ‘Je moet lijden […]
VPRO

Binary (2024)

Vanavond om 22:00 op NPO3 is de nieuwe aflevering van Koolhoven presenteert te zien op NPO3. In de reeks krijgen zes diverse en veelbelovende filmmakers, begeleid door Martin Koolhoven, de kans om een middellange genrefilm te maken. De derde is BINARY, een naargeestige bodyhorrorfilm van David Jan Bronsgeest. De Pakistaanse trans vrouw Nisha (Inaya Zarakhel) […]
IFFR 2024

Krazy House (2024)

Geslaagde genrefilms zijn nog altijd zeldzaam in het Nederlandse filmlandschap, dus als er een wordt gemaakt mag dat gevierd worden. KRAZY HOUSE is een gestoorde, bloederige horrorkomedie van Steffen Haars en Flip van der Kuil, bekend van NEW KIDS. Heel knap laten ze hun film steeds meer ontsporen, zonder dat de voortdurende escalatie gaat storen […]
IFFR 2024

Blackout (2023)

BLACKOUT van Larry Fessenden is een soms spannende, maar vooral tragische variant op de weerwolffilm, met focus op de traumatische ervaring van de man achter de weerwolf en zijn dramatische impact op de gemeenschap om hem heen. An sich is dat niets nieuws onder de volle maan. Fessenden, die regisseert, schrijft, monteert en produceert, haalt […]
IFFR 2024

The Cursed Land (2024)

Djinns komen nog weinig voor in horrorfilms, behalve het soort dat uit een flesje komt en wensen vervult. De djinns in de half geslaagde Thaise horrorfilm THE CURSED LAND zijn echter van een hele andere orde. Dat een Thaise horrorfilm over djinns gaat wordt door de makers zo bijzonder geacht, dat er halverwege een hele […]
Bioscoop

Thanksgiving (2023)

Eli Roth maakte een avondvullende speelfilm van zijn fake-trailer THANKSGIVING, die in 2007 werd vertoond tijdens de pauze van het GRINDHOUSE-project van Quentin Tarantino en Robert Rodriguez. En gelukkig… Het is een lekker ouderwetse slasher geworden. Wie die trailer (en Roths eerdere werk) kent, weet: hier gaat bloed vloeien. En ja, dat gebeurt met vele liters. […]
Imagine 2023

Perpetrator (2023)

Indieregisseur en feministische kunstenares Jennifer Reeder maakt al sinds de jaren negentig goed ontvangen korte films. Haar speelfilms worden minder gewaardeerd door critici en publiek. PERPETRATOR lijkt daar helaas geen uitzondering op te zijn. Reeder is naast regisseur ook een van de oprichters van Tracers Book Club, een organisatie die zich inzet voor vrouwenrechten en sociale […]
Bioscoop

Five Nights at Freddy’s (2023)

De combinatie ‘griezelgameverfilming’ en ‘tien jaar production hell’ doet in de regel het ergste vrezen voor het eindproduct. Het langverwachte FIVE NIGHTS AT FREDDY’S valt wat dat betreft best mee. Echt eng durft de film alleen niet te worden. Er zijn al talloze artikelen volgeschreven over verfilmingen van populaire computergames, ook door ondergetekende. Waarom lukt […]
Imagine 2023

Kids vs. Aliens (2022)

KIDS VS. ALIENS is de speelfilmversie van een van de leukere segmenten uit V/H/S 2, gemaakt door regisseur Jason Eisener (HOBO WITH A SHOTGUN). KIDS VS. ALIENS heeft meer gemeen met de kleurrijke kolder van die titel, dan met de found footage van de V/H/S-franchise. Het beste wat je over KIDS VS. ALIENS kunt zeggen […]
Netflix

The Fall of the House of Usher (2023)

Mike Flanagan en Edgar Allen Poe. Match made in heaven, of match made in hell? Beide, zo bewijst Flanagan met zijn Poe-eerbetoon THE FALL OF THE HOUSE OF USHER, waarin de horrorregisseur afwijkt van het thema rouw, dat hij zo poëtisch wist te verbeelden in eerdere series als THE HAUNTING OF HILL HOUSE en MIDNIGHT […]
RECENSIE

