netflix

Ragnarök(2019)

De Noorse Netflix-serie pakt de eigen mythologie terug uit het Marvel-domein en sleurt het verhaal onze tijd in. De zes afleveringen van het eerste seizoen zijn probleemloos weg te vreten.

In de Noorse mythologie is Ragnarök een reeks dramatische gebeurtenissen die leidt tot het einde van de wereld zoals wij die kennen. Reuzen vechten met goden en natuurrampen teisteren de aarde met water en vuur. De wereld zal verdrinken en als nieuw geboren worden. In deze lange en ellendige periode vecht godenzoon Thor voor mensen en goden en tegen monsters en reuzen. Dankzij de Marvel-films weet iedereen wie Thor is, maar in deze Noorse serie is geen Chris Hemsworth te bekennen. En dat is helemaal prima.

De Deense televisiemaker Adam Price (BORGEN, GIDSELTAGNINGEN) verhuisde het klassieke verhaal naar een middelbare school in Edda, een fictief plaatsje in het noorden van Noorwegen. Dit is de laatste plaats in Noorwegen waar het oude geloof standhield, tot de komst van het christendom. Het pittoreske plaatsje wordt geregeerd door de steenrijke familie Jutul, vier nogal fit uitziende types. Vader runt de chemische fabriek, moeder de school, zoon en dochter worden aanbeden door leeftijdsgenoten. Alles gaat zoals het gaat, tot de komst van nieuwe jongen Magne (David Stakson). Samen met broer Laurits (Jonas Strand Gravli) en moeder Turid (Henriette Steenstrup) keert hij na jaren van afwezigheid terug naar waar hij als kind woonde. Magne is een grote blonde beer en nogal zonderling. Hij praat weinig en heeft een ontzettend slechte kapper. Laurits is een stuk vlotter en heeft niet alleen beter haar, maar ook een betere babbel. Turid is een vage vrouw, die niet helemaal aangesloten lijkt bij de realiteit.

Na een rare ontmoeting bij de plaatselijke Spar ontwaken bij Magne ongekende krachten. Hij ziet beter, rent harder, gooit verder. Hij snapt er niets van en weet ook niet wat hij ermee aan moet. Aansluiting zoeken bij leeftijdgenoten is al lastig genoeg en dan helpen superkrachten niet echt. Hij begint een voorzichtige vriendschap met Isolde, de andere vreemde eend in de klas: een klimaatactiviste met blauw haar en een eigen vlog. Alhoewel iedereen doet of er niets aan de hand is, weet zij dat het water in Edda is vervuild en de gletsjers smelten. Isolde vermoedt dat de familie Jutul hierachter zit. Haar zoektocht naar bewijs komt haar duur te staan. En dat de hele familie Jutul niet zuiver op de graad is, daar hoeven we geen heel seizoen op te wachten.

In zes afleveringen komen wij te weten wie Magne eigenlijk is en wie de Jutuls zijn. En wanneer zij ontdekken welke krachten in Magne schuilen, is het gedaan met de lieve vrede. Dit is geen kittig “high school drama” zoals er zoveel op Netflix zijn te zien. Dit is prima entertainment met echte mensen, die echte dingen doen en voelen. En soms ook niet he, want goden en reuzen.

Ga vooral voor de Noorse versie. Om onverklaarbare redenen hebben de nagesynchroniseerde Engelse stemmen een Noors accent, en ze passen niet altijd goed. Netflix heeft een tweede seizoen nog niet bevestigd, maar een hashtag is er al wel: #RagnarokNetflix.

Copyright: Karina Meerman. Distributeur: Netflix. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 15 februari 2020.

© Karina Meerman
15 februari 2020