RECENSIE
VOD

Seance(2021)

Geesten, geweld en onuitstaanbare tienermeisjes. Dit zijn de ingrediënten die van de prestigieuze meisjesschool Edelvine een broeinest van fatale gebeurtenissen maken. SEANCE is de debuutfilm van Simon Barrett (schrijver van YOU’RE NEXT, THE GUEST) als regisseur, waarin Mean Girls een bloederig jasje aantrekken.

Verveling leidt tot een gevaarlijk grapje wanneer enkele meisjes ‘The Edelvine Ghost’ proberen op te roepen, een voormalig studente die zelfmoord heeft gepleegd. Hun bedoeling is om Kerrie te laten schrikken; het meisje dat het laagst in de sociale hiërarchie staat. Niet veel later overlijdt Kerrie echter in een ‘ongeluk’ dat de nodige vraagtekens oproept. Zou er bij de mysterieuze dood toch een kwade geest in het spel zijn? Opvallend nieuwsgierig daarnaar is het nieuwe meisje Camille. Zij stond lange tijd in de wachtrij voor een plek op de academie en na het overlijden van Kerrie neemt ze haar plaats in. Met één meisje, Helina, raakt de nieuweling al snel bevriend, maar door de andere gevestigde studentes wordt ze meteen gepest. Camille geeft echter meer tegengas dan de plaatselijke meisjes gewend zijn.

Een van de pestende meisjes komt met het idee om een seance te houden om aan de geest van Kerrie te vragen wat er gebeurd is. Camille en Helina vermoeden dat het weer een grap is, maar besluiten toch mee te doen. Het resultaat verrast iedereen en vervolgens verdwijnen steeds meer meisjes uit het kliekje, getart door het gewelddadige noodlot van een gemaskerd figuur.

De film komt maar langzaam op gang en dat doet de spanning geen goed, zeker omdat de premisse vrij standaard is. De moorden zijn veelal off-screen, maar helaas vergroot dit de onderhuidse spanning nauwelijks. Niet in de laatste plaats doordat de moorden vanuit scenes volgen waarin je ze duidelijk aan ziet komen. De prestigieuze academie is een bekende setting, rijp voor horror, maar biedt ook ruimte aan clichés. Het doet sterk denken aan SUSPIRIA, maar dan met minder esthetiek en een gebrek aan eigen karakter.

Ook de personages zijn standaard te noemen, met de gebruikelijke rangorde: een uiterst onaardige leidster, een onzekere meeloper, een ontwapenend lief meisje, de ‘final girl’, enzovoorts. De hoofdpersonages blijven oppervlakkig, wat ervoor zorgt dat ze simpelweg gemene tienermeisjes blijven. Hoofdrolspeelster Camille wordt gespeeld door Suki Waterhouse. Enerzijds is zij uiterst geschikt om met haar ijzige uitstraling haar personage mysterieus te houden, anderzijds is haar gebrek aan emotie niet het benodigde antwoord op het al zo oppervlakkige palet van personages. Zelfs niet als nog een interessante plottwist volgt. Naarmate de ontknoping in zicht komt, komt er tempo in de film. En dat is nodig. De climax is in vergelijking met het voorafgaande dusdanig heftig dat het lijkt alsof Barrett zijn publiek wil choqueren, of misschien tegemoet wil komen. Het contrast werkt in die zin wel bevrijdend, maar niet geheel bevredigend.

Vermakelijk is wel hoe het slasher-element het bovennatuurlijke karakter van de film ineens lijkt te ontkennen, en de twee elkaar tóch niet uit blijken te sluiten. Over het algemeen lijkt SEANCE echter een film die het meest geschikt is voor een publiek dat niet bekend is met de films waarmee Barrett flirt. Óf een publiek dat altijd te porren is voor moorden en mysterie, en vooral voor een benauwende seance.

Distributeur: Just Entertainment. Release: 17 december 2021. Copyright: Bob van Gilst. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 21 december 2021.

© Bob van Gilst
21 december 2021
  • Titel
    Seance
  • Lengte
    92 minuten
  • Regie
    Simon Barrett
  • Scenario
    Simon Barrett
  • Cast
    Suki Waterhouse, Madisen Beaty, Inanna Sarkis
  • Taal
    English, Latin
  • Land
    United States
  • Trailer
Meer Horror
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Ons magazine bevat nóg veel meer.

Word abonnee!

Als je houdt van de genrefilm, is ons magazine echt wat voor jou.
Neem een abonnement en voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat.