Kaena: La Prophétie(2003)

Met KAENA levert de Franse computeranimatiestudio Xilam zijn eerste lange speelfilm af. Zeven jaar in de maak, aldus de op de dvd bijgeleverde making of. Een hele prestatie, met een handvol animators de strijd aanbinden tegen de overmacht van Pixar en DreamWorks.

Dat dit best kan, werd bewezen door de Walen van LES TRIPLETTES DE BELLEVILLE, welk monnikenwerk werd beloond met een Oscarnominatie en wereldwijde erkenning. Dat zal KAENA: LA PROPHÉCIE niet ten deel vallen, daarvoor is de film te weinig origineel. Het verhaal draait om een gemeenschap van bosbewoners op de planeet Axis. Om de goden tevreden te stellen offeren ze jaarlijks het kostbare sap uit de bomen, maar deze bron staat op het punt van opdrogen. De goden zijn dan ook niet goed gemutst en dreigen de stam in het ongeluk te storten. De jonge Kaena heeft zo haar twijfels over de rol van de goden. Ze meent dat haar stamgenoten beter het land voorbij de bossen kunnen gaan exploreren. De hogepriester verbant haar wegens deze heiligschennis, waarna Kaena zelf maar de tocht onderneemt. Ze ontdekt dat Axis verbonden is met een ander hemellichaam, waar een ruimtereiziger verblijft. Deze oude man licht haar in over de oorsprong van Axis, de rol van de zogenaamde goden en licht een tipje op van de toekomst van beide hemellichamen. Maar ook hij heeft een verborgen agenda. De makers van KAENA benadrukken dat ze een film voor een meer volwassen publiek hebben willen maken, maar dat blijkt niet uit de film. Goed, de heldin ziet er puik uit in haar topjes en wet suits, maar het verhaal van de film is zo voorspelbaar, dat het zelf wel uit de computer lijkt te komen. Kaena is pittig en eigengereid, haar opponent de hogepriester onbetrouwbaar, er is een knappe stamgenoot met een oogje op de jonge vrouw, er zijn koddige beestjes en boosaardige krachten. Een van de regisseurs verspreekt zich door in het audiocommentaar toe te geven dat hij en zijn partner zich aanvankelijk vooral met het uiterlijk van de film bezighielden. Dat is te merken. De zorg die Pixar en menig anime-studio aan de structuur van hun verhalen besteden, staat lichtjaren af van de clichés die Xilam hier aandraagt. Trouwens, visueel maakt de film een tamelijk anonieme indruk. Gestreefd is naar een FINAL FANTASY-achtige look, maar ook dat was duidelijk te hoog gegrepen. De uiteindelijke visuals zijn even anoniem als het verhaal, zodat er geen bitje inventiviteit in KAENA te ontdekken valt. En dat ondanks de medewerking van Alejandro Jodorowsky (EL TOPO, SANTA SANGRE) aan de dialogen.

FILM *1/2 / EXTRA’S *** Copyright Mark van den Tempel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #63, p35.

© Mark van den Tempel
    Kaena: The Prophecy