• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Animatie

Van Disney tot Takahata.

Kaboom Animation Festival 2025

Belladonna of Sadness (1973)

In het bijna in vergetelheid geraakte BELLADONNA OF SADNESS / KANASHIMI NO BERADONNA (1973) moet een tot wanhoop gedreven vrouw kiezen tussen rancune en genade. Haar waanzin wordt verbeeld door psychedelische en erotische taferelen in deze animeklassieker, te zien op Kaboom Animation Festival. In een middeleeuws dorpje trouwen de zachtaardige boer Jean en de kuise […]
Kaboom Animation Festival 2025

Ghost Cat Anzu (2024)

Regisseurs Yôko Kuno en Nobuhiro Yamashita hebben acht jaar samengewerkt aan een verfilming van de populaire manga Ghost Cat Anzu, en eindelijk zit hun werk erop. De animatiefilm over een kat die zich heel menselijk gedraagt is deze zondag te zien op het Kaboom Animation Festival. De elfjarige Karin (Noa Gotō) heeft te veel verantwoordelijkheid […]
Bioscoop

Memoir of a Snail (2025)

Adam Elliot houdt van mensen. Dat klinkt misschien tegenstrijdig voor iedereen die een beetje bekend is met het werk van de Australische stop-motionregisseur. Zij zullen hem eerder associëren met ongelooflijk treurige verhalen in sepiakleuren over hoe wreed de wereld kan zijn.  Die indruk wordt ook niet ontkracht tijdens de openingsmonoloog van MEMOIR OF A SNAIL, […]
Camera Japan 2024

Ghost Cat Anzu (2024)

Regisseurs Yôko Kuno en Nobuhiro Yamashita hebben al acht jaar samengewerkt aan een verfilming van de populaire manga Ghost Cat Anzu, en eindelijk zit hun werk erop. De animatiefilm over een kat die zich heel menselijk gedraagt ging tijdens het Cannes Film Festival in première en is deze zondag te zien tijdens Camera Japan. De […]
Kaboom 2024

The Wolf House (2018)

Zonder twijfel de duisterste film van het Kaboom Animation Festival dit jaar, THE WOLF HOUSE, vertelt een gruwelijk verhaal over een van de zwartste bladzijden in de Chileense geschiedenis in een unieke stop-motionstijl. THE WOLF HOUSE begint met een oud documentairefragment over een Duitse enclave in het zuiden van Chili. We zien beelden van ontzagwekkende […]
Kaboom 2024

Sirocco and the Kingdom of the Winds (2023)

Het Kaboom Animation Festival is dit jaar te volgen in Utrecht, Amsterdam én online, en zoals altijd zijn er pareltjes van internationale animatie te zien. Laat vooral SIROCCO AND THE KINGDOM OF THE WINDS / SIROCCO ET LE ROYAUME DES COURANTS D’AIR niet aan je voorbij vliegen, een Frans/Belgische animatiefilm over twee jonge zusjes die […]
IFFR 2024

Blue Giant (2023)

Jazz heeft onder velen het imago van oubollige muziek voor oude(re) mensen, maar de animefilm BLUE GIANT laat zien hoe intens en aangrijpend deze muziekvorm kan zijn in de handen van een stel tieners. BLUE GIANT is een bewerking van de gelijknamige manga, maar film is een vanzelfsprekender medium om de passie voor jazz over […]
Imagine 2023

The Boy and the Heron (2023)

In 2013 kondigde legendarische animator Hayao Miyazaki aan dat zijn nieuwste film THE WIND RISES ook meteen zijn laatste zou worden. ‘Als ik nu ga zeggen dat ik nog een film wil maken, dan klink ik als een domme oude man,’ zei hij destijds. Inmiddels zijn we tien jaar verder, en heeft die domme oude […]
Imagine 2023

Robot Dreams (2023)

ROBOT DREAMS kan, met zijn bonte dierencast (met een handvol robots voor de afwisseling), ogenschijnlijk simpele verhaallijn en de afwezigheid van gesproken dialoog een film voor de jongste kijkertjes lijken. En hoewel de film inderdaad wat mild zal zijn voor de gemiddelde Schokkend Nieuws-lezer zou het zonde zijn hem aan je voorbij te laten gaan. […]
RECENSIE

Blind Willow, Sleeping Woman (2022)

Op het KABOOM Animation Festival draait nu een Franse film, gebaseerd op de verhalen van de Japanse schrijver Haruki Murakami. Eindeloos gemijmer en gedroom over het leven, leent zich dat voor interessante animatie? De Japanse schrijver Haruki Murakami mag zich verheugen in een grote internationale groep van fans. De man wordt ieder jaar weer getipt […]
RECENSIE

