Batman leidt, behalve in de comics, de jaren zestig televisieserie, de games en de films van Tim Burton, Joel Schumacher en Christopher Nolan nóg een geheim leven. Als animatieheld: SON OF BATMAN en ASSAULT ON ARKHAM zijn onderdeel van de DC Universe Animated Original Movies die Warner Bros al sinds 2007 uitbrengt.
SON OF BATMAN en ASSAULT ON ARKHAM zijn twee recente voorbeelden. De films werden afgelopen zomer gepresenteerd tijdens de Comic-Con in San Diego. Beide zijn geschreven en geproduceerd door Amerikanen, maar op de aftiteling vind je vooral Koreaanse namen. Een kleine naspeuring leert dat Moi Animation in Seoul al sinds 1998 op bestelling levert aan Hasbro, Nickelodeon en Warner Bros. Je mag die naam meteen weer vergeten, want de animatie is niet veel meer dan industrieel product: goedkoop, karakterloos getekend en niet heel vloeiend waar het bewegingen en stemsynchronisatie aangaat.
In SON OF BATMAN ontdekt Batman, zoals de titel al doet vermoeden, dat hij een zoon heeft: Damian. De moeder is Talia, de dochter van Ra’s al Ghul. Batman had een aantal jaar geleden een voorbehoedsmiddelloze one night stand met haar. Wanneer Ra’s rechterhand Deathstroke zijn meester doodt, vlucht Talia met Damian naar Gotham City en vraagt Batman een tijdje op hun zoon te passen terwijl zij achter Deathstroke aangaat. Batman en Damian blijven echter ook niet stilzitten en ontdekken dat Deathstroke bezig is met de aanleg van een leger gemuteerde vleermuisninja’s, a.k.a. Man-Bats.
Voordeel van dit met clichés gevulde verhaaltje is dat het, ook voor de kijker die alleen de televisieserie en/of films kent en niet bekend is met de comics of de andere Batman animaties, vrij makkelijk te volgen is. Het maakt geen donder uit als je niet weet wie Killer Croc, Nightwing of Deathstroke zijn, of wat de Lazarus Pit is. Het is ook geen probleem dat Ra’s al Ghul hier een compleet ander personage is dan in BATMAN BEGINS. Dat is zelfs één van de weinige pluspunten van deze ongeïnspireerde animatiefilm; deze Ra’s al Ghul is een veel interessanter personage dan de versie die gespeeld werd door Liam Neeson. Jammer dat hij al zo snel in het stof moet bijten. Dat kan dan weer niet gezegd worden van Damian. Het ventje is aan het einde nog steeds hetzelfde betweterige etterbakje als aan het begin. Gaf iemand hem maar eens een ouderwets pak op de batbroek.
Hulde overigens aan componist Frederik Wiedmann. Zijn fantastische score is de vlag op deze modderschuit. Hij schreef een aanstekelijk hoofdthema en voorzag de film met minimale middelen (alleen de violen zijn echt, de rest komt uit de computer) van een verrassend klassieke sound. Hans Zimmer kan hier nog een puntje aan zuigen.
SON OF BATMAN is de verfilming van een bestaande comic; BATMAN: ASSAULT ON ARKHAM is gebaseerd op een serie Batman-games. Batman speelt in dit tweede verhaal slechts een bijrolletje. De werkelijke hoofdrolspelers worden aan het begin van de film in moordend tempo aan ons voorgesteld: Killer Frost, een dodelijk koele dame. King Shark, een reus met vin-kapsel en een muil vol scherpe tanden. Black Spider, uitgedost in een soort gimp suit. Captain Boomerang, Deadshot, KGBeast en Harley Quinn. Die laatste is de ex van, en minstens zo gestoord als, The Joker.
Samen vormen zij The Suicide Squad. Amanda Waller, hoofd van één of andere geheime overheidsinstelling, legt uit dat de staat behoefte heeft aan dit soort “wegwerpagenten voor onmogelijke missies.” Een nano-explosief dat operatief in hun nek is geplaatst, dwingt de criminelen tot gehoorzaamheid. Hun missie: inbreken in het Arkham krankzinnigengesticht en daar The Riddler liquideren. Aanvankelijk gaat dat nog redelijk ongestoord – Batman is elders in Gotham op zoek naar een dirty bomb van The Joker – maar er staan hen enkele verrassingen te wachten.
De muziek van Robert J. Kral zorgt voor een paar spannende momenten en het is aardig de stemmen van CCH Pounder (Amanda Waller) en Giancarlo Esposito (Black Spider) te herkennen. De vaart zit er ook behoorlijk is, en er zijn wat verrassingen onderweg. 71 minuten is te kort om je echt te vervelen met de één-dimensionale personages en het formuleverhaaltje, maar alleen fans van het DC Comics universum hebben werkelijk iets te winnen bij die tijdsinvestering. Er had meer ingezeten. De inbraak in Arkham resulteert, uiteraard, in een uitbraak van oude bekenden als The Riddler, The Joker, Poison Ivy en Two Face, maar het loopt allemaal veel minder vreselijk uit de hand dan je zou hopen. Meer chaos en dreiging had ASSAULT ON ARKHAM wellicht spannender gemaakt. Wie heeft dat batsignaal zo snel aangezet?
Son of Batman: **
Assault on Arkham: **1/2
Di: Warner Bros. (Release BE/NL 19 augustus 2014) Copyright Erik van ’t Holt en Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Gepubliceerd op 26 augustus 2014.