LASERDISC

A Nightmare on Elm Street(1984)

HELLRAISER’s Pinhead mag zich inmiddels verheugen in bekendheid als house-icoon en FRIDAY THE 13TH’ Jason werd de personificatie van de mad slasher, maar er is maar één koning van de moderne horror en dat is Freddy Krueger. Na zeven films had weliswaar iedereen zijn buik vol van de NIGHTMARE-sage (met als enige mogelijke uitzondering Freddy-acteur Robert Englund), maar wie een hernieuwd bezoekje brengt aan de oorspronkelijke ELM STREET kan nog steeds onder de indruk raken van de inventiviteit waarmee het originele idee in een low-budget film werd uitgewerkt. A NIGHTMARE ON ELM STREET is een knappe griezelfilm, waarin teenage angst de boventoon voert en niet – zoals in de latere delen – Freddy’s lolbroekerij.

De Special Collector’s Edition van Elite Entertainment levert een spectalucair eerbetoon aan de film. Onder supervisie van cameraman Jacques Haitkin werd een beeldschone nieuwe video-transfer gemaakt, goed voor het THX-kwaliteitsstempel, en van het originele mono geluidsmateriaal werd zelfs een nieuwe surround soundtrack gemastered. Het originele geluid bleef behouden op een apart audiokanaal en op een tweede kanaal voorzien Wes Craven, Haitkin en acteurs Saxon en Langenkamp de film van geanimeerd commentaar (de schmierende Ronee Blakley krijgt er terecht van langs: ‘She was making her own movie, haha’).

De uitgave bestaat uit twee platen, met op de eerste de film en de trailers van alle zeven NIGHTMARES de eerste beslaan. De tweede plaat is geheel gevuld met extra’s. Kant één bevat een indrukwekkende 23 minuten met Deleted Scenes, al is er minder sprake van weggeknipte scènes dan van alternatieve takes. Het groezelige beeld van enkele van deze scènes, afkomstig van een tien jaar oude vhs-tape van Craven, staat in letterlijk schril contrast tot het spetterende 35mm-materiaal. Kant twee biedt meer variatie: na een zeventigtal foto’s volgt het volledige eerste scenario. De leesbaarheid is slecht, maar de verschillen tussen dit script en de uiteindelijke film zijn fascinerend (Freddy’s handschoen was bijvoorbeeld aanvankelijk gewoon een mes!). Troubles with the MPAA, ruim geillustreerd met briefwisseling, bevat een hartstochtelijke stellingname van Craven tegen de filmcensuur. Er zijn storyboards van belangrijke scènes, een reeks affiches en ‘collectibles’ (waaronder alle Fangoria-omslagen waarop Freddy ooit figureerde – en dat zijn er nogal wat) en een filmografie van de regisseur. Onder de Odds & Ends, waarmee de plaat wordt afgerond zijn met name de fetisjistische beelden van Kruegers handschoen en de zwaar vervormde Freddy Test Voices amusant.

Alles bij elkaar een prachtige laserdisc. Eén ding valt op: Robert Englund komt er bijna niet aan te pas. Zijn enige bijdrage is een onbenullige anekdote op de binnenhoes en in het commentaar wordt hij doodgezwegen. Rijst de vraag: wat ging er mis met de dream demon?

Copyright: Bart Oosterhoorn. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #25.

© Bart Oosterhoorn
    A Nightmare on Elm Street