Belle (2021)

Een verlegen schoolmeisje wordt plotsklaps een internetsensatie wanneer ze op een TikTok-achtig platform ontdekt wordt als zangeres. Dat uitgangspunt vormt de basis voor Mamoru Hosoda’s nieuwste animatiefilm BELLE, die bij de première in Cannes een staande ovatie van veertien minuten kreeg. Hosoda maakte in 2009 een verpletterende indruk met zijn animatiefilm SUMMER WARS, waarin hij […]
RECENSIE

The Timekeepers of Eternity (2021)

Bij Schokkend Nieuws geloven we heilig in het idee dat er voor elke film wel een publiek te vinden is. Dat credo trilt voor het eerst op zijn grondvesten met THE TIMEKEEPERS OF ETERNITY, de raarste film die te zien is op het Kaboom animatiefestival. Het is een ultieme Schokkend Nieuws-film. Maar niet voor iedereen. […]
RECENSIE

Poupelle of Chimney Town (2020)

Een van de meest tragische dingen die je kan tegenkomen als filmliefhebber is een film met een fascinerende introductie en geweldige ideeën, die deze nooit weet waar te maken. Dat is precies het probleem met POUPELLE OF CHIMNEY TOWN. POUPELLE OF CHIMNEY TOWN / EIGA ENTOTSUMACHI NO PUPERU, te zien op het Kaboom Animatie Festival, […]
RECENSIE

Bob Spit: We Do Not Like People (2021)

Waar gaan stripfiguren heen als hun maker ze niet meer wil tekenen? Bob Spit, de immer boze, groene punker die in de jaren tachtig werd verzonnen door de Braziliaanse cartoonist Angeli, zit in elk geval opgesloten in een postapocalyptisch landschap waar hij de scherpe tandjes van piepkleine mutanten die sprekend lijken op Elton John uit […]
RECENSIE

Cryptozoo (2021)

Bijzondere wezens, gehuisvest achter gigantische hekken in een speciale dierentuin in aanbouw waar onvermijdelijk iets op het punt staat fout te gaan. Is dit soms een film uit de JURASSIC PARK-reeks? Nee, het is CRYPTOZOO, regisseur Dash Shaws alternatieve animatiefilm. In de film blijkt dat vrijwel alle mythologische wezens echt bestaan, van het kleinste dwaallichtje […]
RECENSIE

Yasuke (2021–)

In de zestiende eeuw leerde een samoerai-generaal de zwarte dienaar Yasuke vechten, en werd hij de eerste zwarte samoerai in Japan. Het staat vast dat deze persoon heeft bestaan, maar historici weten weinig over hem. Dit gaf regisseur LeSean Thomas voldoende ruimte voor zijn eigen fantasie in de Netflixserie YASUKE. Deze kans heeft hij volledig […]
RECENSIE

Invincible (2021–)

Voordat auteur Robert Kirkman met zombies aan de wandel ging voor zijn strip The Walking Dead, creëerde hij samen met tekenaar Corey Walker begin deze eeuw Invincible, een verhaal over een tiener met ontluikende superkrachten in een wereld waar superhelden heel normaal zijn. Met de streaming wars nog in volle gang vallen de streamingdiensten over […]
RECENSIE

Superman: Man Of Tomorrow (2020)

Terwijl DC’s live-action producties steevast geplaagd lijken te worden door allerhande tegenslagen en vertragingen, pompt de studio er gestaag de een na de andere animatiefilm uit. MAN OF TOMORROW is alweer nummer negenendertig in het DC Universe Animated Original Movies-universum, en is losjes gebaseerd op de stripserie Superman: American Alien van scenarist Max Landis. “When […]
RECENSIE

Promare (2019)

Regisseur Hiroyuki Imaishi deinst er niet voor terug om over de top te gaan. De wereld van zijn nieuwe film PROMARE staat in vuur en vlam, en extatische personages gewapend met mecha en superkrachten razen er in rap tempo doorheen. Een belangrijk thema in PROMARE is de angst voor het onbekende, maar van zulke angsten […]
RECENSIE

Superman: Red Son (2020)

Elseworlds is het zijspoortje van DC Comics waarop de stripuitgever non-canon ‘wat als?’-verhalen publiceert. Red Son van Mark Millar is het alternatieve oorsprongsverhaal van Superman, waarin de kleine Kal-El eind jaren dertig niet in de VS neerstort, maar in de Sovjet Unie. Een fascinerend uitgangspunt, dat door Millar uitgewerkt werd tot een prijzenwinnend epiek. De […]
RECENSIE

Thee Wreckers Tetralogy (2020)

