Talk to Me(2022)

Na een spraakmakende première op Sundance kocht A24 de distributierechten voor TALK TO ME, de debuutfilm van regiebroers Danny en Michael Philippou. Die distributeur en de plotbeschrijving doen misschien een trage, ‘elevated’ uiteenzetting over rouw verwachten, maar niets is minder waar.

De eerste scène van TALK TO ME doet denken aan een ander opwindend debuut, Julia Ducournaus RAW (2017). We volgen in een long take iemand die zich op een feestje tussen de mensen door wurmt. Dreunende muziek en de drukke feestgangers  zorgen voor een overweldigende en allesbehalve verwelkomende sfeer. Een oudere twintiger komt zijn broer Duckett ophalen, die zich zou hebben opgesloten in een achterkamer en vreemd gedrag vertoont. De grimmige toon en gewelddadige conclusie van de scène introduceert veel van de thema’s van TALK TO ME: familietragedie; verslaving en andere mentale stoornissen; en de voortdurende aanwezigheid van camera’s en sociale media.

Na de proloog schakelt de film over naar Mia (Sophie Wilde), een tiener in Adelaide met een duister verleden. Twee jaar eerder heeft haar moeder zelfmoord gepleegd, en haar vader kan er nog steeds niet over praten. Dus zoekt ze afleiding bij haar beste vriendin Jade (Alexandra Jensen), Jade’s jongere broer Riley (Joe Bird) en moeder (Miranda Otto, door haar rol als Éowyn in THE LORD OF THE RINGS veruit de grootste naam in de cast). De twee meiden raken gefascineerd door de nieuwe trend van video’s waarin mensen schijnbaar een epileptische aanval krijgen.Tijdens een huisfeestje met de coole kids van de buurt wordt onthuld wat iedereen zo in de ban houdt: een keramieken hand, volgeschreven met krabbels. Als je de hand vastpakt en ‘talk to me’ zegt, leg je contact met de geest van een overleden persoon. Door vervolgens ‘I let you in’ te zeggen word je tijdelijk bezeten door die geest. Het verlies van controle over je lichaam wordt als spectaculair beschreven, en dus wil bijna ieder dit paranormale uitstapje wel proberen.

Het eerste halfuur van TALK TO ME is bij vlagen doodeng vanwege de groteske make-up van de geesten en het knarsende sound design, maar ook heel erg leuk. De tieners kunnen hun lol niet op met dit schijnbaar onschuldige spiritisme, zowel de bezetene als de toeschouwers die alles vastleggen met hun telefoons. Maar zodra iemand contact lijkt te leggen met Mia’s overleden moeder is het ineens niet meer zo gezellig. Mia gaat te ver in haar pogingen om met haar moeder te praten en zo raakt Jade’s broer Riley bezeten met een geest die niet meer naar buiten wil. Oeps. De scène waarin de geest Riley dwingt zijn eigen gezicht volledig kapot te slaan is fenomenaal geregisseerd. Het is duidelijk dat de jaren ervaring met komische horrorvideo’s op YouTube (hun kanaal RackaRacka is nog steeds in de lucht) de Philippou’s heel wat hebben geleerd over effectief gebruik van praktische special effects.

De tweeling zei in diverse interviews dat ze absoluut de hand zouden vastpakken als die hun werd aangeboden. Die kwajongenshouding is terug te zien in TALK TO ME, waardoor de film niet te veel gaat lijken op soortgelijke traumahorror als HEREDITARY of RELIC, maar iets luchtigs houdt. De film doet meer denken aan A NIGHTMARE ON ELM STREET, een originele horrorfilm met serieuze thema’s die toch altijd het tienerpubliek bedient.

Toch is TALK TO ME geen perfecte balans tussen een lekkere tienerfilm en een zwaar drama over rouw en verslaving. Het gewicht verdrukt op een gegeven moment de luchtigheid. Dat gezegd hebbende, er is geen moment dat de film saai is opgenomen. De Philippou’s halen de hele cinematische trukendoos leeg om de spanning aan te houden. Dus roep wat vrienden bij elkaar en ga naar de bios, zodat jullie naderhand (heh) een discussie kunnen hebben over wie de hand zou vastpakken.

Distributie: Gusto Entertainment (17 augustus 2023). Copyright Jons Klaessens. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 16 augustus 2023

© Jons Klaessens
16 augustus 2023