Vampire Princess Miyu(1988–1989)

De vampier als ambigu wezen, ergens tussen mens en demon in: het houdt Japanse anime-makers wel bezig. Ook het voor tv gemaakte VAMPIRE PRINCESS MIYU (KYÛKETSUKI MIYU) onderzocht al het schemergebied tussen kwade en goede machten, later zo sfeervol uitgewerkt in SPIRITED AWAY en het hierna besproken VAMPIRE HUNTER D: BLOODLUST. Van de televisieserie zijn nu de eerste vier afleveringen op een enkele dvd uitgebracht.

Verwacht geen betoverende landschappen of visueel vuurwerk. VAMPIRE PRINCESS MIYU is behoorlijk eenvoudig gemaakt, met animatie die vaak niet meer inhoudt dan dat de camera over een tekening beweegt. De titelheldin is een soort bemiddelaar tussen ‘wij’ en ‘zij’, een goedaardig vampiermeisje dat mensen probeert te beschermen tegen god-demonen, de shinma. Miyu’s taak is het opsporen en terugsturen van ontspoorde shinma. Daarbij wordt ze geholpen door haar zwijgzame vriend Larva, die zo uit SPIRITED AWAY weggelopen lijkt. Miyu’s menselijke evenknie is het medium Himiko dat achter het raadsel van Miyu probeert te komen. De dvd heeft een menu waarin de karakters worden geïntroduceerd, en dat is best handig. VAMPIRE PRINCESS MIYU kan behoorlijk cryptisch zijn, met zijn doorlopende verhaallijnen en verwijzingen naar Japanse tradities. Als je vaker kijkt en meer informatie vergaart, openbaren zich echter nuances die de serie bijzonder maken. Zelfs de eenvoudige animatie wint dan aan charme. Hopelijk gaat Manga DVD door met uitbrengen van de complete serie. Overigens valt het niet mee correcte credits boven water te halen. Productiejaar, makers, wat is voor tv gemaakt en wat voor video: deze dvd vertelt het niet. MARK VAN DEN TEMPEL FILM ••• / EXTRA’S •• Copyright 2003 Mark van den Tempel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #60, p49.

Vampire Princess Miyu
    100 minuten
    Annemarie Lawless, Naoko Watanabe, Pamela Weidner