Captain Marvel(2019)

Na Thanos’ omineuze vingerknip aan het eind van AVENGERS: INFINITY WAR kan een al half versnipperde Nick Fury nog net een ouderwetse beeper activeren. Wie zou hij te elfder ure nog om hulp kunnen vragen, nu zojuist het voltallige Avengers-team in de pan gehakt is?

Enter Carol Danvers, oftewel Captain Marvel (Brie Larson). Zal zij de doorslag kunnen geven in de strijd tegen Thanos? Dat zal pas later dit jaar duidelijk worden, want haar eigen introductiefilm speelt zich volledig af in de jaren negentig en verklapt verder niks over de aankomende battle royale in AVENGERS: END GAME. Danvers’ oorspronkelijke verwording tot Captain Marvel in de comics is een van Marvels meer vergezochte origin stories, compleet met buitenaardse rassen, intergalactische oorlogen en mysterieuze transformaties. Ondanks dat het hier een prequel betreft waren er blijkbaar vijf schrijvers, waaronder regisseursduo Anna Boden en Ryan Fleck, nodig om haar verhaal binnen het inmiddels twintig films omvattende MCU in te passen.

Voor zover onze heldin weet is zij een Kree krijger genaamd ‘Vers’. De Kree, die we al eerder zagen in de tv-serie AGENTS OF S.H.I.E.L.D., zijn technologisch geavanceerde humanoide aliens die al era’s lang in staat van oorlog verkeren met de Skrull, een volk van reptiliaanse shapeshifters. Ze kampt echter met dromen die aanvoelen als herinneringen, van een leven dat niet het hare is. Heel veel tijd om zich daar druk over te maken heeft ze niet, aangezien ze als onderdeel van elite-eenheid Starforce continu bezig is de wankele vrede tussen de twee volkeren te bewaren. Tijdens een geheime missie gaat het echter helemaal mis, en Vers eindigt als gevangene van een Skrull-factie die meent dat zij hen kan helpen aan lichtsnelheidstechnologie. Ze weet te ontsnappen maar haar reddingscapsule stort neer op Aarde, anno 1995.

MCU-veteranen Fury en Coulson van S.H.I.E.L.D. zijn hier nog relatieve broekies, Fury heeft zelfs nog twee ogen en de enige superheld die de wereld ooit gekend heeft, Captain America, heeft zich vijftig jaar eerder opgeofferd om de wereld te redden. Als zij de crash komen onderzoeken, en vervolgens Vers met haar speciale krachten in actie zien tegen de haar achtervolgende Skrull, concluderen ze terecht dat de Aarde nooit meer hetzelfde zal zijn. Het is de agenten ook al snel duidelijk wie hier de good guy (girl) is, en samen trekken ze eropuit om de puzzelstukjes van (zo blijkt) Carol Danvers’ eerdere leven op Aarde in te passen.

Zoals gezegd, het is allemaal behoorlijk vergezocht en bij vlagen overdreven gekunsteld. De film vertelt eigenlijk niet één maar twee aparte origin stories: eentje over hoe straaljagerpiloot Carol Danvers ooit bij de Kree terecht kwam, en daarnaast ook nog een over hoe zij zich vervolgens ontpopt tot Captain Marvel, mogelijk de krachtigste superheld uit de Marvelstal. Dat lijkt veel voor één film, en dat is het ook. Helemaal sinds de makers zich genoodzaakt voelden dit alles in het typisch hedendaagse gestroomlijnde blockbusterformaat op te dienen. In twee uur wordt er zoveel persoonlijk drama, stripheldengeweld en plotgedraai op de kijker afgevuurd, dat geen van deze elementen echt tijd krijgt om indruk te maken. Het is als een achtbaan die alleen rechtuit gaat, lekker snel maar zonder noemenswaardige hoogtepunten. En dat is opvallend, aangezien Marvel met de casting van Oscarwinnares Brie Larson als boegbeeld en typische indie darlings als Boden en Fleck (van o.a. HALF NELSON) aan het roer duidelijk inzet op gewichtig vermaak.

Maar dat zal voor de fans niet veel uitmaken. CAPTAIN MARVEL is tenslotte niet meer dan een noodzakelijk opzetje naar AVENGERS: ENDGAME. In dit opzicht doet deze eenentwintigste aflevering wat hij moet doen, namelijk het introduceren van de koningin op het schaakbord. Hoewel de film een eigen toon en stijl mist, valt er door de aangename acteurs, de kleine verwijzingen naar en cross-overs met eerdere films, en de vergroting van het MCU (met de Kree en de Skrull) voor de liefhebber nog genoeg te genieten.

Di: Disney (NL en B: 7 maart) Copyright Daan Snouck Hurgronje. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 25 april 2012.

Captain Marvel
    123 minuten