65(2023)

Worden filmscenario’s tegenwoordig daadwerkelijk door een A.I. geschreven? In 65 wordt de ultrakorte elevator pitch ‘Adam Driver versus dino’s’ zo middelmatig uitgewerkt dat je niet ontkomt aan die verdrietige gedachte.

Er is nog even hoop. Scenario en regie schijnen in handen te zijn geweest van het duo Scott Beck en Bryan Woods. Dat kunnen net zo goed de namen zijn van twee quarterbacks uit een willekeurig Amerikaans college footballteam, maar een snelle muisklik leert ons dat deze heren ook verantwoordelijk waren voor het scenario van de loeispannende verrassingshit A QUIET PLACE (John Krasinsky, 2018). De alleraardigste slasher HAUNT (2019) regisseerden ze ook en hoewel die film flink leentjebuur speelt bij Tobe Hoopers onderschatte THE FUNHOUSE (1981), was het meteen vrij duidelijk dat de mannen van horrortoeten en blazen weten.

En dan nu dus 65. Met Sam Raimi aan boord als producer wuif je de rode vlag van vijf uitgestelde releasedates in eerste instantie nog weg. Want Adam Driver heeft ook nog eens de hoofdrol en die doet als kakelverse A-list acteur niet zomaar aan een project mee. Het wringt echter al snel als een openingstekst ons vertelt dat er lang voor de mensheid bestond al buitenaardse beschavingen het heelal onderzochten. Vervolgens zien we het zeer Amerikaanse hoofd van Driver groot in beeld, een piloot van een buitenaards ras die ook nog eens is opgescheept met de achternaam Mills. Geen Ierse pub te zien op zijn planeet Somaris, wel een zeer aardse echtgenote en een doodziek dochtertje.

Blijkbaar is er geen ziektekostenverzekering op Somaris, dus Mills neemt een ‘missie’ van twee jaar aan voor genoeg geld om zijn dochter te kunnen genezen. Wat die missie is of hoe en waar en met wie wordt nooit duidelijk, want Beck en Woods gaan – zoals eerder vermoed- als volleerde quarterbacks met de bal aan de haal en sprinten naar het punt waar het ze om gaat. Mills komt in een meteorietenregen terecht en crasht op een planeet boordevol vijandige dino’s in alle soorten maten: onze eigen Aarde in het Krijt Tijdperk. De enige andere overlevende: een schattig meisje dat geen Engels spreekt, maar uiteraard lekker eigenwijs is. Dit onwaarschijnlijke duo moet vervolgens een weg door de dinozee zien te banen, op weg naar de enige intacte reddingsshuttle die op een berg is beland.

Een krankzinnige premisse die schreeuwt om een knotsgekke aanpak à la BIG TROUBLE IN LITTLE CHINA of eender welke sci-fi productie uit de school van Roger Corman. Maar nee, Beck en Woods pakken het bloedserieus aan en laten die arme Adam Driver met het lelijkste straalwapen uit de sci-fi geschiedenis tientallen dino’s uitroeien. Zo wordt 65 feitelijk een shootergame met Mills als bijbehorend tweedimensionaal personage. Vooruit, het gevecht met de eindbaas (de onvermijdelijke T-Rex) is nog wel spannend. Maar alleen een A.I. zou het lef hebben om in 2023 met zo’n middelmatig werkje aan te komen zetten dat mijlenver in de schaduw staat van elke dinofilm ooit gemaakt.

Distributie: Sony Pictures. Release: 10 maart 2023. Copyright: Vincent Hoberg. Overname uitsluitend na goedkeurig van rechthebbende. Online gepubliceerd op 29 maart 2023.

© Vincent Hoberg
29 maart 2023