Escape Room(2017)

Zes vrienden belanden in een dodelijk spel. Helaas is ESCAPE ROOM eerder een marteling voor de kijker dan voor de personages.

“I’ve heard it’s the latest craze,” vertelt Christen (Elisabeth Hower) tijdens de verjaardag van Tyler (Evan Williams). Zelf ben ik nog nooit in een Escape Room geweest. Mensen laten zich opsluiten in een kamer om te kunnen ‘ontsnappen’ door het oplossen van raadsels en puzzels. In ESCAPE ROOM (Will Wernick) krijgt Tyler dit spel cadeau en word hij met een vriendengroep naar de mysterieuze locatie gereden. Het uitgangspunt van deze horrorfilm – het spel is fataal – is natuurlijk verre van origineel: de vergelijking met SAW (James Wan, 2004) en CUBE (Vincenzo Natali, 1997) is snel gemaakt. Dit jaar verscheen in hetzelfde genre bovendien een film met dezelfde titel. Maar goed, een gebrek aan originaliteit hoeft niet per se af te doen aan kwaliteit of vermakelijkheid. Toch mist ESCAPE ROOM het allebei.

Laat ik beginnen met de ongelooflijk vervelende personages. Niemand is echt aardig en de dialogen, evenals het acteerwerk, vaak tenenkrommend. Bij aankomst worden de vrienden geblinddoekt en verdeeld over drie aansluitende kamers waarvan de geheime deuren nog gevonden moeten worden. Het lijkt eerder iemands 16de in plaats van 30ste verjaardag: een hitsig stelletje gebruikt hun isolatie voor een uitgebreide zoenpartij. Gelukkig is Tyler serieus bezig met het kraken van codes en duurt het niet lang voordat de groep verenigd is.

Vervolgens is het wel lang wachten op het eerste slachtoffer. Te lang. ESCAPE ROOM mist spanning en wordt al snel saai. Pas na een uur bijt het steeds maar zoenende stelletje het spits af en wordt vergast met zuur. Terwijl lappen huid van de gezichten komen, wordt hun kus merkwaardig genoeg nog even voortgezet. Wanneer ze dood neervallen komt Tyler eindelijk tot bezinning: “It’s not a game! We have to get out of here!”

De laatste 20 minuten van ESCAPE ROOM maken het er niet beter op. Wie hoopt op meer gore en brute moorden à la SAW komt bedrogen uit. Ja, de vrienden sterven één voor één, maar heel bijzonder of expliciet is het niet. ESCAPE ROOM eindigt al helemaal onbevredigend: antwoorden op wie precies achter de dodelijke Escape Room zit, en waarom, worden niet gegeven. Met slechts een vaag telefoontje van de anonieme dader lijkt de regisseur zelfs te zinspelen op een vervolg. Liever niet.

Misschien werkt de film wel het meest effectief als nabootsing van een werkelijke Escape Room. Ik kon in ieder geval niet wachten om de zaal van de persvoorstelling te ontvluchten.

Distributeur: Dutch FilmWorks. Release BE: 29 november, NL: 30 november 2017. Copyright: Sabine Zwart. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Gepubliceerd op 29 november 2017.

© Sabine Zwart