Vampire Hunter D: Bloodlust(2000)

Sergio Leone die met Clint Eastwood een vampierfilm maakt in zijn geliefde Almeria? Voor wie bij die gedachte het water in de mond loopt heb ik goed nieuws: VAMPIRE HUNTER D: BLOODLUST is die film.

Stijlvol, spannend en zeer origineel is deze meest recente lange anime van Yoshiaki Kawajiri (WICKED CITY, ANIMATRIX) een absolute must. De film is de opvolger van de vijf jaar eerder verschenen VAMPIRE HUNTER D, maar kan beter gezien worden als een in ieder opzicht superieure remake. Deze film doet waar anime zich het best voor leent: het creëren van werelden en situaties, zo fantasierijk dat ze met geen enkel live-action budget te verwezenlijken zouden zijn. En waarom zou je ook als je over zoveel animatietalent kunt beschikken? In de film krijgt de zwijgzame vampierjager Dunpeal de opdracht een ontvoerde jonge vrouw terug te brengen naar haar familie. Ze werd geschaakt door de enigmatische vampier Meier Link, met het doel haar naar zijn kasteel te brengen. D is niet de enige kaper op de kust. De Markus-broers, premiejagers gespecialiseerd in het effectief opruimen van de overal ronddolende vampieren, ruiken een lucratief zaakje. Maar D heeft een streepje voor: hij is zelf half vampier. Hoewel de invloeden voor het oprapen liggen (BLADE, DUNE, THE SEARCHERS om er een paar te noemen) voelt VAMPIRE HUNTER D: BLOODLUST. niet aan als tweedehands goed. Kawajiri c.s. hebben zo’n fascinerend universum bedacht, dat je onmiddellijk meegaat in de zoektocht van Dunpeal. De jager zelf is een fascinerend karakter, maar ook veel van de personages om hem heen zijn zorgvuldig uitgewerkt. En allemachtig, wat is deze film een lust voor het oog. Het openingshot met het voorbij razende kerkhof, het beeld van D op zijn steigerende paard, de vele visuele vondsten: dit is anime van een zelden vertoond niveau. Onder de spaarzame extra’s een making of van de Amerikaanse nasynchronisatie. MARK VAN DEN TEMPEL FILM •••• / EXTRA’S •• Copyright 2003 Mark van den Tempel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #60, p49.

Vampire Hunter D: Bloodlust
    103 minuten
    Yoshiaki Kawajiri