Replicas(2018)

Na veel geschuif met releasedata – een veeg teken – was REPLICAS begin dit jaar kortstondig in de bioscoop te zien. Maar deze film moet je thuis op de bank kijken – zodat je met je partner of vrienden lekker kunt bespreken wat er allemaal niet klopt aan het flinterdunne verhaal.

En dat is nogal wat. Neurowetenschapper William (Keanu Reeves) scant het bewustzijn van pas overleden mensen in de hoop het over te kunnen brengen op cybernetische lichamen. Zijn jongste poging mislukt op vrij gruwelijke wijze en zijn op geld beluste baas dreigt de stekker uit het project te trekken. Ook de verrichtingen van Williams collega Ed (Thomas Middleditch) lopen niet zo lekker. Hij probeert op de belendende afdeling mensen te klonen. Williams vrouw Mona (Alice Eve) moet niet zoveel hebben van deze praktijken. Mensen hebben toch een ‘ziel’? Die kan je toch niet zomaar overzetten? Dan vertrekken William, Mona en hun drie kinderen op een lekker weekendje weg. Een tak op de weg, een verkeerde manoeuvre en Mona en de kids zijn morsdood. William heeft natuurlijk geen schrammetje. Een uitgelezen gelegenheid om zijn levenswerk te voltooien en met hulp van Ed zijn gezin weer tot leven te wekken.

Het script van REPLICAS is een soort mengeling van het Frankenstein-verhaal, de mythe van Orpheus en Eurydice en PET SEMATARY, met nog een lading vette actie tot besluit. Het verhaal is dus zelf een soort Frankenstein-gedrocht, en net als het bekende monster niet van erg grote schoonheid of elegantie. De film wemelt werkelijk van de ongerijmdheden, plotgaten en non-sequiturs, groot en klein. De psychologie en het handelen van de hoofdpersonen variëren van onwaarschijnlijk tot bizar, en de uitleg over alle ‘wetenschappelijke’ experimenten die we krijgen voorgeschoteld is om te huilen – of juist volkomen lachwekkend, al naar gelang de gemoedstoestand van de kijker.

Moeten we ook nog iets over het acteren zeggen? Thomas Middleditch lijkt met zijn rol van Ed als vorm van comic relief te worden ingezet in een film die toch al voortdurend onbedoeld komisch is. Alice Eve weet in haar Mona niet bepaald het charisma te leggen dat nodig is om aannemelijk te maken dat iemand haar uit de dood zou willen terughalen. En Keanu Reeves? Die schittert als een soort Keanu Reeves in het soort films dat Keanu Reeves maakt totdat hij weer eens voor een goede film gevraagd wordt.

Wat vóór REPLICAS pleit? Het is precies de film die je op basis van de synopsis en een blik op het DVD-hoesje verwacht. Een lekkere slechte onzinfilm met Keanu Reeves om je heerlijk aan te ergeren.

Distributie: Dutch FilmWorks (Release NL: 2 mei 2019). Copyright Ype Driessen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 14 mei 2019.

© Ype Driessen