Parasite Dolls(2003)

Van PARASITE DOLLS deed enkele jaren terug een filmversie de ronde, dat wil zeggen: de drie tv-episodes waren in elkaar geschoven. Een praktijk die wel vaker wordt toegepast om televisieproducties de schijn van bioscoopkwaliteit te geven.

Feit is dat er nauwelijks anime op speelfilmformaat worden geproduceerd, in tegenstelling tot de vele honderden uren aan series (OVA’s) die massaal op dvd te koop zijn. De Nederlandse editie van PARASITE DOLLS is de serieversie, drie losse afleveringen op 3:4-formaat. Het is een futuristische politiethriller over een kleine divisie die zich in het jaar 2034 bezighoudt met misdaden gepleegd door of tegen zgn. ‘boomers’. Deze niet van mensen te onderscheiden androïden worden ingezet voor alle soorten werk, maar hier zijn het vooral moordenaars en prostituees. In de eerste aflevering draait het om een drug die boomers door het lint doet gaan. Het is een standaard moderne noir, mooi gemaakt maar wel met veel gepraat en teveel losse eindjes. De tweede aflevering is interessanter, wanneer een seriemoordenaar gevolgd wordt, die het op dure boomer-prostituees gemunt heeft. Pas in aflevering drie vinden de makers hun vorm, en krijgen we antwoorden op de open vragen van de voorgaande delen. PARASITE DOLLS is een afsplitsing van een oudere politieserie AD Police, waarin een industriële grootmacht, Genom, zo’n beetje de hele stad runt. De combinatie van futuristische actie en hardboiled politiewerk is goed getroffen, maar de karakters blijven te vlak en het geduld van de kijker wordt lang op de proef gesteld voor er werkelijk wat gebeurt. De potentie is nooit uitgebuit, want PARASITE DOLLS kwam niet verder dan deze drie afleveringen.

Copyright Mark van den Tempel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #69, p46.

Parasite Dolls
    85 minuten