Belle(2021)

Een verlegen schoolmeisje wordt plotsklaps een internetsensatie wanneer ze op een TikTok-achtig platform ontdekt wordt als zangeres. Dat uitgangspunt vormt de basis voor Mamoru Hosoda’s nieuwste animatiefilm BELLE, die bij de première in Cannes een staande ovatie van veertien minuten kreeg.

Hosoda maakte in 2009 een verpletterende indruk met zijn animatiefilm SUMMER WARS, waarin hij handig de echte wereld en het internet met elkaar liet botsen in een spannend verhaal over hackers, kalverliefde en een levensgevaarlijk op hol geslagen computervirus. Nu, twaalf jaar later, doet hij hetzelfde met BELLE, maar met een veel intiemere insteek. De wereld is nu niet in gevaar, maar de impact die het internet heeft op de levens van de hoofdpersonen is er niet veel kleiner om. Schoolmeisje Suzu is verlegen en zo getraumatiseerd sinds de tragische dood van haar moeder, dat ze van de zenuwen niet meer kan zingen. En dat is nou net waar ze het beste in is, met haar zelfgeschreven muziek en teksten. Per toeval komt Suzu er achter dat ze op het internet, waar ze anoniem kan zijn, veel minder last heeft van haar blokkades. Samen met een klasgenote die superhandig is met computers creëert ze het personage Belle op het virtuele platform U, en begint daar te zingen naar hartelust. Vrijwel meteen gaat ze viral, en wordt Belle wereldwijd beroemd. In U loopt echter ook een gewelddadig wezen rond dat het Beest wordt genoemd, en na een ontmoeting tussen Belle en het Beest raakt Suzu ervan overtuigd dat er achter dit monster iemand schuil gaat die in nood verkeert… Suzu zal in de echte wereld haar assertiviteit moeten terugvinden om deze persoon te kunnen helpen.

Het eerste wat opvalt is hoe verpletterend mooi BELLE getekend is, een visueel spektakel waar grote namen uit de animatiewereld aan meegewerkt hebben, zoals Jim Kim (FROZEN) en Tomm Moore (THE SECRET OF KELLS). De ‘echte’ wereld wordt in handgetekende animatie weergegeven, maar het meeste vuurwerk op grafisch gebied vindt plaats in de online wereld van U. Hosoda liet een geloofwaardige virtuele computerwereld ontwerpen waarin miljarden mensen rond kunnen vliegen. Meteen in de eerste minuut word je ondergedompeld in een druk online concert van Belle. Wat daarna volgt is een sympathieke en goed gemaakte film van twee uur, met een dikke knipoog naar het sprookje van Belle en het Beest, waarin je vooral de persoonlijke groei van hoofdpersoon Suzu meemaakt. Net als in SUMMER WARS wordt de online wereld niet automatisch als slecht of minderwaardig weggezet, maar wordt het punt gemaakt dat je het best zowel online als offline je zaakjes op orde kan hebben en dat de twee werelden tegenwoordig niet meer los van elkaar gezien kunnen worden.

Jammer is dat veel van de details in de U-wereld die worden getoond in de eerste helft, later niet de aandacht krijgen die ze verdienen. De finale van de film komt dan ook wat ongeloofwaardig en melodramatisch over. Gelukkig niet zo veel dat de film erdoor ontspoort, maar de strakke balans van SUMMER WARS ontbreekt hier een beetje. Wat dan weer in positieve zin opvalt is dat de muziek niet stoort. Ik zit nooit zo te wachten op liedjes in tekenfilms, maar hier maken ze nu eenmaal deel uit van het verhaal, dus ik dacht: nou, vooruit. De deuntjes zijn knap aanstekelijk, en uitstekend uitgevoerd door hoofdrolspeelster Kaho Nakamura voert ze uitstekend uit. BELLE is weer een pareltje in Mamoru Hosoda’s kroon, misschien niet de grootste, maar zeker niet de minste. Zal hij over tien jaar wéér een verhaal vertellen over de mens en hoe die zich staande probeert te houden binnen een digitale wereld? Zolang zijn films van deze kwaliteit blijven, hoop ik van wel.

Distributie: Cinéart . Release NL: 26 mei 2022. Copyright Ard Vijn. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 25 mei 2022.

© Ard Vijn
25 mei 2022