The Texas Chain Saw Massacre(1974)

Deze slopende nachtmerrie is een mijlpaal in het horrorgenre en stond onlangs nog op nummer één in SN’s top-tien aller tijden, dus daar hoeven we geen woord meer aan vuil te maken.

Beeld en geluid
Eindelijk is het dan toch gelukt: de film die voor de Nederlandse thuisbioscoop twee keer in beroerde staat op video verscheen, is hier in optima forma te zien en te horen. De gebruikte master is dezelfde als die bij de Amerikaanse laserdisc en dvd uitgaven: widescreen en digitaal opgepoetst in beeld en geluid, waardoor de nachtscènes geen zoekplaatjes meer zijn en de kettingzaag drie blokken verder nog te horen is. Deze schijf is pal, en daardoor gedetailleerder dan beide Amerikaanse ntsc releases.

Extra’s
Alles op deze dvd is tweetalig beschikbaar en onderverdeeld in fraai geanimeerde menu’s. Het audiocommentaar is amusant, maar Leatherface Gunnar Hansen fungeert helaas als triviale stoorzender tussen Hooper en cameraman Daniel Pearl. Gesneuvelde scènes, bloopers, testopnamen en trailers (ook van de drie vervolgfilms) zijn er in overvloed, aangevuld met een nietszeggend biografietje van Hooper en talloze afbeeldingen van publiciteitsmateriaal. De op de Amerikaanse uitgaven opgenomen bonus A study in filming (Death of Kirk) ontbreekt, maar daar missen we niets aan.

SN-koopadvies
Draagt de Paus een gekke hoed? Poept een beer in het bos? Kopen deze prachtschijf, want een betere uitgave van dit tijdloze meesterwerk lijkt ondenkbaar. Dat uitgerekend Dutch Filmworks zo fraai uitpakt stemt hoopvol: na de fouten die men met EXISTENZ en NIGHT OF THE LIVING DEAD maakte, lijkt de distributeur een wijze les te hebben geleerd. Gelukkig maar, want men bezit de rechten op meerdere essentiële genretitels. Mister Horror Jan Doense is inmiddels als adviseur aangetrokken om de nieuwe standaard te handhaven, en gaat hopelijk ook iets aan de hoes- en biografieteksten doen, want die deugen niet en laten hier onvermeld dat het een widescreen uitgave betreft.

Copyright: Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #45, mei/juni 2000.

1 mei 2000
    The Texas Chain Saw Massacre