Redline(2009)

REDLINE kijkt weg als een explosieve racegame, en betreedt daarmee een zeldzaam genre in de wereld van de anime. Studio Madhouse zet een nieuwe standaard.

Redline is een race-evenement dat eens in de vijf jaar gehouden wordt. Er is maar één regel: je moet naar de finish met een voertuig dat niet kan vliegen. De route die je neemt, het voertuig dat je gebruikt, en het aantal wapens waarmee je de tegenstanders bestookt, wordt aan de racers overgelaten. Hoofdpersoon JP is onverschillig, maar wil de race toch graag even winnen.

Een ding is duidelijk: deze sci-fi anime variant op NEED FOR SPEED kijk je niet voor het verhaal. De plot is vrijwel non-existent. En wat er aan verhaal aanwezig is, zit boordevol clichés. Zo hebben we een regering, die net zo goed robo-China genoemd kan worden, wiens doel het is om koste wat het kost de race stoppen, desnoods met geweld. Welke motivatie ze daarvoor hebben is onduidelijk, maar het is een goed excuus voor talloze explosies. Verder hebben we een zeer kort en onrealistisch liefdespel, een overdosis aan personages die ieder maar een halve minuut screentime krijgen, en aan het einde een anticlimax die wel heel abrupt uit de lucht komt vallen.

Maar weet je wat? REDLINE is toch een aanrader. De film had een productietijd van zeven jaar en bevat meer dan 100.000 handgetekende beelden, en dat is te zien. Zelden zagen we zulke mooie animatie: van de futuristische ‘auto’s’ en de funky aliens die ze besturen, tot de dynamische en intense racescènes. De enorme snelheid en explosiviteit (zowel letterlijk als figuurlijk) van de races overweldigen je en geven een adrenalinekick waar je een epileptische aanval van zou kunnen krijgen.

Helaas kan een film van honderd minuten niet leven van mooie animatie alleen, en dat is waar REDLINE wegzakt. De voorbereiding tot de race duurt veel te lang, en in die tijd worden alleen maar subplots geïntroduceerd die helemaal niets met de race te maken hebben. De personages zijn allemaal een beetje simpel en spreken wel heel erg in scripttaal. De eerste explosie blaast de kijker weg, maar wanneer er in de laatste drie kwartier een heel leger op de racers zit te schieten, vervliegt de adrenaline al snel. REDLINE heeft één troefkaart, speelt hem te vaak, maar die kaart is wel zeer mooi en spectaculair. Wat Studio Madhouse hier gemaakt heeft, is eigenlijk geen film, maar een nieuwe standaard in animatie. Alleen al daarom moet je REDLINE gezien hebben.

Di: Filmfreaks (Release: 17 november). Copyright Titus Jansen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 5 december 2011.

© Titus Jansen
5 december 2011