The Texas Chain Saw Massacre(1974)

Met het verschijnen van de remake van THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE is het natuurlijk geen verrassing dat ook het origineel weer opduikt. Over de film kunnen we kort zijn: de eerste TCM is een must have. Maar dat vinden de meeste fans ook en die hebben ‘m dus al.

Zo’n vier jaar geleden bracht Dutch Film Works Tobe Hoopers meesterwerk uit op digitale schijf, met als belangrijkste extra een audiocommentaar van Hooper, cameraman Daniel Pearl en acteur Gunnar Hansen. Dat ontbreekt op deze nieuwe dubbelaar van HOM Vision, maar de uitstekende documentaire The Shocking Truth, die niet op de eerste uitgave stond, is op zichzelf al bijna de prijs van deze nieuwe dvd waard.

The Shocking Truth vertelt in 75 minuten de volledige geschiedenis van TCM, middels interviews met cast en crew. De titel van de documentaire is niet willekeurig: schokkend zijn vooral de verhalen over de befaamde diner scene, waarvan de aperte waanzin een direct gevolg lijkt van de omstandigheden op de set. De Texaanse zomerzon maakte van het huis, waar tegenwoordig een restaurant (!) in is gevestigd, een zweethut waarin de temperatuur opliep tot boven de vijftig graden. Art director Robert Burns, die trouwens zonder schroom de eer opstrijkt voor het suggestieve karakter van de film, had het onzalige idee gekregen om de set te versieren met een dooie hond, die ondanks een injectie met formaldehyde een uur in de wind stonk. Net als de dode kip waarvan een kunstwerk was vervaardigd, de hoofdkaas die op de eettafel lag te rotten, het skelet dat verschroeide doordat het te dicht op een gloeilamp stond en Gunnar Hansen, die een maand lang dezelfde kleding aanhad. De opnamen van de diner scene duurde 27 uur nonstop en niet alleen de camera draaide door.

Ook schokkend is het relaas over hoe de distributierechten werden verkwanseld aan de maffia. Bij gebrek aan interesse bij de grotere distributiemaatschappijen verkocht Hooper de rechten aan Bryanston Films, eigendom van Lou ‘Butchie’ Peraino, die in de jaren zeventig een fortuin verdiende met de productie en distributie van legendarische pornofilms als DEEP THROAT en THE DEVIL IN MISS JONES. De meeste cast-en crewleden van TCM hadden een aandeel in de film, stomweg omdat er te weinig geld was om iedereen naar behoren te betalen. Toen in vakbladen werd geschreven over de tientallen miljoenen die de kleine, onafhankelijk geproduceerde horrorfilm uit Texas aan de bioscoopkassa ophaalde, zagen de betrokkenen dollartekens. Maar de eerste royalty cheque die Gunnar Hansen ontving was voor 47 dollar en zeven cent. Na een rechtszaak kregen Hooper c.s. in 1977 de rechten van de film terug, plus een bedrag van 400.000 dollar, een fractie van wat de film had opgebracht.

The Shocking Truth is een fascinerende en hilarische documentaire, die echter over de schreef gaat wanneer de Britse censuurperikelen ter sprake komen. Beelden van boekverbrandende nazi’s moeten illustreren dat de makers de praktijken van de BBFC gelijkstellen met fascisme. Wanneer de naam van BBFC-voorman James Ferman valt, verschijnt Adolf Hitler in beeld. Afgezien van deze faux pas is The Shocking Truth een schoolvoorbeeld van een terugblikkende documentaire. Heel anders dan de door Prime Time Entertainment eveneens op dvd uitgebrachte The Texas Chain Saw Massacre: A Family Portrait, dat bestaat uit een uur aan interviews met ‘familieleden’ Hansen, Jim Siedow, Edwin Neal en John Dugan, die op 19-jarige leeftijd de rol van opa speelde. Deze goedkope home movie werd opgenomen in 1988, toen het blijkbaar nog een hele klus was om een videocamera scherp te stellen. A Family Portrait vestigt zijn aandacht op de ervaringen van de vier acteurs, wat een wel erg smal referentiekader is. Wel aardig zijn de anekdotes van Jim Siedow, die vorig jaar overleed. Verder komen John Dugan en overjarig ADHD-kind Edwin Neal in The Shocking Truth niet aan bod, wat A Family Portrait wellicht nog interessant maakt voor completisten.

Extra’s ****

Copyright Roel Haanen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #63, zomer 2004.

© Roel Haanen