Starship Troopers: Invasion(2012)

Paul Verhoevens STARSHIP TROOPERS (1997) is een van de meest interessante actiefilms van de jaren negentig. De film is aan de oppervlakte spectaculaire popcornsci-fi; daaronder schuilt een vlijmscherpe parodie op de Amerikaanse oorlogspropaganda en populaire cultuur. Over de drie direct-naar-dvd-vervolgen die er gemaakt zijn, kan dat niet gezegd worden: die bieden spektakel noch satire. STARSHIP TROOPERS: INVASION is de laatste van het stel, en laten we hopen dat dat zo blijft.

STARSHIP TROOPERS: INVASION is het eerste geanimeerde deel van de serie. Regisseur Shinji Aramaki was de man achter APPLESEED en APPLESEED SAGA: EX MACHINA. De hoes van STARSHIP TROOPERS: INVASION heeft het trots over ‘de nieuwste CGI-technologie.’ De film ziet er echter uit als een matig computerspel: lelijke poppetjes die houterig door saaie decors wandelen. Ook het ongeïnspireerde stemacteerwerk en de clichématige dialogen lijken afkomstig uit een shoot-‘em-up-game. Stijlvast is de film in ieder geval wel.

Maakt het nog iets uit waar het over gaat? De Troopers, een stel stoere intergalactische soldaten, nemen het weer eens op tegen de Bugs, kwaadaardige buitenaardse wezens die van plan zijn onze planeet te veroveren. In Verhoevens film waren het juist de mensen die de planeet van de Bugs aanvielen, waardoor vraagtekens gezet konden worden bij de rechtvaardigheid van de hele operatie. Maar in nuance heeft INVASION geen zin: wij zijn de goeien, zij de slechten.

“The Bugs have more reason to be afraid than I have,” redeneert één van de soldaten. “I’ve killed hundreds of them, they’ve killed zero of me.” Hadden deze zinnen in Verhoevens film gezeten, dan zouden ze gezien kunnen worden als een slimme parodie op de gewoonte van oorlogsliefhebbers om het eigen volk als individuen, en de vijand als persoonlijkheidsloze massa te presenteren. Zo intelligent is INVASION helaas niet. De uitspraak kan zich in debiliteit meten met die van een soldaat die de dood van twee vrienden betreurt: “I thought good guys and hot girls always survived.” Sentimentele jongen.

Naast ondoordachte oneliners heeft INVASION natuurlijk ook veel actie en bloot. Dat wil zeggen: inwisselbare poppetjes die machinegeweren afvuren op slecht ontworpen monsters, en een paar douchescènes met ongemakkelijk lange close-ups van CGI-billen. De doelgroep: pubers die hun sessies Call of Duty enkel onderbreken om zich af te trekken bij plaatjes van Lara Croft. Valt u in die categorie? Waar wacht u dan nog op? Koop zo snel mogelijk STARSHIP TROOPERS: INVASION!

Di: Sony. Vanaf 10 oktober op dvd en blu-ray. Copyright Julius Koetsier. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 1 november 2012.

© Julius Koetsier
1 november 2012