The Locals(2003)

Een paar jaar geleden keerde een groep jonge Nederlandse filmmakers zich onder de noemer De Fantasten tegen het beleid van het nationale filmfonds, dat een categorische weigering van ondersteuning van fantastische filmproducties verweten werd. Voor hen moet Nieuw-Zeeland een walhalla zijn.

De New Zealand Film Commission ondersteunde sinds de oprichting in 1978 een lange reeks genrefilms, waarbij die van Peter Jackson (BAD TASTE, BRAINDEAD), Geoff Murphy (THE QUIET EARTH) en Vincent Ward (THE NAVIGATOR) het meest tot de verbeelding spreken. Hoewel de promotie van de nationale cultuur als voorwaarde wordt gesteld, heeft dat de steun aan de komische bloedbaden van Jackson en meer duistere horrorfilms nooit in de weg gestaan. Met de voor het leeuwendeel door de commissie gefinancierde horrorfilm THE LOCALS is er in commercieel opzicht momenteel sprake van een internationaal succesverhaal: de debuutfilm van Greg Page is al aan veertig landen verkocht, en krijgt bij ons een bioscoopuitbreng. In de film stranden twee bevriende surfers in het holst van de nacht door autopech in een afgelegen agrarisch gebied, waar ze getuige zijn van een brute moord. Bij hun vlucht voor de dader worden ze geholpen door twee discomeiden en krijgen ze het aan de stok met een tweetal rockers, maar het zijn vooral de lokale boeren die hen een nacht lang naar het leven staan. Met dat gegeven doet THE LOCALS aan de talloze Amerikaanse navolgers van THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE denken, terwijl de bovennatuurlijke elementen na THE SIXTH SENSE ook weinig origineel aandoen. Dat de film die handicaps te boven komt is te danken aan de tegendraadse en typisch Nieuw-Zeelandse humor die het actierijke scenario kenmerkt, en aan de innemende manier waarop Page en zijn twee hoofdrolspelers de vriendschapsband tussen de twee helden uitwerken. Het maakt THE LOCALS tot een amusante genrefilm, waarin de bescheiden ambities van de maker goed uit de verf komen. Van een spectaculair debuut is geen sprake, maar na het op alle fronten falende en eveneens door het nationale fonds gefinancierde THE IRREFUTABLE TRUTH ABOUT DEMONS markeert THE LOCALS een welkome terugkeer naar het soort maffe kleine horrorfilms waar die Kiwi’s patent op lijken te hebben.

Copyright 2004 Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #62, p7.

The Locals
    88 minuten