You’re Next(2011)

Met een aantal spraakmakende festivalvertoningen, een effectieve postercampagne (zie Marquee in SN #103) en een cast met enkele tamelijk bekende genrenamen, wist de home invasion film YOU’RE NEXT een aardige hype op te bouwen. Terecht?

De eerste van die genrenamen komen we in de eerste minuut al tegen. Larry Fessenden (op het laatste Imagine filmfestival nog te zien in JUG FACE en te horen in THE BATTERY) is een universiteitsprofessor die in een afgelegen huis een dirty weekend houdt met één van zijn studentes. Als hij na een vrijpartij uit de douche stapt, vindt hij zijn jonge minnares afgeslacht. Op het raam staat in grote bloederige letters: YOU’RE NEXT. Een rake voorspelling.

In het huis ernaast komt het gezin van Paul en Aubrey Davison bijeen om hun vijfendertigjarig huwelijk te vieren. Zoon Crispian neemt zijn nieuwe en veel jongere vriendin Erin mee. De tweede zoon, de arrogante Drake en zijn vrouw Kelly komen ook, evenals zus Aimee met haar pretentieuze filmmakervriendje Tariq. Als laatste arriveert jongste zoon Felix, die slechts een klein beetje minder chagrijnig is dan zijn vriendin Zee. Tijdens het eten komen de wrijvingen tussen de broers boven tafel, terwijl de ouders krampachtig de vrede proberen te bewaren. Net wanneer de boel geheel dreigt te ontsporen, vliegt er ineens een pijl door het raam. En nog één. Gemaskerde mannen beschieten het huis met kruisbogen. De familieruzie verandert in een gevecht om te overleven, maar zelfs dan worden de onderlinge spanningen niet vergeten. Wie van de kinderen kan het hardste rennen om hulp te halen…?

Regisseur Adam Wingard en schrijver Simon Barrett maakten eerder samen A HORRIBLE WAY TO DIE, waarin AJ Bowen (Crispin), Joe Swanberg (Drake) en Amy Seimetz (Aimee) ook speelden. Ti West (Taric) kennen we als regisseur van o.a. THE HOUSE OF THE DEVIL, waarin Bowen ook al meedeed. Barbara Crampton, de moeder van de familie, maakte zich in de tachtiger jaren onsterfelijk als Megan Halsey in RE-ANIMATOR en was ook te zien in CASTLE FREAK en FROM BEYOND.

Een interessant stel mensen dus, maar heeft de film meer te bieden dan een rondje ‘maak de horrorconnectie’ voor de kenners? Jazeker! YOU’RE NEXT dreigt even een generieke horrorfilm te worden van het soort dat eigenlijk niet meer kan sinds THE CABIN IN THE WOODS, maar Wingard en Barrett weten de kijker heel slim op het verkeerde been te zetten. Hoe meer slachtoffers er vallen, hoe meer pikzwarte humor er in het verhaal kruipt. De openbaring van de film is relatieve nieuwkomer Sharni Vinson, in de rol van Erin. Deze jonge Australische blijkt een survivalexpert te zijn, wat een originele draai aan het verhaal geeft. Gaat het in dit soort films meestal om de inventieve kills, in YOU’RE NEXT zijn de verdedigingsmethoden minstens zo slim. De gore is rijkelijk aanwezig. Je voelt de pijlen en messen in de lijven gaan. De scène waarin de enige verlichting bestaat uit de flits van een fotocamera, is puntje-van-je-stoel spannend.

Helemaal vlekkeloos is de film niet. Als je eenmaal weet hoe de vork in de steel zit, verliest het verhaal veel van zijn spanning. Het acteerwerk is van wisselende kwaliteit, en het is moeilijk om Rob Moran en Barbara Crampton serieus te nemen als ouders van vier kinderen op leeftijd. Ook het gebruik van shaky cam is jammer, afleidend en onnodig.

Maar dat mag de pret niet drukken. YOU’RE NEXT blaast een uitgemolken genre nieuw leven in, en dat moet toegejuicht worden. De buzz was er niet voor niets. Van het grimmige begin tot het onverwachte einde, met humor als bonus: absoluut de moeite waard!

Distributie: Dutch FilmWorks. Release: 22 augustus 2013. Copyright: Marjan Westbroek. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 21 augustus 2013.

© Marjan Westbroek
21 augustus 2013