X(2022)

BIOSCOOP | ‘Sheriff, you oughta come take a look at this.’ Kenners van het slasher-genre weten meteen welk antwoord volgt in de eerste scène van X, Ti Wests nieuwste film. Een sheriff wandelt door een viezig huis, ziet iets en murmelt: ‘Oh my God.’ Dat belooft wat! Zeker als de onvolprezen Mia Goth een fikse lijn coke wegtoetert in de scène die gelijk daarop het ‘wat vooraf ging’-verhaal inleidt. 24 uur eerder.

Het jaar is 1979. Een gezelschap pornofilmmakers, acteurs incluis, vertrekt uit Houston, Texas in een busje met opschrift ‘Plowing Service’ op de tonen van Mungo Jerry’s gezellige zomerhit ‘In The Summertime’. De gruizige filmstijl en meerdere jaren 70-referenties geven al gauw het vermoeden dat regisseur Ti ‘THE HOUSE OF THE DEVIL’ West wederom het terrein van de klassieke horrorfilm gaat herverkennen, met name dat van Tobe Hoopers THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE en Wes Cravens THE HILLS HAVE EYES.

De horror ontvouwt zich rustig in X. Scènes van de te maken pornofilm worden onderbroken door Mia Goths ontdekkingstocht – met klassieke blauwe jaren 70-oogschaduw – door de omgeving, inclusief een moment waarin ze menstruerend in het lokale meer de aandacht van een alligator op zich vestigt. De scène brengt films als de originele I SPIT ON YOUR GRAVE in herinnering, maar er gaat toch zeker een uur voorbij voordat X een echte horrorfilm wordt. Ik stel voor dat de beste tijd voor een toiletpauze/bierhaalmoment de seconde is waarop iemand Fleetwood Macs ‘Landslide’ op de gitaar gaat spelen. Want daarna gaat het los.

Over het slice ‘n dice-gedeelte dat dan begint, tot en met de aftiteling, als Robert Palmers ‘Bad Case of Loving You’ losbarst, zeg ik helemaal niets. Behalve dan dat het allemaal behoorlijk origineel is, zelfs als je alle hiervoor genoemde films hebt gezien. Maar voor wie niets heeft met de schmutzige horrorexploitatie-cinema uit de jaren 70 en vroege jaren 80, ik noem ook nog even FRIDAY THE 13TH deel 2, is hier weinig lol te beleven. Liefhebbers echter, en fans van Ti Wests eerdere werk, gaan een grandioze tijd tegemoet en kunnen uitkijken naar de prequel PEARL, die inmiddels al geschoten is en wederom Mia Goth in de gelederen heeft.

Distributie: The Searchers (17 maart, ). Copyright Vincent Hoberg. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 21 maart 2022.

© Vincent Hoberg
21 maart 2022