The Lego Movie 2: The Second Part(2019)

Ook het vervolg op THE LEGO MOVIE barst  van de referenties aan pop culture, obscure Lego-thema’s (kennen we Fabuland nog?) en een hoge grapdichtheid. En waarom ook niet? Er zijn inmiddels zoveel films, historische figuren en tekenfilmpersonages in Lego-vorm uitgebracht dat het zonde zou zijn die niet te gebruiken.

THE LEGO MOVIE 2 opent waar de eerste film ophield. Direct nadat Emmet, Lucy en hun vrienden vrede hebben gesloten met President Business, vindt er een buitenaardse invasie plaats van Duplomonsters die korte metten maken met de aangeharkte Lego-metropool Bricksburg. De invasies blijven aanhouden en de stad wordt gereduceerd tot een post-apocalyptische ruïne, waar iedereen in het grijsbruin gekleed gaat en een pesthumeur verplichte kost is. De immer optimistische Emmet (Chris Pratt) is de uitzondering op de regel. In deze ruige omgeving valt hij ineens behoorlijk uit de toon.

Vijf jaar later dient een andere buitenaardse bezoeker zich aan in de gedaante van General Mayhem. Ze ontvoert Lucy, Batman, Metalbeard, Benny en Unikitty zodat ze de bruiloft van haar metamorfe koningin Watevra Wanabi kunnen bijwonen. Emmet, die niet waardig wordt bevonden voor ontvoering, gaat op een intergalactische reis om zijn vrienden te redden. Hij maakt al snel kennis met de überstoere intergalactische cowboymarinier Rex Dangervest (wederom Pratt in een soort hommage aan zijn bekendste rollen). Samen infiltreren ze het Systar System om de trouwerij (en een daaraan gekoppelde profetische verdoemenis) te voorkomen.

Net als in het eerste deel is dit Lego-universum eigenlijk een doodgewone woning waarin een jaloersmakende hoeveelheid Lego staat. In het eerste deel stonden een kind (Finn) en zijn vader centraal, en de verschillende manieren waarop zij de bouwstenen benaderden. Dit keer gaat het over de wijze waarop kinderen onderling met het speelgoed spelen en daarover ruzie maken. Als je vroeger Lego had, en een broertje of zusje, herken je dit vermoedelijk wel. De overlap tussen de geanimeerde Lego-wereld en de realiteit van Finn en zijn zusje geeft een prettige gelaagdheid aan het geheel. Er is een subtiel maar onmiskenbaar verschil in leeftijd tussen de kinderen en dat vertaalt zich ook naar de verschillende bouwwerken en personages waar de film zo rijkelijk mee strooit.

Vanaf het eerste logo van Warner Bros. tot aan de prachtig gestileerde aftiteling is deze film een feest voor het oog. De animatie is uit de kunst en vrijwel volledig uit virtuele Lego-blokjes opgebouwd. Alhoewel het leeuwendeel van de film uit CGI bestaat, voldoet het verder aan de fysieke regels van stop-motion animatie. Voor zover ik heb kunnen zien is in theorie alles ‘in het echt’ na te bouwen. En dat is nogal wat! Het MAD MAX-achtige Apocalypseburg staat in prachtig contrast met het mierzoete, over the top gestileerde Systar System, terwijl de expeditie van Emmet en Rex in de verte een beetje aan ALIENS doet denken. De Lego-minidolls, die de afgelopen jaren succesvol zijn geworden in een aantal voornamelijk op meisjes gerichte reeksen, bewegen in de film net zo houterig als in het echt. Hier en daar gaan de animatoren echt helemaal los door te goochelen met kleurpotlood en andere visuele grappen, wat een heerlijk trippy effect oplevert. De muzikale scène waarin de gedaanteverwisselende koningin Watevra Wanabi zich voorstelt is een waar spektakelstuk en de reclameslogan ‘Met Lego kan je alles bouwen’ is vermoedelijk nog nooit zo goed uitgebeeld.

En dat brengt me toch bij enkele kanttekeningen. Ten eerste zitten er meer liedjes in deze film dan in de voorgaande editie, en ze zijn niet per se beter. Een of twee minder had best gemogen. (Iets waar de film vreemd genoeg zelf ook aan refereert.) Verder zou je LEGO MOVIE 2, met een cynische bril op, kunnen beschouwen als een veredelde reclamespot. De film is ook nu weer gekoppeld aan een hele reeks bouwpakketten die in de winkel terug te vinden zijn .

Maar dat zijn spijkers op laag water. Al met al is THE LEGO MOVIE 2: THE SECOND PART een ijzersterk vervolg op de eerste film, en daarnaast ook niet bang om hier en daar wat met de verwachtingen van de kijker te spelen. Het is dus wederom een aanrader voor alle fans van Lego, animatie, meta-humor en films voor jong en oud.

Distributeur: Warner Bros. Release NL: 6 februari 2019, BE: 20 februari. Copyright Pepijn Schermer. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 6 februari 2019

© Pepijn Schermer
6 februari 2019