DVD/VOD

Piercing(2018)

DVD/Reed, de hoofdpersoon in PIERCING, wil iemand vermoorden. Met een ijspriem, liefst. Hij bereidt zich zorgvuldig voor, maar had er niet op gerekend dat zijn slachtoffer zich niet volgens zijn verwachtingen zou gedragen.

Het is al vrij snel duidelijk dat niet alles op orde is in het hoofd van Reed (Christopher Abbott, vooral bekend als Charlie uit GIRLS). In het eerste shot zien we hem bijna een ijspriem in zijn eigen baby steken. Dan liever een prostituee, in een anoniem hotel in een andere stad. Hij repeteert alle handelingen, timet hoe lang hij van chloroform buiten bewustzijn blijft. Maar Jackie (Mia Wasikowska) blijkt ook wel te houden van het steken van scherpe objecten in mensenvlees. Niets gaat zoals gepland.

Eigenlijk is het wel passend dat PIERCING rond Valentijnsdag uitkomt: op een perverse manier is de film wel romantisch. Oh, Reed wil Jackie nog steeds vermoorden. Maar hij is ook geïntrigeerd, vooral als ze aangeeft precies te weten wat zijn plannen waren. Het is een interessante omkering: meestal weten we precies wat een slachtoffer voelt, maar blijven moordenaars ondoordringbaar. In PIERCING weet je echter exact wat zich in het hoofd van Reed afspeelt, maar het slachtoffer is een mysterie.

Regisseur Nicolas Pesce (THE EYES OF MY MOTHER, de aankomende remake van THE GRUDGE) schept een zorgvuldig samengestelde, hermetische wereld. Je vindt er geen smartphones, maar ouderwetse toestellen met snoeren en antwoordapparaten. De kleren plaatsen de personages in de jaren 70. Door die bewuste kunstmatigheid is het moeilijk in te schatten wat er ‘echt’ gebeurt en wat voortkomt uit gekte en/of drugs. In die wereld tastten Reed en Jackie elkaar af, met bloederige (en regelmatig best grappige) gevolgen. Handig om te weten: Pesce baseerde zijn film op een kort verhaal van Ryu Murakami. Inderdaad, dezelfde Murakami die het boek AUDITION schreef, waar de gelijknamige film van Takashi Miike op gebaseerd is.

Niet alles werkt. De flashbacks die verklaren hoe Reed zo is geworden zijn een beetje psychologie van de koude grond; het CGI-monster dat later op komt dagen voegt weinig toe. Maar de interacties tussen Reed en Jackie, waarin de machtsverhoudingen steeds verschuiven en er steeds meer make-upeffecten nodig zijn, blijven boeien. Wasikowska in het bijzonder is fantastisch: grillig, onvoorspelbaar, kwetsbaar en angstaanjagend tegelijkertijd.

Nog een bonuspunt: Pesce beseft, in tegenstelling tot veel andere hedendaagse filmmakers, dat niet elke film twee uur nodig heeft. PIERCING duurt nog geen anderhalf uur – tijd zat om met je Valentijnsdate na te praten over de vreemde film die je net gekeken hebt.

Distributie: Première TV/Source1Media. Te zien vanaf 7 februari 2019. Copyright Hedwig van Driel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 11 februari 2019.

10 februari 2019
    Piercing