Vorig jaar maart overleed de Nederlandse multimediakunstenaar Rosto A.D. op vijftigjarige leeftijd. Vlak daarvoor vervolmaakte hij zijn THEE WRECKERS TETRALOGY: een onstuimig animatievierluik dat in combinatie met een korte documentaire in de Nederlandse bioscopen te zien is. Of althans, animatie… Dat is niet helemaal het goede woord. Wie het werk van Rosto A.D. kent, weet […]
RECENSIE

Weathering with You (2019)

Regen is bij uitstek symbolisch. WEATHERING WITH YOU is wat dat betreft zonneklaar: regisseur Makoto Shinkai laat de regen zijn verhaal vertellen en weet zelfs de klimaatcrisis een romantische inslag te geven. Shinkai portretteert in zijn films het weer doorgaans als een mooi, onschuldig fenomeen, maar ook hij kon niet langer om de actualiteit heen, […]
RECENSIE

The Addams Family (2019)

Heb ik na het zien van ADDAMS FAMILY VALUES (Barry Sonnenfeld, 1993) jarenlang met twee vlechten en een flesje (nep)cyanide rondgelopen? Misschien. Heb ik de Schokkend Nieuws-redactie gechanteerd om deze nieuwe Addams-incarnatie te mogen recenseren? Wellicht. Was dat het waard? Ehmmm… De Addams Family debuteerde in 1938, in de cartoons die Charles Addams voor The […]
RECENSIE

Ruben Brandt, Collector (2018)

Je hebt animatie, en je hebt RUBEN BRANDT, COLLECTOR: een visueel rijke animatiefilm waarin glorieus spektakel is gekoppeld aan een bijzondere arthouse-vormgeving vol verwijzingen – en die tegelijkertijd het Disney-imperium een stevig lesje leert over de kracht en vreugde van animatie. Mimi is een meesterdief met één grote zwakte: kleptomanie. Wanneer ze door een mafiabaas […]
RECENSIE

Dragon Ball Super: Broly (2018)

DRAGON BALL SUPER: BROLY begint in een tijd waarin de Super Saiyan slechts een sprookjesverhaal voor kinderen lijkt, totdat er een legende wordt geboren. In een ode aan zijn fans brengt Akira Toriyama deze legende opnieuw tot leven. Menig DRAGON BALL Z-kijker zal zich hem nog herinneren: Broly, de legendarische Super Saiyan. Onverwoestbaar, en een […]
RECENSIE

Mirai (2018)

Opnieuw heeft regisseur Mamoru Hosoda de animewereld voorzichtig wakker geschud. Een vierjarige met een kleutercrisis als hoofdpersoon zal niet iedereen aanspreken, maar Hosoda’s nieuwe film MIRAI (NO MIRAI) zorgt wederom voor een samenspel van herkenning en magie. De vierjarige kleuter Kun vindt wankelend maar gemakkelijk zijn weg in zijn ogenschijnlijk ingewikkelde huis, ontworpen door de […]
RECENSIE

The Lego Movie 2: The Second Part (2019)

Ook het vervolg op THE LEGO MOVIE barst  van de referenties aan pop culture, obscure Lego-thema’s (kennen we Fabuland nog?) en een hoge grapdichtheid. En waarom ook niet? Er zijn inmiddels zoveel films, historische figuren en tekenfilmpersonages in Lego-vorm uitgebracht dat het zonde zou zijn die niet te gebruiken. THE LEGO MOVIE 2 opent waar […]
RECENSIE

Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018)

Vorige maand overleed Stan Lee, de architect van het Marvel-universum. Zijn beroemdste creatie is Spider-Man. De nagenoeg perfecte animatiefilm SPIDER-MAN: INTO THE SPIDER-VERSE herinnert ons eraan wat deze superheld (en zijn schepper) zo bijzonder maakt. Anno 2018 valt het niet mee om nog in vervoering te raken wanneer de zoveelste blockbuster rondom Spider-Man wordt aangekondigd. […]
RECENSIE

Incredibles 2 (2018)

Toen Pixars THE INCREDIBLES uitkwam in 2004 lag het hele concept van Marvels cinematische universum nog op de tekentafel. Het zou vier jaar duren voordat IRON MAN de aftrap nam voor de vloedgolf aan superheldenfilms die sinds die dag over ons heen is gespoeld. Brad Birds getekende epos over een superheldenfamilie was in feite de […]
RECENSIE

Isle of Dogs (2018)

Wes Andersons ISLE OF DOGS ging er op het Imagine Film Festival vandoor met de publieksprijs, de Silver Scream Award. Het is moeilijk niet gecharmeerd te raken door de film, maar zit er wel voldoende inhoud onder het zorgvuldig gemanicuurde oppervlak? Anderson maakte al eens eerder een stop-motion animatiefilm: het heerlijke FANTASTIC MR. FOX uit […]
RECENSIE

Have a Nice Day (2017)

HAVE A NICE DAY is het passieproject van Chinese animator Liu Jian, waar hij vijf jaar lang aan werkte. Naast de regie is ook de animatie, het script en zelfs wat van de muziek van zijn hand. Net als met zijn eerste film PIERCING I zoomt hij met zijn nieuwste in op de onderkant van […]
RECENSIE

Kuso (2017)

IMAGINE | KUSO werd door een criticus van The Verge de hemel in ‘geprezen’ als “de goorste film aller tijden”. Weet regisseur Flying Lotus de verwachtingen waar te maken? Flying Lotus is onder een publiek van hipsters en muziekconnaisseurs bekend als maker van unieke, instrumentale hiphop. Veel muziek schreef hij voor de Amerikaanse kabelzender Adult […]
RECENSIE

The Lego Batman Movie (2017)

THE LEGO BATMAN MOVIE begint met Batman die zijn eigen film becommentarieert: ‘A black screen. All important movies start with a black screen!’ De toon voor de rest van de film is gezet: vol zelfbewustzijn, zelfingenomenheid en een gezonde dosis zelfspot. We hebben deze eigenzinnige Batman-film natuurlijk te danken aan THE LEGO MOVIE, in 2014 […]
RECENSIE

Alipato: The Very Brief Life of An Ember (2016)

IFFR | Notoire veelfilmer KHAVN geldt als een favoriet van het festival, maar zijn films kunnen niet iedereen bekoren. ALIPATO: THE VERY BRIEF LIFE OF AN EMBER is een stap in de goede richting. Khavn De La Cruz, KHAVN (all-caps) voor intimi, is een graag geziene gast op het festival. Dat is in de eerste […]
RECENSIE

Kubo and the Two Strings (2016)

Laika komt met een nieuw sprookje, gebaseerd op Japanse kunstvormen. In tegenstelling tot andere sprookjes is hier het einde meer dan een simpel “en zij leefden nog lang en gelukkig…” KUBO AND THE TWO STRINGS is pas de vierde film van Laika. Hun vorige drie films, CORALINE, PARANORMAN en THE BOXTROLLS, hielden een grote belofte […]
RECENSIE

The Red Turtle (2016)

Geboorte, leven, dood en mens versus natuur – voor minder doet Michael Dudok de Wit het niet in THE RED TURTLE, zijn eerste lange animatiefilm. De befaamde Japanse animatiestudio Ghibli trad op als producent. Ook dat belooft wat. Met zijn korte films trok de Nederlandse (maar sinds zijn twintigste in Londen residerende) animator Michael Dudok […]
RECENSIE

Anomalisa (2015)

Charlie Kaufman geldt als een van de meest originele en ambitieuze scriptschrijvers in Hollywood. Hij keert terug met ANOMALISA, de tweede film die hij ook zelf regisseerde, waarin hij alle bekende thema’s uit zijn oeuvre nieuw leven inblaast. Het is toepasselijk dat de release van ANOMALISA samenvalt met de meest kleurloze tijd van het jaar. […]
RECENSIE

Phantom Boy (2015)

“Van nu af is New York van mij!” Veel interessanter dan de zoveelste megalomane superschurk zijn z’n kleine, zieke tegenstander en de tekenstijl van  de Frans-Belgische animatiefilm PHANTOM BOY. Leo is elf en lijdt aan een afschuwelijke ziekte. Net zoals in het avonturenboek waaruit hij zijn zusje voorleest, vlak voordat hij het ziekenhuis in moet […]
RECENSIE

O Apóstolo (2012)

Op weg naar Santiago de Compostela stuit een misdadige pelgrim op een eeuwenoude Spaanse griezellegende. Sfeervolle stop-motion animatie met de reeds in 2009 voorgoed gestorven stem van Paul Naschy: kan het nóg mooier en spookachtiger? O APÓSTOLO is het verhaal van de dief Ramon die uit de gevangenis ontsnapt en op zoek gaat naar een […]
RECENSIE

When Marnie Was There (2014)

’s Werelds beste animatiestudio heeft pauze. Studio Ghibli was de afgelopen dertig jaar verantwoordelijk voor een groot aantal animatiemeesterwerken. WHEN MARNIE WAS THERE markeert het einde van een tijdperk, en hopelijk ook een nieuw begin. Ghibli werd in 1985 opgericht door Hayao Miyazaki, Isao Takahata en Toshio Suzuki. Met klassiekers als MY NEIGHBOR TOTORO, PRINCESS […]
RECENSIE

Big Hero 6 (2014)