Saw X (2023)

Zelfs verstokte fans van de filmreeks SAW zullen even vermoeid gefronsd hebben na de aankondiging van een tiende deel. Maar wat blijkt? Het is een van de betere delen in de reeks geworden! Eerst een wellicht al bekend triviafeitje. Toen het personage Fonzie ergens eind jaren zeventig in een aflevering van de tv-serie HAPPY DAYS […]
RECENSIE

The Exorcist: Believer (2023)

Vijftig jaar oud is William Friedkins THE EXORCIST dit jaar, en nog altijd heeft die film de kracht om te verontrusten. Dat zal van David Gordon Greens THE EXORCIST: BELIEVER over vijftig jaar niet gezegd worden, en nu ook niet. Natuurlijk, we verwachten geen scène waarin een prepuberaal meisje masturbeert met een crucifix. Het zijn […]
Disney+

No One Will Save You (2023)

Na het succes van PREY vorig jaar zullen ze bij Disney+ gedacht hebben: laten we er nog eens een film op zetten over een jonge vrouw die het aan de stok krijgt met een alien. Goed idee, want ook NO ONE WILL SAVE YOU is enorm vermakelijk. En eng. Meteen maar het meest originele aspect […]
Camera Japan 2023

Ninja vs Shark (2023)

Fans van Taika Waititi’s EAGLE VS SHARK kunnen teleurgesteld weer wegklikken. Het gaat hier namelijk niet om een verlaat vervolg op de sociaal onhandige romcom uit 2007, maar om een lowbudget ninjasploitation film, nu te zien op Camera Japan. Met een ladingdekkende steekwoordentitel als NINJA VS SHARK weet je wat je als genreliefhebber kan verwachten. […]
RECENSIE

A Haunting in Venice (2023)

Agatha Christie’s boeken over de Belgische detective Hercule Poirot zijn misschien de beste moordmysteries ooit geschreven, maar daaraan had Kenneth Branagh niet genoeg. Met A HAUNTING IN VENICE maakt hij zijn derde Christie-bewerking, met opnieuw aanpassingen om de plot van meer diepgang te voorzien. Branaghs vorige twee Christie-films, beide met een scenario van Michael Green, […]
RECENSIE

The Nun II (2023)

Fans van SISTER ACT 2: BACK IN THE HABIT kunnen na dertig jaar opgelucht ademhalen: iemand heeft eindelijk een nog slechter vervolg gemaakt over een non die een school op stelten zet.  Oorspronkelijk was de non uit de titel niets meer dan een van de spoken in THE CONJURING 2 (2016), maar omdat de CONJURING-films […]
RECENSIE

Cobweb (2023)

Samuel Bodins regiedebuut COBWEB is gedurende het eerste uur een uitstekende creepy horrorfilm waarbij het lang gissen is naar het hoe en waarom van de griezeligheid. De derde akte vol conventioneel gooi- en smijtwerk valt helaas een beetje tegen. Het zit de jonge Peter (Woody Norman) niet mee. Niet alleen wordt hij gepest op school, […]
RECENSIE

Talk to Me (2022)

Na een spraakmakende première op Sundance kocht A24 de distributierechten voor TALK TO ME, de debuutfilm van regiebroers Danny en Michael Philippou. Die distributeur en de plotbeschrijving doen misschien een trage, ‘elevated’ uiteenzetting over rouw verwachten, maar niets is minder waar. De eerste scène van TALK TO ME doet denken aan een ander opwindend debuut, […]
RECENSIE

The Last Voyage of the Demeter (2023)

Kan Dracula nog eng zijn? Met THE LAST VOYAGE OF THE DEMETER doet André Øvredal een poging. Toen Bela Lugosi zichzelf met verve parodieerde in ABBOTT AND COSTELLO MEET FRANKENSTEIN (1948) was definitief bevestigd dat zijn vampierrol niemand meer de stuipen op het lijf joeg. Christopher Lee lukte het tien jaar later nog in de […]
RECENSIE

The Lure (2015)

