Imagine 2023

Kids vs. Aliens(2022)

KIDS VS. ALIENS is de speelfilmversie van een van de leukere segmenten uit V/H/S 2, gemaakt door regisseur Jason Eisener (HOBO WITH A SHOTGUN). KIDS VS. ALIENS heeft meer gemeen met de kleurrijke kolder van die titel, dan met de found footage van de V/H/S-franchise.

Het beste wat je over KIDS VS. ALIENS kunt zeggen is dat de sets en kostuums van het scherm afspatten. Eisener kan goed uit de voeten met neonbelichting en kleurenfilters, waardoor de film een onvervalste eighties-sfeer heeft. Hoewel de film zich niet in de jaren tachtig afspeelt laat Eisener zich duidelijk inspireren door de Amblin-films uit de tijd, maar ook door komediehorror als KILLER KLOWNS FROM OUTER SPACE en fantasy. KIDS VS. ALIENS is onmiskenbaar een persoonlijke film, met een nostalgische blik naar Eiseners eigen jeugd. Eisener maakte ook meerdere documentaireseries over zijn grote passie, showworstelen, en die sport speelt een grote rol in de film.

Wat de film verder siert is dat, hoewel de titel klinkt als een Disney Channel-film, Eisener het geweld niet schuwt. Kinderen zijn in het verhaal daadwerkelijk in gevaar. Dat zorgt ervoor dat de film nooit volledig voorspelbaar wordt. KIDS VS. ALIENS onderscheidt zich van STRANGER THINGS en soortgenoten doordat de kinderen geen softe lieverdjes zijn. Sterker nog, het zijn vuilbekkende ettertjes, al verliest het rapalje nooit volledig de sympathie van het publiek.

Daar houdt de lof helaas op. Want als puntje bij paaltje komt heeft KIDS VS. ALIENS te weinig om het lijf om anderhalf uur te kunnen boeien. De kinderen werken na vijftien minuten meer op de zenuwen dan die in THE GOONIES, en daarvoor moet je van goede huize komen. Dit is een cast gevuld met Corey Feldmans: luid en zelfingenomen.

De slutshaming van het enige belangwekkende vrouwelijke personage wordt vergoelijkt met ‘boys will be boys’. Toch proberen de filmmakers een onverdiende emotionele kern toe te voegen aan het einde. Het enige personage dat echt origineel en interessant aanvoelt is de schurk, een onvervalste pestkop uit een eighties-tienerfilm die zo haatdragend en naar is, dat de overdrijving verfrissend voelt.

Eisener heeft uiteindelijk te weinig ideeën om het centrale concept van zijn segment uit V/H/S 2 uit te werken tot een beklijvende speelfilm. KIDS VS. ALIENS is een reeks gemiste kansen. Tandeloos kun je de film niet noemen ,maar het geweld tegen kinderen en het constante gevloek en getier voelen uiteindelijk meer als puberaal geschop dan echte vernieuwing. Was de film maar wat vreemder; waren de rafelrandjes maar wat meer ‘alien’ en wat minder kinderachtig.

© Theodoor Steen
23 oktober 2023
    Kids vs. Aliens