Nadat Disney de Marvel Studios had opgekocht, kon de eerste geanimeerde Marvel-film natuurlijk niet uitblijven. Het zijn echter niet Iron Man of de Hulk die getekend op het witte doek verschijnen, maar de hoofdrolspelers van de obscure strip Big Hero 6. Hiro is een whizzkid die zijn talenten vooral benut voor robotgevechten. Dit tot teleurstelling […]
RECENSIE

The Boxtrolls (2014)

Dat je het boek niet kent – Here be Monsters van Alan Snow –, niet van kaas houdt of geen kind meer bent: allemaal geen bezwaar. THE BOXTROLLS van Studio Laika is, in beide betekenissen van het woord, fantastische stop-motion animatie. Laike claimt met overtuigingskracht de erfenis van Willis H. O’Brien, Ray Harryhausen en George […]
RECENSIE

The Tale of the Princess Kaguya (2013)

Er zijn grote veranderingen op komst bij Ghibli, maar deze week mogen we nog genieten van een ouderwets poëtisch meesterwerkje van de Japanse animatiestudio. Hayao Miyakazi nam vorig jaar afscheid met THE WIND RISES. Zijn 78-jarige collega Isao Takahata lijkt met THE TALE OF THE PRINCESS KAGUYA hetzelfde te doen. De derde grote naam bij […]
RECENSIE

Son of Batman / Assault on Arkham (2014)

Batman leidt, behalve in de comics, de jaren zestig televisieserie, de games en de films van Tim Burton, Joel Schumacher en Christopher Nolan nóg een geheim leven. Als animatieheld: SON OF BATMAN en ASSAULT ON ARKHAM zijn onderdeel van de DC Universe Animated Original Movies die Warner Bros al sinds 2007 uitbrengt. SON OF BATMAN […]
RECENSIE

The Wind Rises (2013)

Wanneer de grote Hayao Miyazaki zijn afscheidsfilm aankondigt, zijn de verwachtingen natuurlijk hooggespannen. Met animes als PRINCESS MONONOKE, SPIRITED AWAY, MY NEIGHBOR TOTORO en HOWL’S MOVING CASTLE leverde Miyazaki moderne klassiekers die niet meer weg te denken zijn uit de animatiecanon en die een publiek bereikten dat vele malen groter is dan de kring van […]
RECENSIE

The Congress (2013)

Half live-action, half animatie, THE CONGRESS wil heel veel zijn: een verhaal over oudere actrices en moederliefde, een filosofisch traktaat over de vrije wil, een pleidooi tegen escapisme… Dat laatste is een paradox, want THE CONGRESS is ook een onwaarschijnlijk fantasierijke en gedurfde vlucht uit de realiteit. ‘Met Ellen Page en Willem Dafoe!’ Normaal gesproken […]
RECENSIE

Wolf Children (2012)

Regisseur Mamoru Hosoda is door Variety al de nieuwe Miyazaki genoemd, en dat is geen verrassing: zijn WOLF CHILDREN behaalde op het jongste Imagine de derde plaats in de Silver Scream Award-verkiezing. Met deze animatiefilm over twee jonge wolfmensjes laat hij wat betreft emotionele impact zijn vorige films THE GIRL WHO LEAPT THROUGH TIME en […]
RECENSIE

Mass Effect: Paragon Lost (2012)

Gameverfilmingen, het blijven zorgenkindjes. MASS EFFECT: PARAGON LOST is weliswaar een prequel op het spel Mass Effect 3 en dus geen regelrechte gameverfilming, maar zorgelijk blijft het. Het jaar is 2183. We volgen luitenant James Vega (met de stem van Freddie Prinze jr.) en zijn team in hun strijd tegen The Collectors op Fehl Prime. […]
RECENSIE

Wreck-it Ralph (2012)

Koud en hypergestileerd; zo zagen de makers van TRON en TRON: LEGACY de wereld die verscholen gaat achter het scherm van een computergame. In WRECK-IT RALPH keren we terug naar de arcade en die ziet er ditmaal een stuk diverser, kleuriger en grappiger uit. WRECK-IT RALPH is een 3D animatiefilm voor kinderen, gamers en iedereen die vroeger […]
RECENSIE

Starship Troopers: Invasion (2012)

Paul Verhoevens STARSHIP TROOPERS (1997) is een van de meest interessante actiefilms van de jaren negentig. De film is aan de oppervlakte spectaculaire popcornsci-fi; daaronder schuilt een vlijmscherpe parodie op de Amerikaanse oorlogspropaganda en populaire cultuur. Over de drie direct-naar-dvd-vervolgen die er gemaakt zijn, kan dat niet gezegd worden: die bieden spektakel noch satire. STARSHIP TROOPERS: […]
RECENSIE

