RECENSIE
Bioscoop

Promare(2019)

Regisseur Hiroyuki Imaishi deinst er niet voor terug om over de top te gaan. De wereld van zijn nieuwe film PROMARE staat in vuur en vlam, en extatische personages gewapend met mecha en superkrachten razen er in rap tempo doorheen.

Een belangrijk thema in PROMARE is de angst voor het onbekende, maar van zulke angsten heeft Imaishi zelf duidelijk geen last. Zijn eerdere werken waren al grenzeloos, zoals de schaamteloze cultfilm DEAD LEAVES (2004) en de series TENGEN TOPPA GURREN LAGANN (2007) en KILL LA KILL (2013). Imaishi is één van de oprichters van animatiestudio Trigger, waar tot nu toe – opmerkelijk genoeg – het grootste deel van de releases geen manga heeft als bronmateriaal. Zo ook PROMARE. De maker is daardoor soeverein.

De grauwheid waarmee PROMARE, de eerste film van Studio Trigger, mee begint, wordt doorbroken als er een vuurspuwend mutantenras ontstaat. Ze openbaren zichzelf doordat hun kookpunt is bereikt door dagelijkse misère. Hun pyrokinetische krachten zorgen voor verwoesting, en de mutanten worden omgedoopt tot de Burnish. Uit angst voor deze mutanten begint een heksenjacht, waarvoor de overheid mecha- en brandweerteam Burning Rescue inzet. Dit roept weerstand op bij de mutanten, en zij richten op hun beurt vrijheidsbeweging Mad Burnish op, geleid door vuurspuwer Lio.

Als een flatgebouw in de brand staat, introduceren de leden van Burning Rescue zichzelf vol bombarie. Ze imponeren de toeschouwers met flitsende blustechnieken en worden als popsterren ontvangen. Hun optreden is over de top, maar gaat gepaard met humor en felle kleuren die bijdragen aan de comicbook-stijl van PROMARE. Zodra de terroristen van Mad Burnish ten tonele treden met hun zwartgeblakerde motoren, ontvouwt brandweerman Galo zijn mecha (een robot bestuurd door mensen). Onder luid gejuich van het publiek gaat hij de strijd aan.

De toon is gezet: PROMARE begint als een energiek actiespektakel en blijft die vitaliteit bewonderenswaardig volhouden. Als de twee tegenpolen Galo en Lio – brandblusser en vuurspuwer – een gezamenlijke vijand blijken te hebben, moeten ze leren samenwerken. Hoewel dit geen bijster originele insteek is en het verhaal daardoor voorspelbaar dreigt te worden, zijn er genoeg bizarre wendingen die de boel opschudden. Met de volgepakte actiescènes en de minstens zo dynamische soundtrack van componist Hiroyuki Sawano (KILL LA KILL, ATTACK ON TITAN) valt er daarnaast ook nog genoeg te beleven.

De animatiestijl is hectisch, maar dankzij voldoende adempauzes verre van chaotisch. Diepgang is er ook: de ervaringen van de door de maatschappij gedemoniseerde mutanten vormen de leidraad. Deze samenkomst van oproer en emotie zorgt voor sensationele taferelen, zoals een door de autoriteiten bevroren mutant die zichzelf ontdooit met een hart vol vuur en woede. PROMARE is het eerste werk van Imaishi dat als release te zien is in de Nederlandse bioscopen. Hopelijk wakkert het de belangstelling voor anime verder aan. Imaishi verdient het.

Distributie: Periscoop Film (release NL: 20 augustus 2020, BE: n.n.b.). Copyright: Tess Wiskerke. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 19 augustus 2020.

© Tess Wiskerke
19 augustus 2020
  • Titel
    Promare
  • Lengte
    111 minuten
  • Regie
    Hiroyuki Imaishi, Masahiko Ôtsuka
  • Scenario
    Kazuki Nakashima, Michael Allan Schneider
  • Cast
    John Eric Bentley, Steve Blum, Johnny Yong Bosch
  • Taal
    Japanese
  • Land
    Japan
  • Trailer
Meer Animation
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Ons magazine bevat nóg veel meer.

Word abonnee!

Als je houdt van de genrefilm, is ons magazine echt wat voor jou.
Neem een abonnement en voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat.