Blind Willow, Sleeping Woman(2022)

Op het KABOOM Animation Festival draait nu een Franse film, gebaseerd op de verhalen van de Japanse schrijver Haruki Murakami. Eindeloos gemijmer en gedroom over het leven, leent zich dat voor interessante animatie?

De Japanse schrijver Haruki Murakami mag zich verheugen in een grote internationale groep van fans. De man wordt ieder jaar weer getipt voor de “Nobelprijs voor de Literatuur” en zijn werk wordt ook vaak verfilmd. Zelfs de korte verhalen zijn al goed voor lange films, kijk maar naar bekroonde titels als BURNING (Lee Chang-dong, 2018) en DRIVE MY CAR (Ryusuke Hamaguchi, 2021).

Voor zijn animatiefilm BLIND WILLOW, SLEEPING WOMAN pakte regisseur Pierre Földes het anders aan en greep maar liefst zes verhalen tegelijk. Dat werkt wonderwel, want Murakami laat in zijn verhalen graag wat mysteries open, en je kan het gat in één verhaal dus mooi opvullen met een totaal ander verhaal waar ook nog steeds een gat in zit. Je krijgt meer verhaal en afwisseling, zonder dat je je hoeveelheid mysterie aantast!

En zo volgen we de avonturen, of eigenlijk niet-avonturen, van bankmedewerker Komura, zijn vrouw Kyoko en zijn collega Katagiri. Op een dag gaat Kyoko weg bij Komura en laat slechts een afscheidsbrief achter waarin staat “je bent aardig en geen slecht mens, maar leven met jouw is als leven met een zak lucht”. Komura neemt daarop een weekje vrij om eens goed over zijn leven na te denken, en dumpt zijn werk op de al zwaar overwerkte kantoortrol Katagiri. Hierna volgt de film de gedachten van deze drie personen, en… dat is eigenlijk heel plezierig om naar te kijken. Kyoko denkt na over een rare gebeurtenis uit haar verleden. Komura vraagt zich af of hij überhaupt wel een binnenkant heeft. En Katagiri moet samen met een reuzenkikker Tokyo behoeden voor een aardbeving. Alledaagse dingen dus.

Deze drie komen in aanraking met de ironie van het lot en moeten in het reine komen, zowel met waar het leven hen gebracht heeft, als met wat het leven hen nu nog kan bieden. Ook dromen ze er flink op los, en in deze fantasieën kan regisseur Földes zijn creatieve ei kwijt. Verschillende tekenstijlen en een unieke mengeling van 2D en 3D animatie maken dat BLIND WILLOW, SLEEPING WOMAN interessant blijft om naar te kijken, zelfs wanneer er niets gebeurt (en dat is vaak).

Murakami zelf houdt zich op de vlakte over BLIND WILLOW, SLEEPING WOMAN, maar staat wel toe dat zijn naam in de marketing gebruikt mag worden, waarschijnlijk het grootste compliment dat Pierre Földes kan krijgen. De film zet dan ook Murakami’s thema’s vol in het licht: het leven is melancholisch en vaak zijn we niet in staat om te zien wat onze rol er in is. Maar er valt plezier te halen uit nadenken, schrijven, en natuurlijk… katten.

Distributie: Bantam Films. Release: 24 maart 2023. Copyright: Ard Vijn. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op: 28 maart 2023

© Ard Vijn
28 maart 2023