Frankenweenie (2012)

Tim Burton is terug. Na een paar wat minder inspirerende projecten verschijnt deze week dan eindelijk FRANKENWEENIE. Burton keert terug naar zijn gothic roots in een verhaal vol verbeeldingskracht, humor, quirky personages en – bovenal – barstensvol liefde voor de klassieke monsterfilm. En dat allemaal verpakt in adembenemende zwart/wit stop-motion. Dat zwart/wit is een dappere […]
RECENSIE

Resident Evil: Damnation (2012)

Niet te verwarren met RESIDENT EVIL: RETRIBUTION. De nieuwe film met Milla Jovovich gaat 4 oktober uit. RESIDENT EVIL: DAMNATION verschijnt twee dagen eerder op dvd en is de computergeanimeerde Original CG Motion Picture. Maar dat mag de pret niet drukken. 2 oktober is trouwens ook de releasedatum van Resident Evil 6 op Playstation 3 […]
RECENSIE

Garden of Sinners (2007)

KARA NO KYŌKAI is hier beter bekend onder de subtitel GARDEN OF SINNERS. Nou, zondaars zat in deze anime-filmserie: moord en doodslag, afgehakte ledematen, verkrachting en kannibalisme. Volop narigheid in de donkere steegjes van Japan. GARDEN OF SINNERS is een zevendelige anime-filmserie, die in België en Nederland worden uitgebracht door Kaze en De Filmfreak. In […]
RECENSIE

Fate/Stay Night: Unlimited Blade Works (2014–2015)

Het enige wat FATE/STAY NIGHT: UNLIMITED BLADE WORKS bij elkaar houdt is het feit dat alle personages en de basis van het verhaal bekend zijn. Deze anime is immers een aangepaste vertelling van de gelijknamige tv-serie en computergame Fate/Stay Night van studio Type-Moon. Zonder die voorkennis weet de kijker vanaf het begin niet waarover het […]
RECENSIE

Tekken: Blood Vengeance (2011)

Een man met glow in the dark-tatoeages , een robotmeisje dat spreekt zonder haar lippen te bewegen en een turbopanda. Realistisch is het allemaal niet, maar in TEKKEN: BLOOD VENGEANCE wordt het wel als zodanig gepresenteerd. En dan het liefst naakt. TEKKEN: BLOOD VENGEANCE is een CGI-verfilming van de gelijknamige game-franchise. Net als in de […]
RECENSIE

Redline (2009)

REDLINE kijkt weg als een explosieve racegame, en betreedt daarmee een zeldzaam genre in de wereld van de anime. Studio Madhouse zet een nieuwe standaard. Redline is een race-evenement dat eens in de vijf jaar gehouden wordt. Er is maar één regel: je moet naar de finish met een voertuig dat niet kan vliegen. De […]
RECENSIE

The Monster of Nix (2011)

Er is deze week, naast de Kuifje-film, nog meer digitaal animatiesnoepgoed. Uit eigen land nog wel: filmmaker en kunstenaar Rosto is na zes jaar werken klaar met zijn griezelsprookje THE MONSTER OF NIX. Verder gaat de vergelijking overigens niet. THE ADVENTURES OF TINTIN gaat deze week uit met een verbluffend aantal van 253 kopieën. THE […]
RECENSIE

The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn (2011)

In Schokkend Nieuws #92 lees je alles over eerdere pogingen Kuifje alias Tintin op het witte doek en tv-scherm tot leven te brengen. Leuk jeugdsentiment, maar tegen de almachtige Steven Spielberg valt natuurlijk niet op te boksen. Toen eenmaal duidelijk werd hoe Spielberg de verfilming van hun jeugdheld wilde aanpakken – performance capture, 3D – […]
RECENSIE

Arrietty (2010)

Een nieuwe van de vooraanstaande Japanse animatiestudio Ghibli. De oude Miyazaki-san bleef wat op de achtergrond (productie en scenario)  en gunde zijn protegé Hiromasa Yonebayashi een fraai regiedebuut met ARRIETTY. Yonebayashi werkt al sinds 1996 voor de studio van Hayao Miyazaki. Hij diende als animator bij PRINCESS MONONOKE (1997) en was key-animator bij SPIRITED AWAY (2001), HOWL’S […]
RECENSIE

My Beautiful Girl, Mari (2002)

Dankzij video heeft de Japanse anime gedurende de jaren negentig ook in het Westen een vrij consistente populariteit verworven. Naast de gebruikelijke, vaak in een commerciële combi voorhanden voordeelverpakkingen seks en geweld (veel verdachte anorexia-tienerfiguurtjes in diverse fasen van ontkleding, happy-wezen en fysieke degradatie) is er ook hoogstaander werk, zoals het op de Berlinale 2002 […]
RECENSIE

