Daniel Stamm zette zichzelf in 2010 enigszins op de horrorkaart met THE LAST EXORCISM, een aardige variant op het priester versus demon thema. Met PREY FOR THE DEVIL keert hij terug naar dat bekende terrein, met wisselend succes.
Is er nog eer te behalen aan een exorcismefilm? Want geef toe, THE EXORCIST (William Friedkin, 1973) is de oermoeder van die specifieke niche in horrorland en die film heeft de lat meteen zo hoog gelegd dat alles wat daarna is gekomen weg te wuiven valt als een slap aftreksel van de ijzingwekkende bron.
Een nieuwe invalshoek vinden is immers lastig. Het lukte THE EXORCISM OF EMILY ROSE (Scott Derrickson, 2005) aardig door het exorcisme-concept in retrospect te bekijken in de trant van CITIZEN KANE (Orson Welles, 1941). Ook Stamms eigen THE LAST EXORCISM kreeg zijn vinger achter het nogal dichtgetimmerde genre door er een fake docu draai aan te geven.
De loopbaan van Stamm kwam alleen niet echt van de grond in de jaren na zijn bescheiden horrorhit, dus het is ergens wel te begrijpen dat hij met PREY FOR THE DEVIL terugkeert naar de thematiek waarmee hij ooit doorbrak. Dus eerst het slechte nieuws: iets echt origineels hoef je niet te verwachten. Oké, de exorcist in casu is nu een vrouw, maar uiteraard heeft ook zij een traditioneel rugzakje op met een paar kilo onverwerkt leed. En ook hier wordt er van alles bezeten door de infanterie van de Boze wat leidt tot enge stemmetjes en gewrichten die alle kanten op buigen behalve de anatomisch correcte richting. Toch is PREY FOR THE DEVIL prima uit te zitten om twee redenen. De film klokt netjes uit onder de negentig minuten en hoofdrolspeelster Jacqueline Byers weet die inmiddels behoorlijk rammelende exorcismekar prima naar de eindstreep te trekken.
Byers speelt non Ann die in Boston opgeleid wordt tot zuster, in een instituut dat zowel een leerschool is voor exorcisten als een plek waar potentiële bezetenen onder observatie worden gehouden. Dat Ann met haar geblondeerde woeste haardos meer doet denken aan een strijdlustige Walküre dan een devote non, is het eerste signaal dat dit wel eens aardige horrorkoek kan worden. Strijdlust zal ook nodig zijn, want ook al worden de uitdrijvingscolleges gegeven door een hippe priester (Colin Salmon) en hebben de would-be exorcisten een laptop… vrouwen hebben nog weinig in de kerkmelk te brokkelen.
Ann blijkt echter een natural, die door haar persoonlijke historie beter gewapend is tegen de duivel en z’n ouwe moer dan de schlemielige priesterstudenten uit haar klas, dus al snel mogen haar handen uit de mouwen om een jong meisje te redden van een demonische possessie. Zoals gezegd, vanaf dat punt doorlopen we het bekende traject waarop alles afgevinkt kan worden behalve de oraal gelanceerde erwtensoep. Maar er is gelukkig niet bezuinigd op de special effects en met name een zekere ‘prothese’ zal wel even blijven hangen bij zelfs de meest doorgewinterde horrorkijker.
Distributie: Dutch Film Works. Release: 17 november 2022. Copyright: Vincent Hoberg. Overname uitsluitend na goedkeurig van rechthebbende. Online gepubliceerd op 20 novemner 2022.