Een oud winkelcentrum in Hongkong wordt dankzij een nog oudere vloek bezet door aparte ‘zombies’. In de handen van debutant Jack Lai zorgt dat voor een vermakelijke, goed opgebouwde horrorkomedie.
Die opbouw zit hem vooral in een rustige introductie van alle personages die rondhangen in het winkelcentrum: de winkeliers en hun aanhang (klanten zijn er nauwelijks meer). Centraal staan een voormalig stuntman met een dvd-winkel en zijn van hem vervreemde dochter. Om hen heen cirkelen onder meer een filmstudent, een koppel dat een restaurant runt en een taoïstische priester.
Hun aftakelende leefwereld wordt treffend neergezet in de openingssequentie. Net als het ook op IFFR draaiende TWILIGHT OF THE WARRIORS: WALLED IN is dit een Hongkongfilm waarin Hongkong de stad vergane glorie blijkt. Een wereld die niet meer is wat hij ooit was. De niet meer verkopende dvd’s (de winkeleigenaar klust bij als schoonmaker) staan symbool voor de teloorgang van de Hongkongse filmindustrie (al verkopen dvd’s natuurlijk wereldwijd weinig meer).
De Engelse titel POSSESSION STREET – de letterlijke vertaling van de Cantonese titel is ‘kwaadaardig winkelcentrum’ – verwijst naar de gelijknamige straat in Hongkong. De plek waar de Britten ooit hun bezit van de kolonie uitriepen in 1841. Niet dat Jack Lai hiermee iets wilde zeggen over kolonialisme, zegt hij zelf. Wel geeft hij de kijker graag mee dat volgens lokale folklore de enge wezens in zijn film, die de mensen proberen op te eten, geen zombies maar vampiers zijn.

Een opmerkelijke distinctie, vooral omdat de zombie-achtige wezens heel duidelijk mensen zijn die bezeten worden door boze geesten/demonen. Elk van hen wordt geïntroduceerd als een van de figuren die het winkelcentrum dagelijks bevolken en heeft specifieke eigenschappen die corresponderen met de verscheidene geesten. Vanwege een oude vloek uit de Tweede Wereldoorlog willen zij de mensheid vernietigen/overnemen.
Zowel deze schurken (die zich overigens wel als zombies gedragen) als de manier om hen te stoppen zijn geïnspireerd op taoïstische folklore. Daarmee geeft POSSESSION STREET een originele draai aan het survivalzombiehorrorgenre. De oranje puisten die op de gezichten van de bezeten mensen verschijnen zijn ook bijzonder.
Verder volgt POSSESSION STREET na de introductie van al deze elementen wel een bekend stramien, en is de apotheose wel erg sentimenteel. De symboliek wordt niet ook heel sterk uitgewerkt. Toch zijn de personages dankzij de sterke introductie mensen wiens lot je raakt. De setting is bovendien goed claustrofobisch. Daardoor werkt POSSESSION STREET bovengemiddeld goed als spannende zombiefilm, met zo nu en dan een flinke dosis ironische humor.