Dragon Ball Super: Broly(2018)

DRAGON BALL SUPER: BROLY begint in een tijd waarin de Super Saiyan slechts een sprookjesverhaal voor kinderen lijkt, totdat er een legende wordt geboren. In een ode aan zijn fans brengt Akira Toriyama deze legende opnieuw tot leven.

Menig DRAGON BALL Z-kijker zal zich hem nog herinneren: Broly, de legendarische Super Saiyan. Onverwoestbaar, en een bedreiging voor hoofdpersonage Goku, voor vele kijkers lange tijd de enige echte Super Saiyan. Of Broly daadwerkelijk leefde, en bovenal wanneer hij tevoorschijn zou komen, was onbekend. Totdat de films verschenen. Waar Broly in de voorgaande films BROLY: THE LEGENDARY SUPER SAIYAN (Shigeyasu Yamauchi, 1993), BROLY: SECOND COMING (Shigeyasu Yamauchi, 1994) en BIO-BROLY (Yoshihiro Ueda, 1994) werd neergezet als kil en weergaloos, is hij in DRAGON BALL SUPER: BROLY meer vermenselijkt. Hij blijkt een gekwetste strijder met een hartverwarmend achtergrondverhaal. Dit ware gevaarte heeft eindelijk een persoonlijkheid, en dat is precies wat hij nodig had.

DRAGON BALL SUPER: BROLY werd geregisseerd door Tatsuya Nagamine van animatiestudio Toei Animation en vat het laatste seizoen van de serie DRAGON BALL SUPER samen. Deze serie is grotendeels gebaseerd op fanfictie en overbrugt de tijd tussen DRAGON BALL Z en DRAGON BALL GT. Dat betekent Super Saiyan-vormen in alle kleuren van de regenboog, een bizarre comeback van de klassieke slechterik Frieza, een handjevol extra universums met ontelbare sterke personages, en natuurlijk prins Vegeta die hevig bloost vanwege zijn aardse vrouw Bulma. Voer voor de enthousiastelingen die de series al jaren volgen, maar waarschijnlijk ondoorgrondelijk voor degenen die weinig tot niets van DRAGON BALL Z af weten.

Toch biedt DRAGON BALL SUPER: BROLY ondanks het hoge gehalte aan fanfictie meer ruimte voor nieuwkomers dan de serie. De ode van DRAGON BALL-vader en scenarist Toriyama combineert namelijk de sterkste elementen uit de hele dertigjarige franchise. Alles wordt uit de kast gehaald om een viering van nostalgie te creëren in een verhaal dat tegelijkertijd volledig nieuw aanvoelt. Fans zagen de soms afgeraffelde animatie uit de serie DRAGON BALL SUPER weliswaar door de vingers, maar zullen verheugd zijn dat deze hier weer is vervangen door de oude, vertrouwde animatiestijl van Z. Ondergedompeld in een modern suikerlaagje van digitale animatie, zorgt dit voor verbluffende actiescènes met dank aan animators Naohiro Shintani en Takashi Hashimot. Laatstgenoemde is bekend van Makoto Shinkai’s YOUR NAME en nieuw in de wereld van DRAGON BALL.

Om de nostalgieviering compleet te maken, wordt er teruggegrepen op een van de belangrijkste verhaallijnen in Z:  Frieza’s vernietiging van planeet Vegeta, thuisplaneet van de Saiyans. Toriyama herintroduceert een scala aan befaamde personages, waaronder Frieza, King Vegeta, Goku’s vader Bardock en zelfs héél kort de Ginyu-force. Ze worden vergezeld door een rits nieuwe personages. Mooi is dat daar ook meer vrouwelijke vechters bij zitten, vol zelfvertrouwen: ‘No one will touch me when they know I’m part of the Frieza force!’. Ook de absurde humor voelt als vanouds. Zo hebben heldin Bulma en schurk Frieza meer gemeen dan ze denken.

Dit alles is een opbouw naar één van de meest indrukwekkende gevechten in de geschiedenis van Dragon Ball Z, of misschien zelfs anime in haar geheel. Als de paden van Frieza, Broly, Goku en Vegeta kruisen en vervolgens de strijd losbarst, zorgt Toriyama’s toewijding voor een uitbarsting van kleuren waarin zelfs een andere dimensie lijkt te ontaarden, met adrenaline-opwekkende vechtchoreografie.  Aangedikt door de onbeschroomde soundtrack van Norihito Sumitomo, is de film voor nu een waardige afsluiter en summum van de franchise. DRAGON BALL SUPER: BROLY is absoluut een aanrader voor iedereen die ten minste één keer in het leven heeft geprobeerd om zelf Super Saiyan te worden.

Distributie: Periscoop Film. Release NL: 7 juni 2019. Copyright Tess Wiskerke. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 13 juni 2019.

© Tess Wiskerke
12 juni 2019