RECENSIE
VOD

Mother/Android(2021)

Met de Netflixfilm PROJECT POWER, zijn debuut als scenarist, bleef rijzende ster Mattson Tomlin in de middenmoot steken. Kan een film die hij zowel geschreven als geregisseerd heeft het verder schoppen?

Een van de vele titels waar momenteel volop naar uitgekeken wordt is THE BATMAN. Of Robert Pattinson erin gaat slagen om Christian Bale te doen vergeten is nog de vraag, maar het publiek heeft er met regisseur Matt Reeves (CLOVERFIELD) alle vertrouwen in dat dit wel eens een gedroomde superheldenfilm zou kunnen worden. Voor het zover is hebben we eerst nog MOTHER/ANDROID, die onlangs via HULU naar Netflix werd gedropt en waarvan Reeves co-producent is. Voor regie en script tekende Mattson Tomlin, die tijdens de Roemeense revolutie van 1989 door een Amerikaans echtpaar werd geadopteerd en zijn eigen verhaal tot sciencefictionthriller wilde transformeren. Op zich is daar niet zoveel mis mee, ware het niet dat de veel te aanwezige boodschap in dit apocalyptische verhaal als een tang op een varken slaat en je de finale eerder met Hallmark-wenskaarten zou associëren.

Net als bij Tomlins schrijfdebuut PROJECT POWER, met Jamie Foxx en Joseph Gordon-Levitt, regeert in MOTHER/ANDROID de soms kleurloze middelmaat. Tomlin, die ook het script schreef voor de binnenkort te verschijnen Netflix-tekenfilmreeks rond The Terminator, trekt ook in zijn tweede film de androïde-kaart. Dankzij Raster Robotics heeft iedereen een robotbutler in huis, maar tijdens de kerstdagen gaat het fout. Door een storing slaan de machines onverhoeds aan het moorden en wordt New York binnen geen tijd van de kaart geveegd. Middenin het tumultueuze geweld treffen we de hoogzwangere Georgia (Chloë Grace Moretz) en haar vriend Sam (Algee Smith). Het koppel vlucht via het levensgevaarlijke niemandsland naar Boston, in de hoop daar een plaats op een boot te vinden zodat ze naar Korea kunnen vluchten. Of dat om het gedeelte gaat dat onder de knoet van Kim Jong-un zit of niet is niet geheel duidelijk, wel weten we dat het daar veilig is.

MOTHER/ANDROID is traag van opbouw en bezit naast een paar spuuglelijke scenes die gedraaid zijn met rode en blauwe kleurenfilters ook veel te veel saaie momenten. De special effects zijn karig, maar leuk om te zien. In een scène die zich in het bos afspeelt komt Tomlin qua spanning zelfs aardig in de buurt van A QUIET PLACE. Ook dat wordt echter weer ontkracht door veel te simpele plottwists. Tussen Moretz en Smith is weinig chemie, maar beiden acteren prima. Er zijn momenten dat je denkt dat MOTHER/ANDROID voor een aardige afwisseling in het Netflix-aanbod zorgt, totdat een teleurstellende finale de film een ongeziene diepte instampt. Prettig om twee verloren uren mee op te vullen, maar in een oogwenk ben je MOTHER/ANDROID alweer vergeten.

Distributeur: Netflix. Release: 7 januari 2022. Copyright: Didier Becu. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 10 januari 2022.

© Didier Becu
10 januari 2022
  • Titel
    Mother/Android
  • Lengte
    110 minuten
  • Regie
    Mattson Tomlin
  • Scenario
    Mattson Tomlin
  • Cast
    Chloë Grace Moretz, Algee Smith, Raúl Castillo
  • Taal
    English
  • Land
    United States
  • Trailer
Meer Sci-FiMeer Thriller
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Ons magazine bevat nóg veel meer.

Word abonnee!

Als je houdt van de genrefilm, is ons magazine echt wat voor jou.
Neem een abonnement en voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat.