VOD

Samaritan(2022)

Na JUDGE DREDD, GUARDIANS OF THE GALAXY VOL. 2 en THE SUICIDE SQUAD kruipt de 76-jarige Sylvester Stallone voor SAMARITAN opnieuw in de huid van een superheld. Mooi op tijd voor onze aankomende vigilante-special.

Wie de film op het witte doek wil zien (niet dat dit per se nodig is) moeten we teleurstellen want door de covid-pandemie werd de bioscooprelease verschillende keren uitgesteld waardoor deze MGM-titel nu zonder al te veel poeha rechtstreeks op Prime Video is gedropt. Dat werd wederom balen voor Julius Avery die bij ons vooral populariteit vergaarde met de aparte oorlogsfilm OVERLORD. SAMARITAN was voor hem immers niet meer dan een zoethoudertje, want normaal gezien zou de Australische filmmaker aan de remake van FLASH GORDON mogen beginnen. Maar omdat 20th Century Fox werd overgenomen door Disney belandde dit project, net als zo vele andere titels, genadeloos op het vuilnisbelt.

Het slappe scenario kwam uit de mouw van Bragi Schut die eerder ESCAPE ROOM (Adam Robitel, 2019) en het Nicolas Cage-gedrocht SEASON OF THE WITCH (Dominic Sena, 2011) bedacht. Schut baseerde zich op het stripverhaal van Mythos Comic dat het levenslicht zag in 2014. Het verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van de dertienjarige Sam Cleary (Javon “Wanna” Walton) die samen met zijn moeder in een krakkemikkige flat in Granite City woont. Het is een troosteloze stad die ietwat te vergelijken valt met Gotham. De armoede tiert er welig en je vindt er meer daklozen dan mensen die een woning bezitten. De jonge Sam heeft wel een goede inborst maar sinds het overlijden van zijn vader is hij op de dool geraakt en laat hij zich meeslepen door het krapuul van de stad.

De jongen heeft één grote held en dat is Samaritan, ook al doet het verhaal de ronde dat die vijfentwintig jaar geleden samen met zijn rivaal Nemesis is omgekomen. Nemesis heeft net zoals Thor een soort van sloophamer, terwijl Samaritan zijn krachten moet zien te halen uit zijn onverwoestbare ijzeren vuisten. Sam gelooft dat zijn bejaarde buurman Mr. Smith (Stallone) Samaritan is. Omdat de misdaad alsmaar toeneemt probeert Sam de teruggetrokken man, die nu als vuilnisman werkt, opnieuw tot het superheldendom te bekeren maar Smith houdt vol dat hij niets met de vigilante heeft te maken.

Het clichématige scenario (zeker door de onverwachte, en uiterst stomme twist) is zonder meer de zwakke schakel van deze matige film. De makers proberen wel iets te doen wat op een Marvel-film moet lijken maar uiteindelijk oogt het allemaal net iets te veel als een ordinaire actiefilm uit de jaren 90 zonder al te veel diepgang, wat je zeker merkt in de origin story die wordt weergegeven in een spuuglelijke animatievorm. Stallone bezit nog wel tonnen charisma, maar hij is een superheld op retour die het moet hebben van bijvoorbeeld een broodrooster met zijn vuisten in elkaar te rammelen waarbij je ongewild denkt aan de latere ROCKY-films. Het wordt dan ook hoog tijd dat dat Stallone zich eens een spiegel aanschaft en gaat nadenken over het soort rollen dat hij in de toekomst zal aannemen wil het niet al te potsierlijk worden.

Naast Stallone herken je waarschijnlijk ook wel Javon “Wanna” Walton uit THE UMBRELLA ACADEMY, net als Pilou Asbaek die in onze contreien bekend is als Euron Greyjoy uit GAME OF THRONES en het hier opneemt tegen Stallone. Maar ook zij krijgen veel te weinig om handen en verzuipen net zoals de film in de middelmatigheid. Liefhebbers van het genre zullen er zeker niet aan misdoen om SAMARITAN in hun watchlist aan te vinken, maar je bent hem net zoals zo veel andere Prime-titels in een oogwenk alweer vergeten.

Distributie: Prime Video. Release: 26 augustus 2022. Copyright: Didier Becu. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 26 augustus 2022.

© Didier Becu
26 augustus 2022