Mona Lisa and the Blood Moon(2021)

Het thema van het aankomende nummer van Schokkend Nieuws is DE GROTE BOZE STAD. Denk aan alle monsters en moordenaars die zich verschuilen in steden als New York of Amsterdam. Deze uitgave gaat perfect samen met de nieuwe film van Ana Lily Amirpour, die zich afspeelt in een Amerikaanse stad met een behoorlijke horrorreputatie: New Orleans.

MONA LISA AND THE BLOOD MOON zet de kijker meteen neer in een vertrouwde locatie van het Amerikaanse zuiden. Eerst zien we het moeras bij nacht, de bayou bekend van het southern gothic genre, en daarna knippen we naar een gewatteerde cel in een vies gekkenhuis. Onze hoofdpersoon, Mona “Lisa” Lee (Jeon Jong-seo), ligt kwijlend op de grond in een dwangbuis, terwijl een naargeestige verpleegster met grof geweld haar teennagels knipt. Nadat Mona Lisa weet te ontsnappen blijkt dat ze helemaal geen mentale stoornis heeft, ze zat in die hel opgesloten omdat ze beschikt over een bovennatuurlijk talent. Ze kan namelijk met haar gedachten de lichamen van anderen beheersen. Zo dwingt ze de politieagent die haar opjaagt (gespeeld door komiek Craig Robinson) om zichzelf in zijn eigen been te schieten.

Na de opening van haar film maakt Amirpour ons duidelijk dat dit geen klassieke horrorfilm wordt over een ontsnapte gek die door het moeras sluipt. Mona Lisa belandt juist in de binnenstad van New Orleans en loopt geamuseerd langs de neonlichten en stripclubs. Ze wordt onder de vleugels genomen van paaldanseres Bonnie, en wanneer die Mona’s talent ontdekt gebruikt ze dat meteen om haar schofterige klanten te dwingen hun portemonnees volledig te legen. Bonnie wordt gespeeld door Kate Hudson als een wereldwijze en grove tante, en hier is ze een stuk grappiger dan haar irritante personage in GLASS ONION (2022). Ed Skrein speelt een schriele drugsdealer die zich nogal huichelachtig gedraagt. De rol was oorspronkelijk bedoeld voor Zac Efron, en dat had ook prima gewerkt, hij speelde een soortgelijk personage in THE BEACH BUM (2019) van Harmony Korine. MONA LISA heeft veel weg van het werk van Korine, die ook een losse hand hanteert qua verhaal, en figuren die op de rand van de samenleving rondstruinen onder de loep legt.

Ana Lily Amirpour is vooral bekend van haar eerste film A GIRL WALKS HOME ALONE AT NIGHT (2014), een briljante Iraanse Western coming-of-age horror over een vampiermeisje. Geen van haar projecten sindsdien, waaronder THE BAD BATCH (2016) en een CABINET OF CURIOSITIES aflevering, waren zo succesvol als haar debuut, maar MONA LISA komt in de buurt. De film heeft nauwelijks een verhaal en is toch heel vermakelijk, voornamelijk omdat Amirpour en de acteurs er in slagen om de personages meer diepgang te geven dan je zou verwachten. Actrice Jun Jong-seo is vooral bekend van het fantastische Koreaanse thriller BURNING (2018) waar ze ook een enigmatische vrouw neerzet. Ook al zegt Mona Lisa nauwelijks iets tijdens de hele film, Jeons spel maakt haar eindeloos interessant en aandoenlijk. Mona is held noch schurk, ze zet haar krachten in om mensen te helpen maar ook om er zelf beter van te worden, en vaak puur om praktische redenen. Zo ontwijkt de film veel clichĂ©s, en voelt het nooit als een light variant van een X-MEN film, wat het makkelijk had kunnen worden. Amirpour vindt een zooitje junkies, strippers en dronken toeristen veel interessanter dan superhelden, en daar heeft ze ook helemaal gelijk in.

Distributie: The Searchers (Release 30 maart 2023). Copyright Jons Klaessens. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 29 maart 2023.

© Jons Klaessens
29 maart 2023