COOL WORLD(1992)

Voor de moord op de minnaar van zijn vrouw zit striptekenaar Jack Deebs (Byrne) in de cel. Alsof dat al niet erg genoeg is, wordt hij door een duistere kracht uit de driedimensionale wereld gesleurd en komt hij in de getekende Cool World terecht. In deze chaotische metropool, waar ultra hippe figuren de dienst uitmaken en het constant zware voorwerpen regent, doet hij inspiratie op voor de strip waarmee hij later veel succes zal oogsten.

Zo ontmoet hij er zijn heldin, de wulpse Holli Would. Zij wil maar al te graag vlees en bloed worden en kan dat alleen bereiken door naar bed te gaan met Deebs, een echte noid (van humanoid). Dat is een rampzalige gedachte want als er één gebod is in de Cool World, dan is het wel dat ‘noids do not have sex with doodles!’. Politie-agent Frank Harris (Pitt), die na het ongeluk waarbij zijn moeder om het leven kwam vergetelheid zoekt in de stripwereld, probeert Holli tegen te houden. Tevergeefs; Holli verleidt Deebs, verandert in Kim Basinger en reist samen met Deebs naar Las Vegas (het aardse equivalent van een stripwereld?). Harris achtervolgt hen, in een poging de apocalyptische ontwikkelingen te keren. .Regisseur Ralph Bakshi heeft in interviews te kennen gegeven dat vergelijkingen van COOL WORLD met WHO FRAMED ROGER RABBIT niet opgaan, omdat zijn film te goedkoop is om het technisch vernuft daarvan te evenaren (laat staan naar de kroon te steken) en hij veel meer nadruk zou leggen op de inhoud, de karakters en het verhaal. De anarchistische aanpak van bepaalde adult underground comics beloofde Bakshi ons, maar het resultaat is een tegenvaller. .Weer levert Bakshi, bekend van vooral FRITZ THE CAT (1972) een wat scandaleus produkt af, dat voornamelijk opgeschoten adolescenten moet aanspreken en de regisseur nog het best als eens soort Amerikaanse Jef Rademakers laat omschrijven. Maar wie geperverteerd kindervermaak zoekt, kan beter de splatter-muppet-movie THE FEEBLES of de ontaarde japanimation UROTSUKI-DOJI huren of wachten tot de geruchtmakende Amerikaanse REN & STIMPY SHOW eindelijk op de Nederlandse buis verschijnt. De animatie van COOL WORLD is inderdaad middelmatig, maar ook de plot rammelt en de dialogen zijn onleuk. De ‘dimensionale breuken’ lijken op willekeurige momenten plaats te vinden en tijdens de ontknoping arriveert als een ware deus ex machina Super Jack ten tonele, een karikaturale superheld die redding moet brengen. In de anarchistische stripwereld is alles verklaarbaar, maar hier is toch overduidelijk sprake van een stoplap in een versleten verhaaltje. * Copyright Bart Oosterhoorn. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #8, p8.

Cool World
    102 minuten
    Ralph Bakshi