Haunted Castle(2001)

Doorgaans vertonen IMAX-theaters documentaires over natuur en ruimtevaart, al dan niet gefilmd in 3-D. Regisseur Ben Stassen wilde iets anders en gebruikte de IMAX-technologie om een horrorfilm te maken over een spookkasteel.

HAUNTED CASTLE bestaat volledig uit computeranimaties en is bijna geheel gefilmd vanuit het oogpunt van de hoofdpersoon. Het bekende roodgroene brilletje zorgde ervoor dat het leek alsof de geesten en monsters uit het kasteel rondwaarden in het theater. Nu de film op dvd uit is, zal het niet verbazen dat de transfer van een koepelscherm van gemiddeld 840 vierkante meter naar de huiskamer HAUNTED CASTLE een stuk minder intens maakt. Gelukkig is de film ook thuis te bewonderen in 3-D. Dat is maar goed ook, want hoewel er op de dvd ook een 2-D versie van de film is bijgeleverd, is het moeilijk voor te stellen dat iemand deze film zou willen zien in het platte formaat. HAUNTED CASTLE vertelt het verhaal van Johnny, een popmuzikant die op het punt staat om door te breken. Helaas is zijn moeder net overleden en hij wordt door een advocaat verzocht om af te reizen naar het kasteel uit de titel om zijn erfenis in ontvangst te nemen. Daar aangekomen ontdekt hij dat het kasteel een dekmantel is van de Duivel. Deze belooft Johnny een succesvol platencontract in ruil voor zijn ziel, maar als de muzikant vervolgens wordt geconfronteerd met de dolende zielen die hun contract met Mr. D. wilden verbreken, verliest het aanbod al snel zijn aantrekkelijkheid. Na een rondleiding begint hij opera te zingen en stort het kasteel in elkaar. Oh ja, terloops bevrijdt hij nog de ziel van zijn moeder. Het is begrijpelijk dat je in een IMAX-theater niet te veel verwacht van karakterontwikkeling of plot, maar Stassen maakt het wel erg gortig. Op een lengte van bijna veertig minuten is er nog geen tien minuten gereserveerd voor de intrige. Wat wel overtuigt, en dat is al een prestatie op zich, zijn de computeranimaties. Het kasteel, met zijn kerkers, martelkamers, sleazy nachtclubs en zelfs de hel, is een lust voor het oog. Het 3-D effect stelt daarentegen enigszins teleur. In plaats van dat de vleermuizen en geesten je huiskamer in vliegen, lijkt het alsof je door een viewmaster met bewegende beelden kijkt. De beelden hebben wel diepte, maar reiken uiteindelijk niet verder dan de binnenkant van het televisiescherm. Dankzij de oninteressante plot is HAUNTED CASTLE, bij alle technische perfectie, uiteindelijk te vergelijken met een Rolls Royce die rijdt op een Lada-motor. Het ziet er geweldig uit, maar het rijdt niet best. ERIC VAN DER WOUDE FILM •• / EXTRA’S •1/2 Copyright 2003 Eric van der Woude. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #60, p47.

Haunted Castle
    38 minuten
    Ben Stassen