Kaena: La Prophétie (2003)

Met KAENA levert de Franse computeranimatiestudio Xilam zijn eerste lange speelfilm af. Zeven jaar in de maak, aldus de op de dvd bijgeleverde making of. Een hele prestatie, met een handvol animators de strijd aanbinden tegen de overmacht van Pixar en DreamWorks. Dat dit best kan, werd bewezen door de Walen van LES TRIPLETTES DE […]
RECENSIE

Spirited Away / Sen to Chihiro no kamikakushi (2001)

‘Wat ooit is gebeurd, raakt nooit vergeten. Ook niet wanneer je je niets herinnert,’ luidt de sleutelzin uit SEN TO CHIHIRO NO KAMIKAKUSHI van de Japanse animator Hayao Miyazaki. De anime waaraan Miyazaki’s Studio Ghibli (MONONOKE-HIME/PRINCESS MONONOKE) vier jaar werkte, transporteert de toeschouwer twee uur lang terug naar het verbeeldingsland van de kinderjaren. Daarvan herinneren […]
RECENSIE

Memories (1995)

Fans van anime hebben een dure hobby. Vrijwel alles wat echt interessant is, moet geïmporteerd worden, en dat kost veel geld. Jarenlang was het Manga Video label de belangrijkste leverancier van Nederlandse versies, maar daar zit al enige tijd de klad in. Zelfs toptitels als PERFECT BLUE en WICKED CITY die het Engelse Manga Video […]
RECENSIE

The Animatrix (2003)

Na het succes van THE MATRIX leek het in Polen opgenomen en thematisch verwante AVALON een trendvolgend derivaat van de Amerikaanse kaskraker. Regisseur Mamoru Oshii was echter geen navolger van Andy en Larry Wachowski; de broertjes lieten zich juist inspireren door diens anime GHOST IN THE SHELL en de Japanner ging met AVALON gewoon op de […]
RECENSIE

Tokyo Godfathers (2003)

In een genre vergeven van robots en vreemde werelden, zijn de films van Satoshi Kon (1963) opmerkelijk alledaags. Daklozen in Tokio, de popsterrencultuur en een vergeten actrice: Kon blijft in zijn keuze van onderwerpen verrassend dicht bij huis. En dat is precies de reden waarom zijn films zo opvallen. Hij vertelt verhalen die je met […]
RECENSIE

Haunted Castle (2001)

Doorgaans vertonen IMAX-theaters documentaires over natuur en ruimtevaart, al dan niet gefilmd in 3-D. Regisseur Ben Stassen wilde iets anders en gebruikte de IMAX-technologie om een horrorfilm te maken over een spookkasteel. HAUNTED CASTLE bestaat volledig uit computeranimaties en is bijna geheel gefilmd vanuit het oogpunt van de hoofdpersoon. Het bekende roodgroene brilletje zorgde ervoor […]
RECENSIE

The Chronicles of Riddick: Dark Fury (2004)

Het lijkt een nieuwe trend: een korte animatiefilm om het verhaal van een lange speelfilm te verduidelijken. Flight of the Osiris sloeg een brug TUSSEN THE MATRIX en THE MATRIX RELOADED (al kwamen daar later nog eens zes delen Animatrix bij), en VAN HELSING kreeg een getekende prequel met Van Helsing: Assigment London. Chronicles of Riddick: Dark Fury overbrugt de kloof […]
RECENSIE

Appleseed (2004)

APPLESEED (APPURUSHÎDO) is een film met een zekere reputatie. Hij stamt nog uit de tijd dat er weinig anime’s van speelfilmlengte werden geproduceerd en is gebaseerd op een manga van Masamune Shirow, de tekenaar van GHOST IN THE SHELL. Inhoudelijk zijn er ook zekere raakvlakken aan te wijzen met de strip waarop Mamoru Oshii zijn […]
RECENSIE

PINOCCHIO (1940)

Een bloeddorstige seriemoordenaar annex houtsnijwerker belandt op de elektrische stoel, waarna er van hem niets anders rest dan een houten Pinocchio-pop. De pop komt in handen van een klein meisje dat worstelt met de scheiding van haar ouders en gepest wordt op school. En voor u ‘CHILD’S PLAY 1 tot en met 3’ kunt zeggen, […]
RECENSIE

Vampire Hunter D: Bloodlust (2000)

Sergio Leone die met Clint Eastwood een vampierfilm maakt in zijn geliefde Almeria? Voor wie bij die gedachte het water in de mond loopt heb ik goed nieuws: VAMPIRE HUNTER D: BLOODLUST is die film. Stijlvol, spannend en zeer origineel is deze meest recente lange anime van Yoshiaki Kawajiri (WICKED CITY, ANIMATRIX) een absolute must. […]
RECENSIE