Zin in een campy horror musical, een coming of age-verhaal, jaren-tachtig-kitsch of een duister sprookje met zeemeerminnen? Zoek niet verder: THE LURE heeft het allemaal. In een ‘alternate eighties Poland’, maakt bassist Mietek (Jakub Gierszal) muziek aan de oever van een rivier met zijn twee dronken bandleden. Een blond hoofd duikt op uit het water, […]
RECENSIE

Beau Is Afraid (2023)

“Het is heel duidelijk dat er een diepere betekenis in zit, maar ik weet niet wat,” zegt een jongen achter me na de voorpremière van BEAU IS AFRAID. Zijn vriend heeft een idee: “Was-ie niet gewoon de hele tijd dood ofzo?”
RECENSIE

Evil Dead Rise (2023)

Tien jaar na Fede Alvarez’ heerlijk sadistische remake van THE EVIL DEAD worden de fans van de franchise opnieuw gezegend door de horrorgoden, ditmaal met Lee Cronins EVIL DEAD RISE.
RECENSIE

Scream VI (2023)

Na het succes van de prima ‘legacyquel’ SCREAM (2022) hoefden we niet lang te wachten op SCREAM VI. Het enige SCREAM-vervolg dat sneller verscheen was SCREAM 2 (eind 1997, nét geen jaar na de eerste). Deel 6 blijkt ook spiritueel meer verbonden met deel 2 dan met ieder ander deel uit de reeks. SCREAM 5 […]
RECENSIE

Knock at the Cabin (2023)

‘Kun je een geliefde doden als je daarmee de hele wereld redt?’ is een interessant uitgangspunt voor een thriller. Maar we weten het: beoordeel nooit een Shyamalan op z’n premisse! Stel je voor: je zit gezellig met je partner en dochtertje in een vakantiehuisje als er plotseling een volgetatoëerde spierbundel samen met twee zwaarbewapende dames […]
RECENSIE

Terrifier 2 (2022)

In horrorminnende kringen werd sceptisch gereageerd op het bericht dat mensen zouden zijn flauwgevallen bij vertoningen van TERRIFIER 2. Maar dat ‘nieuws’ zou weleens de belangrijkste reden kunnen zijn dat de film ook in Nederland gaat draaien – en dat is een goede zaak. Eens is de zoveel tijd hoor je weer dat er een […]
RECENSIE

The Pale Blue Eye (2022)

Het fijne aan genrefilms is dat je weet hoe je ze moet kijken: elk (sub)genre heeft zijn eigen stijl, een zekere toon, een bepaald niveau realisme. Maar wat als een film, zoals THE PALE BLUE EYE, steeds van genre verandert? De simpelste samenvatting van de plot is dat het een detectiveverhaal is waarin Edgar Allan […]
RECENSIE

Flux Gourmet (2022)

Was zijn vorige film, IN FABRIC uit 2018, de film waarmee regisseur Peter Strickland volledig zelfbewust werd, dan is FLUX GOURMET de opvolger waarmee hij de nieuwe grenzen van zijn kunnen opzoekt. Maar welk genre heeft hij hiermee te pakken? Twee seconden eerder wist kunstenares Elle di Elle (Fatma Mohamed) niet eens wat een flanger […]
RECENSIE

M3GAN (2022)

Zou een superslimme filmrobot zich toch eens een keertje niet tegen de mensen keren? Tuurlijk wel. Ook in M3GAN, maar gelukkig spelen de filmmakers in op onze verwachting. Elke horrorfilmkijker weet: wat levenloos is, zou levenloos moeten blijven. Raar genoeg willen de wetenschappers die in de 21e eeuw ons favoriete filmgenre bevolken deze les nog […]
RECENSIE

The Offering (2022)

THE OFFERING heeft weliswaar een sprankje potentie, maar is uiteindelijk net zo generiek als de titel.   In de film keert een inmiddels ongelovige zoon terug uit Londen om zijn vader te bezoeken in zijn orthodoxe gemeenschap in Brooklyn, met zijn niet-Joodse zwangere vrouw aan zijn zijde. Zonder dat het paar het weet, herbergt een lijk […]
RECENSIE

Piggy (2022)

In Spanje weten ze wat ze te doen staat om een solide horrorfilm te maken. Er zijn voorbeelden genoeg en aan dat mooie lijstje mag je gerust PIGGY toevoegen.  Deze film ging in de Benelux onlangs in première op het Vlaamse Razor Reel Festival (internationaal was dat op het Sundance Festival) en wist er de […]
RECENSIE

Bones and All (2022)

Het is al een tijdje geleden dat de straten versierd werden met filmaffiches van een horrorfilm, maar met BONES AND ALL is dat in heel wat steden dus het geval. Veel daarvan heeft te maken met wonderboy Timothée Chalamet die hierin de hoofdrol speelt, maar vooral gaat het om regisseur Luca Guadagnino. Deze Italiaanse regisseur […]
RECENSIE

The Menu (2022)

THE MENU gaat over een restaurant voor de elite, waar de chef-kok iets heel speciaals voor zijn gasten in petto heeft. Is dit allemaal een groot toneelstuk in de trant van een murder mystery diner, of dat er iets luguberder aan de gang? En gaat het mij lukken om deze recensie door te komen zonder […]
RECENSIE

Prey For The Devil (2022)

Daniel Stamm zette zichzelf in 2010 enigszins op de horrorkaart met THE LAST EXORCISM, een aardige variant op het priester versus demon thema. Met PREY FOR THE DEVIL keert hij terug naar dat bekende terrein, met wisselend succes. Is er nog eer te behalen aan een exorcismefilm? Want geef toe, THE EXORCIST (William Friedkin, 1973) […]
RECENSIE

Barbarian (2022)

Twee mensen huren per ongeluk hetzelfde huis in een vervallen wijk van Detroit. Vanuit deze simpele premisse ontvouwt Zach Creggers BARBARIAN zich als de verrassingshorrorhit van dit jaar. Hoe recenseer je een film die je het allerbeste kunt gaan zien zonder wat voor voorkennis dan ook? De zin ‘Echt mensen, ik zeg verder niets, maar […]
RECENSIE

The Invitation (2022)

Stel, je gooit het commentaar over discriminatie van GET OUT (Jordan Peel, 2017) en de klassenstrijd-thema’s van READY OR NOT (Tyler Gillett, 2019) samen in een pan. Vervolgens vergeet je het vuur aan te zetten, gooi je de inhoud uit het raam en trek je maar een zak chips open. Zo voelt THE INVITATION aan, […]
RECENSIE

Halloween Ends (2022)

Vier maanden geleden gaf ik de RISE OF SKYWALKER-trofee aan JURASSIC WORLD: DOMINION (Colin Trevorrow, 2022) als belabberdste slotstuk van een nieuwe trilogie. Vandaag mogen ze die wisselbeker afstaan. Een interessant verschil tussen de nieuwe trilogiën van STAR WARS en JURASSIC WORLD en de HALLOWEEN trilogie van David Gordon Green is dat de middelste film […]
RECENSIE

My Best Friend’s Exorcism (2022)

Binnen de eerste vijf minuten Tiffany’s ‘I Think We’re Alone Now’ én Rockwells ‘Somebody’s Watching Me’ op de radio? De toon is gezet, we zitten in een zelfbewuste 80’s- horrorkomedie. Damon Thomas’ MY BEST FRIEND’S EXORCISM is een verfilming van Grady Hendrix’ gelijknamige boek uit 2016, en probeert een mix te zijn van reli-horror en […]
RECENSIE

Mr. Harrigan’s Phone (2022)

Pak je scorekaarten! Het is tijd voor een spelletje Stephen King-bingo met de nieuwe Netflix-titel MR. HARRIGAN’S PHONE. Want veel meer vermaak vat er niet uit te halen. Nadat hij de jonge halfwees Craig (Jaeden Martel, althans de oudere versie) in de kerk een Bijbelpassage heeft horen voordragen, vraagt de kapitalistische kluizenaar Mr. Harrigan (Donald […]
RECENSIE

Smile (2022)

We zijn inmiddels zo gewend aan leven in een deprimerende crisis dat het engste wat we ons nu kunnen voorstellen iemand is die voortdurend lacht. Rose Cotter (Sosie Bacon) heeft een klotedag. De therapeute komt aan het einde van haar werkdag oog in oog met de doodsbange patiënt Laura (Caitlin Stasey). Laura besluit de praatsessie […]

Berichten navigatie

Oudere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden