Een groepje studenten huurt een woonboot om de zomermaanden op Lake Sobac in Noordwest-Amerika door te brengen. Terwijl onze vakantiegangers drinken, feesten, stoned tot op het bot rondwankelen en ruziën over de vraag wie met wie naar bed mag, decimeert een reuzenkrokodil het gezelschap èn de woonboot tot een stapel losse onderdelen. The end.
Dat valt allemaal te genieten in CROCODILE, een film gespeend van iedere vorm van suspense. Hoe een reuzenkrok van de variëteit sachosaurus (sinds miljoenen jaren uitgestorven) in Lake Sobac kan belanden, vermeldt de historie niet, maar het dier komt de eer toe het enige min of meer interessante wezen in deze film te zijn. De menselijke cast zwetst intussen de toeschouwer murw en men is waarlijk opgelucht als de krok daar hapgraag een einde aan maakt; de muzak op de soundtrack neuzelt onverdroten voort en is met de kwalificatie ‘amorf’ ruim overgewaardeerd.
Een film die kans ziet ’s kijkers belangstelling in de eerste tien minuten te verspelen. Een volkomen vergeetwaardige bijdrage aan de huge-monster-on-the-rampage cyclus. Is de carrière van Tobe Hooper (maker van onder meer de seminale THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE, 1974) achter de horizon aan ’t verdwijnen?
Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #57, winter 2002/2003.