PRINCESS MONONOKE (1997)

Bij het schrijven van deze recensie was niet bekend wat de plannen van distributeur Buena Vista zijn met PRINCESS MONONOKE. Bij de verhuurtak van het Disney concern zijn ze er nog steeds niet zeker van dat Nederland zit te wachten op de film die in Japan succesvoller bleek dan TITANIC. De distributeur die alles weet […]
RECENSIE

Vampire Princess Miyu (1988–1989)

De vampier als ambigu wezen, ergens tussen mens en demon in: het houdt Japanse anime-makers wel bezig. Ook het voor tv gemaakte VAMPIRE PRINCESS MIYU (KYÛKETSUKI MIYU) onderzocht al het schemergebied tussen kwade en goede machten, later zo sfeervol uitgewerkt in SPIRITED AWAY en het hierna besproken VAMPIRE HUNTER D: BLOODLUST. Van de televisieserie zijn […]
RECENSIE

Parasite Dolls (2003)

Van PARASITE DOLLS deed enkele jaren terug een filmversie de ronde, dat wil zeggen: de drie tv-episodes waren in elkaar geschoven. Een praktijk die wel vaker wordt toegepast om televisieproducties de schijn van bioscoopkwaliteit te geven. Feit is dat er nauwelijks anime op speelfilmformaat worden geproduceerd, in tegenstelling tot de vele honderden uren aan series […]
RECENSIE

Invincible (2021–)

Een doodskreet weergalmt door een nachtelijke steeg, een lichaam smakt tegen de grond en een donkerbruine stem intoneert plechtig: ‘Agony or ecstasy. Even after 2000 years the rush for kill still made me feel a good death was worth living for. I was willing to go on dishing out anguish for a few more millenniums.’ […]
RECENSIE

COOL WORLD (1992)

Voor de moord op de minnaar van zijn vrouw zit striptekenaar Jack Deebs (Byrne) in de cel. Alsof dat al niet erg genoeg is, wordt hij door een duistere kracht uit de driedimensionale wereld gesleurd en komt hij in de getekende Cool World terecht. In deze chaotische metropool, waar ultra hippe figuren de dienst uitmaken […]
RECENSIE

Vampire Hunter D (1985)

Vampire Hunter D kennen we van VAMPIRE HUNTER D: BLOODLUST (2000) een spectaculaire en inventieve anime waarmee Yoshiaki Kawajiri destijds veel vrienden maakte. Minder bekend is dat de blauwdruk voor die film al uit 1985 stamt. Toen werd de eerste versie van de vampierjager als een direct-to-video-titel op de Japanse markt gebracht. Deze VAMPIRE HUNTER […]
RECENSIE

Bionicle: Mask of Light (2003)

Een teleurgestelde negenjarige Bionicle-fan schrijft op Imdb.com naar aanleiding van BIONICLE: MASK OF LIGHT: ‘I could have made a better movie just using my toys.’ Vermoedelijk zou dat inderdaad een interessantere film hebben opgeleverd dan deze gecalculeerde animatieversie van het gelijknamige Lego-speelgoed. Aan de andere kant: verwachtte iemand dat dit project Pixar-kwaliteit zou opleveren? Maar goed, […]
RECENSIE

Vincent (1982)

De kleine Vincent houdt er eigenaardige gewoonten en fantasieën op na. Hij is verzot op het werk van Edgar Allan Poe, onderwerpt zijn hond aan bizarre experimenten en droomt ervan zijn tante in kokende was onder te dompelen. Tot in de titel is VINCENT een hommage aan horror-idool Vincent Price, die overigens ook het op […]
RECENSIE

Bio Hunter (1995)

Het grootste minpunt van het alweer bijna tien jaar oude BIO HUNTER is z’n lengte. In krap een uur wordt een verhaal verteld dat op speelfilmlengte veel beter uit de verf was gekomen. De bewerking van Fujihiko Hosono’s gelijknamige manga had vooral wat extra tijd kunnen gebruiken om het verhaal over een demon-virus dat mensen […]
RECENSIE

Wings of Honneamise (1987)

Aan het eind van de Japanse tekenfilm THE WINGS OF HONNEAMISE is de eerste geslaagde raketlancering in de geschiedenis van het koninkrijk Honneamano een feit. Hoog boven de aarde constateert atstronaut Shiro Lhadat dat er vanuit de ruimte gezien geen grenzen tussen de landen zijn en dus ook geen reden tot oorlogvoeren. In de daaraan […]

Berichten navigatie

Oudere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden