Appleseed(2004)

APPLESEED (APPURUSHÎDO) is een film met een zekere reputatie. Hij stamt nog uit de tijd dat er weinig anime’s van speelfilmlengte werden geproduceerd en is gebaseerd op een manga van Masamune Shirow, de tekenaar van GHOST IN THE SHELL.

Inhoudelijk zijn er ook zekere raakvlakken aan te wijzen met de strip waarop Mamoru Oshii zijn klassieker zou baseren. APPLESEED speelt in een post-apocalyptische stad, Olympus genaamd, waar criminaliteit lijkt uitgebannen en een politiemacht van mensen en robots ervoor moet zorgen dat dat zo blijft. De ME’ers worden geconfronteerd met een terrorist die de utopische harmonie wil verstoren. Deze AJ Sebastian doet dat door werkrobots op te zetten tegen de mensen. Uiteindelijk doel is het uitschakelen van de centrale computer die Olympus bestuurt. Met name een politievrouw is er extra op gebrand de terrorist op te pakken. Met films als APPLESEED begon anime zijn opmars naar de serieuze sf- en animatieliefhebber en de dvd is dan ook in een serieuze anime-collectie feitelijk onmisbaar. Cynisch, hard en realistisch zet de film de toon voor veel later werk. Invloeden variëren van de toen populaire cyberpunk-ideeën van William Gibson tot BLADE RUNNER, aan welke film ondermeer de naam Sebastian werd ontleend. Helemaal consequent zijn de makers niet in de uitwerking van de plot. Zo wordt niet duidelijk of het geschetste utopische paradijs nu een zegen of een plaag is. Ook mist APPLESEED de grandeur van bijvoorbeeld tijdgenoot AKIRA, maar dat ligt vooral aan de armoedige animatie. De invloed van het lopende band tv-werk is duidelijk zichtbaar, en hoewel nog geprobeerd is er het beste van te maken, heeft de film op zijn zwakste momenten meer gemeen met Wicki de Viking dan met de klassiekers uit het genre. Meer een interessante voetnoot dan een echte topper dus.

EXTRA’S *

Di: Manga DVD/A-Film Copyright Mark van den Tempel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #60 (2003), p 49.

Appleseed